Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİMYS518 | EVRENSEL TASARIM (HERKES İÇİN TASARIM) | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Ders; engellilere yönelik farkındalık oluşturarak, Anayasal bir hak olarak sahip olduğu eğitim, seyahat, çalışma vb. haklar ile engelli bireylerin diğer vatandaşların zorlanmadan gerçekleştirdikleri faaliyetleri gerçekleştirmelerine yönelik kentsel ve mekânsal düzenlemeleri araştırmayı amaçlamaktadır.
Prof. Dr. Çiğdem Belgin Dikmen
1 | Farklı kullanıcı profilleri ve/veya handikaplı kullanıcılar için tasarım becerisine sahip olur |
2 | Engelli, yaşlı, çocuk, kadın ve göçmen gibi handikap gruplarına yönelik makro ölçekte kentsel, mikro ölçekte yapı tasarımını revize edebilme becerisi kazanır |
3 | Evrensel tasarıma yönelik ulusal ve uluslararası literatüre hâkim olur |
Birinci Öğretim
-
-
Dünya üzerinde handikaplı olarak görülen kadın, çocuk, yaşlı ve engelli bireylerin, hatta fiziksel yapısı nedeniyle özel tasarımlar gerektirecek gruplara yönelik mimari tasarım kılavuzu oluşturmaya yönelik ortaya çıkan evrensel tasarım (Herkes İçin Tasarım) kavramı Türkiye için de önemli bir konudur. Türkiye’de toplumun %10-12 oranında engelli olarak tanımlanabilecek özellikte olduğu bilinmektedir. 1990’lı yıllarda Özürlüler İdaresi Başkanlığı bünyesinde başlatılan çalışmalar günümüzde Türkiye’nin de imzaladığı Avrupa Kentsel Şartı kapsamında kentsel açık alanlar ile yapıların engellilere uygun tasarlanmasını gerektirmektedir. Ders kapsamında kamusal ve kentsel mekânlar ile özel, yarı kamusal alanlarda yer alan yapılarda engellilere yönelik düzenlemeler Dünyadan ve Türkiye’den örnekler, standartlar ve yönetmelikler çerçevesinde değerlendirilecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) kavramının tanımlanması | ||
2 | Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) kavramının tanımlanması | ||
3 | Mimarlık eğitiminde Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) çalışmalarının incelenmesi | ||
4 | Mimarlık eğitiminde Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) çalışmalarının incelenmesi | ||
5 | Handikaplı gruplar, Engelli, Özürlü, Sakat tanımları ve engelli grupların özellikleri | ||
6 | Handikaplı gruplar, Engelli, Özürlü, Sakat tanımları ve engelli grupların özellikleri | ||
7 | Avrupa Kentsel Şartı ve Kentsel Alanlarda Düzenlemeler | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Yaşlı, çocuk, engelli, göçmen dostu kentler | ||
10 | Avrupa Kentsel Şartı Kentsel Mekânlara Ulaşım-Erişebilirlik | ||
11 | Avrupa Kentsel Şartı Yapılara Ulaşım-Erişebilirlik | ||
12 | Standartların belirlenmesi, evrensel tasarım kapsamında bir tasarım probleminin çözümü | ||
13 | Standartların belirlenmesi, evrensel tasarım kapsamında bir tasarım probleminin çözümü | ||
14 | Evrensel tasarım kapsamında kentsel ölçekte ve yapı ölçeğinde bir tasarım probleminin çözümü |
Ergenoğlu, E. S., (2013), Mimarlıkta Kapsayıcılık: Herkes İçin Tasarım, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları Tutal, O., (2018), Herkes İçin Tasarım, Geçmişten Geleceğe Dikmen, Ç.B., Özçetin, Z. (2016), Herkes için Tasarım Kapsamında bir Avrupa Birliği Gençlik Projesi Deneyimi: Engelsiz Yozgat Belir, Ö. (2017), Mimari Erişebilirlik Kılavuzu, Özürlüler Vakfı Demirbilek, O. & Demirkan, H., (2004), Universal Product Design İnvolving Elderly Users: A Participatory Design Model, Elsevier Afacan, Y., Demirkan, H., (2011), An Ontology-Based Universal Design Knowledge Support System, Elsevier Goldsmith, S. (2007), Universal Design, Taylor & Francis Güngör, C., (2013), an Evaluation of Gazı University Faculty of Architecture Buildings with Regard to Turkish Standards Related with Accesibility for People with Disabilities, GUJS, 1/1 (1-14)
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Rapor Sunma | 1 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 7 | 4 | 28 |
Rapor Sunma | 1 | 14 | 14 |
Makale Kritik Etme | 7 | 4 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
Ev Ödevi | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | |||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 |