GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MİMYS524 TARİHİ YAPILARIN YENİDEN İŞLEVLENDİRİLMESİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Değişen ve dönüşen kentsel yaşam sürecinde tarihi yapıların özgün işlevlerinin koruma kapsamında taşıdığı önemin vurgulanarak yeni işlevin seçilmesi ve uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunların örnekler üzerinden anlatılması ve tartışılması amaçlanmaktadır.


Dr. Öğr. Üyesi Olcay Türkan YURDUGÜZEL


1 Tarihi yapıların özgün işlevlerini kaybetme nedenlerini belirtebilme.
2 Tarihi yapılara yeni işlev belirlemedeki yaklaşımları anlatabilme.
3 Tarihi yapılarda yeni işlevin belirlenmesini etkileyen çevresel etkenleri açıklayabilme.
4 Özgün işlev ile yeni işlev arasındaki farklılık ve ortaklıkları belirleyerek örnekler üzerinden karşılaştırabilme.
5 Yeni işlevin yapıya uygunluğunu tartışabilme.
6 Yeniden işlevlendirilen tarihi yapı hakkında yaptığı araştırmayı yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

Birinci Öğretim


Yok


[Yok]


Kullanımı devam etmeyen tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesinin koruma konusundaki yeri ve öneminin anlatılması. Yeniden işlevlendirme sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerinin tartışılması.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
2 Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesini gerektiren nedenler 2.1. Tarihsel nedenler 2.2. Kültürel nedenler 2.3. Ekonomik nedenler 2.4. Çevresel nedenler Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
3 İşlev belirlenmesini etkileyen faktörler 3.1. Çevre özellikleri 3.2. Mekânsal özellikler 3.3. İşlevsel özellikler 3.4. Strüktürel özellikler Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
4 İşlev belirlemede yaklaşım 4.1. Yapı analizi (fiziksel özellikler, ölçek, önemlilik v.b.) 4.2.Yapının değerlenmesi 4.3. İşlevlendirmede evetler, hayırlar Ödev konularının verilmesi Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
5 Özgün işlevinden farklı işlevle değerlendirilen yapı örneklerinin irdelenmesi Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
6 Geleneksel yapının yeniden işlevlendirilmesindeki çözüm arayışları Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
7 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
8 VİZE SINAVI
9 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
10 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
11 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
12 Yeniden işlevlendirmede öncelikli mekânsal sorunlar, çözüm arayışları. Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
13 Dönüştürülmüş mekân örneklerine ilişkin görsel materyal üzerine yorumlar ve tartışma. Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme
14 Tarihsel değere sahip geleneksel yapının değerlendirilmesinde dikkat edilecek kriterler. Görsel Üzerinden Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

Altınoluk, Ülkü, Binaların Yeniden Kullanımı, İstanbul, YEM Yayın, 1998. Stephen, George, New Life for Old Houses, Washington, The Preservation Press, 1972. Cantacuzıno, S., New Uses for Old Buildings, London, 1977. Cantell, S. F. (2005). The Adaptive Reuse of Historic Industrial Buildings: Regulation Barriers, Best Practices and Case Studies, Virginia Polytechnic Institute and State University, unpublished master’s Thesis in Urban and Regional Planning. Köksal, G., Ahunbay, Z. (2006). İstanbul’daki Endüstri Mirası İçin Koruma ve Yeniden Kullanım Önerileri, İTÜ/a Dergisi, c: 5, s. 2, S.125-36. İstanbul. Selçuk, M. (2006). Binaların Yeniden İşlevlendirilmesinde Mekânsal Kurgunun Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, S.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Konya. Özer, B. (1979). Tarihi ve Geleneksel Mimariyle Yaşamak ve Yeniden İnşa Etmek, Yapı Dergisi, Ocak/Şubat, İstanbul.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 30
Proje Hazırlama 1 20
Proje Sunma 1 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Hazırlama 1 30
Rapor Sunma 1 70
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Rapor Hazırlama 3 20 60
Rapor Sunma 1 1 1
Proje Hazırlama 3 15 45
Proje Sunma 1 1 1
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 3 15 45
Toplam İş Yükü (saat) 153

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 2 2 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 2 2 1 2 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 3 1 1 2 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 4 1 1 1 1 1 1 3 1 1
ÖÇ 5 2 1 1 1 1 1 2 1 1
ÖÇ 6 2 1 1 1 1 1 1 3 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek