GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MİMYS515 MİMARİ TASARIMDA ANLAM-BİÇİM-FELSEFE Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Mimarlık disiplini içinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, mimari tasarım sürecinde tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam (semantizm) ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır. Ders; öğrencinin tasarım sürecinde farklı biçim arayışlarını anlam ve felsefe ile birlikte sorgulamasını amaçlamaktadır


Prof. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN


1 Mimari tasarım ve yapılar üzerinden tasarımı değerlendirme becerisine sahip olur.
2 Mimari tasarım sürecinde izlenen yöntemleri algılama ve yeni yöntem üretebilme yeteneğini kazanır
3 Mimarlık disiplininde tasarım düşüncesi, tasarım biçimi ve bu tasarıma yüklenen anlamı kuramsal bilgiler çerçevesinde uygulama becerisine sahip olur
4 Güncel ve teknolojik bilgileri takip edebilme, yenilikçi ve alternatif araştırma yöntemleri üretebilme becerisine sahip olur.
5 Mimari tasarımda ve mimarın tasarıma yaklaşımında kullanılan farklı yaklaşmlar ile farklı mimarların tasarım dili hakkında bilgi sahibidir.

Birinci Öğretim


-


-


Ders kapsamında; mimari tasarım sürecinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır. Endüstri devrimi sonrası ortaya çıkan modernizm hareketi ve farklı mimari akımları, post-modern mimari anlayış ve popüler kültürle biçimlenen günümüz yapı örnekleri üzerinden tasarımcının benimsediği fikir, biçim yönlenişi ve yapıya yüklediği/yüklenen anlam sorgulanacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırmanın tanımı ve önemi, tarihsel gelişimi ile ilgili temel kavramlar Sözlü sunum -
2 Bilimsel yöntem ve bilimsel çalışmalar Sözlü sunum
3 Bilim insanının sorumlulukları, evrensel normlar Sözlü sunum -
4 Bilim etiği, bilim etiğine aykırı davranışlar Sözlü sunum -
5 Bilim etiğine aykırı davranış örneklerinin tartışılması
6 Araştırmanın başlığı, giriş, literatür taraması, problemin yazılması, yöntem, zaman planlanması, kaynakça ve araştırma projesinin sunulması Sözlü sunum -
7 Araştırmanın başlığı, giriş, literatür taraması, problemin yazılması, yöntem, zaman planlanması, kaynakça ve araştırma projesinin sunulması Sözlü sunum -
8 Araştırmanın başlığı, giriş, literatür taraması, problemin yazılması, yöntem, zaman planlanması, kaynakça ve araştırma projesinin sunulması Sözlü sunum -
9 Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma Sözlü sunum -
10 Koruma çalışmalarında bilimsel araştırmanın amaçları, kapsamı, içeriği ve yöntemi
11 Koruma alanlarında tasarım ve planlama için nicel ve niteliksel araştırma yöntemleri Sözlü sunum -
12 Araştırmaların planlanması, yürütülmesi sonuçlandırılması ve yayınlanması Sözlü sunum -
13 Sunum hazırlama ve poster bildiri hazırlama teknikleri Sözlü sunum -
14 Bilimsel çalışma ödevlerinin tartışılması Sözlü sunum -

1. Hançerlioğlu, O. (2013), Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi 2. Cevizci, A., (2018), Felsefe Tarihi, 3. Felsefe Tarihi, Kurucu Düşünceler, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) 4. Felsefe Tarihi, Modern Dünyanın Yaratılması, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) 5. Ching, (2019), Mimarlık: Biçim, Mekân & Düzen 6. Bilir, S. (2013), Mekân Tasarımında Kavram Geliştirme Sürecine Analitik Bir Yaklaşım, Hacettepe Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi 7. Ersem, L. Ö., (2013), Mimari Mekânın Biçimlendirilmesi ve Anlam Boyutu : Ontolojik Yaklaşım 8. Fisher, G., (2015), Mimarlık ve Dil, Daimon Yayınları 9. Conrads, U., (1991), 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, Ankara 10. Cündüoğlu, D. (2019), Mimarlık ve Felsefe, Kapı Yayınları 11. Mimar, Anlam, Beğeni, (1999), Türk Serbest Mimarlar Derneği, Yem Yayınları 12. Şentüter, A., (2004), mimarlıkta Estetikte, Tasarımda, Eğitimde Eleştirel Yaklaşım, Yem Yayınları 13. Mousssavi, F., (2007), Biçimin İşlevi, Yem Yayınları



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 20
Makale Yazma 1 80
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Makale Yazma 1 50 50
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 50 50
Toplam İş Yükü (saat) 159

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 4 4 5 4 3 4 5 2
ÖÇ 2 5 4 4 5 4 3 4 5 2
ÖÇ 3 5 5 4 5 4 4 4 5 2
ÖÇ 4 5 4 4 5 4 4 4 5 2
ÖÇ 5 5 4 4 4 4 3 3 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek