| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| MİMYL507 | TİPOLOJİK TASARIM KRİTERLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bina şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi, mekânların ilişkiler sisteminin incelenmesi ve tipolojik serilerin ve tipolojik analizlerin mimarlıkta anlamının ve kullanımının örnekler üzerinde incelenmesi, kentsel ve mimari tiplere bakış açısı geliştirmek dersin amacını oluşturmaktadır.
Dr. Öğr. Üyesi Sadakat Safiyye MUMCUOĞLU TÜRKER
| 1 | Derse yönelik mimarlık kuram ve kavramlarını sosyal, tarihsel ve ekonomik olarak kavrar |
| 2 | Öğrendiği bilgilerle uygulama yapabilir |
| 3 | Bilimsel çalışma yapar ve çalışmalarını ulusal ya da uluslar arası ortamlarda sözlü, görsel sunma yeteneği kazanır |
| 4 | Bilimsel çalışma yapar ve çalışmalarını ulusal ya da uluslar arası ortamlarda sözlü, görsel sunma yeteneği kazanır |
| 5 | Öğrendiği bilgilerle uygulama ve yüzey araştırmaları yapar |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Kültürel süreklilik açısından, kültür değeri niteliğinde olan mimari tip, tipoloji kavramına kuramsal bir bakış. Tarihsel süreç içinde tipoloji morfoloji etkileşimi, mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi, bina tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri, binaların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesinin örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Tipolojilerin farklı örneklerde analizi, strüktürel tipolojiler, bçimsel ve çevresel tipolojiller, işlevsel tipolojiler ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı, örnekler üzerinde analiz, sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarım ilişkileri.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Tip, tipoloji kavramı | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 2 | Kültür-morfoloji-tipoloji etkileşimi | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 3 | Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 4 | Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 5 | Yapı tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 6 | Yapı tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 7 | Yapıların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi, örnekler üzerinden önerilerin değerlendirilmesi ve önerilerin secim kriterleri | sözlü anlatım ve tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 8 | örnekler üzerinden önerilerin değerlendirilmesi ve önerilerin secim kriterleri | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 9 | Tipolojilerin farklı örneklerde analizi, strüktürel tipolojiler, biçimsel ve çevresel tipolojiller, işlevsel tipolojilerin ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı, örnekler üzerinde incelemeler | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 10 | Tipolojilerin farklı örneklerde analizi, strüktürel tipolojiler, biçimsel ve çevresel tipolojiller, işlevsel tipolojilerin ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı, örnekler üzerinde incelemeler | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 11 | Geleneksel konut tipoloji incelemeleri | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 12 | Geleneksel konut tipoloji incelemeleri | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 13 | Öğrenci sunumları | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
| 14 | Öğrenci sunumları | Sözlü ve görsel sunum, tartışma | Ön okumaların yapılması |
Mimarlıkta tipolojik çözümleme ile ilgili makaleler •Hillier, B. AndHanson, J. 1984. TheSocialLogicof Space, Cambridge, Cambridge UniversityPress. •Schulz CN. 1980. GeniusLoci-Towards a Phenomenology of Architecture, Academy Edition, London. •Aydınlı, S. 1993. Mimarlıkta Estetik Değerler, İ.T.Ü. Mimarlık Fak. Baskı Atelyesi, İstanbul •Rapoport, A. 1990. TheMeaning of theBuilt Environment: A NonverbalCommunicationApproach: TheUniversity of Arizona Press, Tucson •Durak, Ş. Şener Ayyıldız, S. 2017. Akköy (Yalova/Türkiye) Kırsal Mimarisinde Konut Cephelerinin Tipolojik AnaliziOnline Journal of Art and Design, Volume 5, issue 4, October, 1-21. •Şener Ayyıldız, S. 2018. Kültürel Süreklilik için Tipolojik Analizin Önemi: İzmit Merkez Geleneksel Konutları Örneği, Online Journal of Art and Design, Volume 6, issue 4, October, 126-167.
Yok
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 80 |
| Ev Ödevi | 1 | 20 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Okuma | 1 | 20 | 20 |
| Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 124 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
| ÖÇ 1 | 2 | 5 | 3 | 4 | ||||||
| ÖÇ 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | |||||
| ÖÇ 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | |||
| ÖÇ 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||
| ÖÇ 5 |