GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MİMYS515 MİMARİ TASARIMDA ANLAM-BİÇİM-FELSEFE Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Mimarlık disiplini içinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, mimari tasarım sürecinde tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam (semantizm) ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır. Ders; öğrencinin tasarım sürecinde farklı biçim arayışlarını anlam ve felsefe ile birlikte sorgulamasını amaçlamaktadır


Prof. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN


1 Mimari tasarım ve yapılar üzerinden tasarımı değerlendirme becerisine sahip olur.
2 Mimari tasarım sürecinde izlenen yöntemleri algılama ve yeni yöntem üretebilme yeteneğini kazanır
3 Mimarlık disiplininde tasarım düşüncesi, tasarım biçimi ve bu tasarıma yüklenen anlamı kuramsal bilgiler çerçevesinde uygulama becerisine sahip olur
4 Güncel ve teknolojik bilgileri takip edebilme, yenilikçi ve alternatif araştırma yöntemleri üretebilme becerisine sahip olur.

Birinci Öğretim


-


-


Ders kapsamında; mimari tasarım sürecinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır. Endüstri devrimi sonrası ortaya çıkan modernizm hareketi ve farklı mimari akımları, post-modern mimari anlayış ve popüler kültürle biçimlenen günümüz yapı örnekleri üzerinden tasarımcının benimsediği fikir, biçim yönlenişi ve yapıya yüklediği/yüklenen anlam sorgulanacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırmanın tanımı ve önemi, tarihsel gelişimi ile ilgili temel kavramlar Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
2 Bilimsel yöntem ve bilimsel çalışmalar Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
3 Bilim insanının sorumlulukları, evrensel normlar Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
4 Bilim etiği, bilim etiğine aykırı davranışlar Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
5 Bilim etiğine aykırı davranış örneklerinin tartışılması Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
6 Araştırmanın başlığı, giriş, literatür taraması, problemin yazılması, yöntem, zaman planlanması, kaynakça ve araştırma projesinin sunulması Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
7 Araştırmanın başlığı, giriş, literatür taraması, problemin yazılması, yöntem, zaman planlanması, kaynakça ve araştırma projesinin sunulması Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
8 Ara sınav -
9 Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma Nitel ve nicel araştırma yöntemleri kuramsal temelleri, temel özellikleri, araştırma süreci -
10 Koruma çalışmalarında bilimsel araştırmanın amaçları, kapsamı, içeriği ve yöntemi Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
11 Koruma alanlarında tasarım ve planlama için nicel ve niteliksel araştırma yöntemleri Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
12 Araştırmaların planlanması, yürütülmesi sonuçlandırılması ve yayınlanması Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
13 Sunum hazırlama ve poster bildiri hazırlama teknikleri Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma -
14 Bilimsel çalışma ödevlerinin tartışılması Anlatılan konular ile ilgili literatür araştırması, makale hazırlama ve tartışma

1. Hançerlioğlu, O. (2013), Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi 2. Cevizci, A., (2018), Felsefe Tarihi, 3. Felsefe Tarihi, Kurucu Düşünceler, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) 4. Felsefe Tarihi, Modern Dünyanın Yaratılması, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) 5. Ching, (2019), Mimarlık: Biçim, Mekân & Düzen 6. Bilir, S. (2013), Mekân Tasarımında Kavram Geliştirme Sürecine Analitik Bir Yaklaşım, Hacettepe Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi 7. Ersem, L. Ö., (2013), Mimari Mekânın Biçimlendirilmesi ve Anlam Boyutu : Ontolojik Yaklaşım 8. Fisher, G., (2015), Mimarlık ve Dil, Daimon Yayınları 9. Conrads, U., (1991), 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, Ankara 10. Cündüoğlu, D. (2019), Mimarlık ve Felsefe, Kapı Yayınları 11. Mimar, Anlam, Beğeni, (1999), Türk Serbest Mimarlar Derneği, Yem Yayınları 12. Şentüter, A., (2004), mimarlıkta Estetikte, Tasarımda, Eğitimde Eleştirel Yaklaşım, Yem Yayınları 13. Mousssavi, F., (2007), Biçimin İşlevi, Yem Yayınları



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 20
Makale Yazma 1 80
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 13 3 39
Makale Yazma 1 50 50
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 50 50
Toplam İş Yükü (saat) 161

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 4 4 5 4 3 4 5 2
ÖÇ 2 5 4 4 5 4 3 4 5 2
ÖÇ 3 5 5 4 5 4 4 4 5 2
ÖÇ 4 5 4 4 5 4 4 4 5 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek