GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TESYL507 İLKOKULDA HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu ders ile bilim uzmanı adaylarının, hayat bilgisi dersi öğretim programının temel özelliklerini, yapısını, dayandığı kuram ve ilkeleri; hayat bilgisi öğretimi uygulamalarına ilişkin güncel yaklaşım, tartışma ve bilimsel dayanaklı çözüm önerileri konusunda bilgi ve yaklaşım sahibi olmaları amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Onur BATMAZ


1 Hayat bilgisi dersi öğretim programının temel özelliklerini, yapısını, dayandığı kuram ve ilkeleri bilir.
2 Hayat bilgisi öğretimine ilişkin güncel gelişmeleri takip eder.
3 Hayat bilgisi öğretiminde kullanılabilecek çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini açıklar.
4 Hayat bilgisi dersinde beceri öğretimi yöntem ve tekniklerini bilir.
5 Beceri öğretimine ilişkin özgün etkinlikler tasarlar.
6 Hayat bilgisi dersinde değer eğitimi yaklaşımlarını bilir.
7 Değer eğitime yönelik özgün etkinlikler tasarlar.

Birinci Öğretim


yok


Yoktur


Hayat bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği, Türkiye’de hayat bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki Hayat Bilgisi dersi yaklaşımları. Hayat Bilgisi öğretim programının kazanım, beceri, kavram vb. özellikler yönünden incelenmesi, programda yer alan temalar ve temaların içerdiği kazanımların sınıflara göre dağılımı. Hayat Bilgisi öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler, Hayat bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı, Hayat Bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitimi, Hayat Bilgisi Programına ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Hayat Bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Hayat Bilgisi dersiyle ilgili bilimsel çalışmaları (makale-tez) inceleme
2 Türkiye'de Hayat Bilgisi dersinin tarihsel gelişimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Hayat Bilgisi dersinin tarihsel gelişimiyle ilgili makale ve tez inceleme
3 Hayat Bilgisi öğretim programının incelenmesi Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım Güncel Hayat Bilgisi dersi öğretim programıyla ilgili yapılan bilimsel çalışmaların incelenmesi
4 Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılmasına ilişkin bilimsel çalışmaların incelenmesi Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılmasıyla ilgili bilimsel çalışmaların incelenmesi
5 Hayat Bilgisi dersi öğretiminde öğretim strateji, yöntem ve teknikleri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin fırtınası Hayat Bilgisi dersi öğretiminde kullanılan farklı strateji, yöntem ve teknikle ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi
6 Hayat Bilgisi dersi öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklere ilişkin bilimsel çalışmaların incelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin fırtınası Hayat Bilgisi dersi öğretiminde kullanılan farklı strateji, yöntem ve teknikle ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi
7 Hayat Bilgisi dersi öğretiminde teknoloji ve materyal kullanımı Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım Hayat Bilgisi dersi öğretiminde materyal kullanımıyla ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi
8 Hayat Bilgisi dersi öğretiminde Web2.0 uygulamalarının kullanılması Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap Web 2.0 araçlarının incelenmesi ve Hayat Bilgisi dersi öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi
9 Hayat Bilgisi öğretiminde Web2.0 uygulamalarının kullanılması Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap Web 2.0 araçlarının incelenmesi ve Hayat Bilgisi dersi öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi
10 Hayat Bilgisi dersi öğretiminde kazandırılacak beceriler ve bu becerilerin öğretimine yönelik güncel yaklaşımların ilkelerine dayalı etkinlikler tasarlama Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap Hayat Bilgisi dersi öğretiminde güncel yaklaşımları araştırma
11 Hayat Bilgisi dersi öğretiminde kazandırılacak değerler ve bu değerlerin öğretimine yönelik güncel yaklaşımların ilkelerine dayalı etkinlikler tasarlama Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap Hayat Bilgisi dersinde değerlerin öğretimiyle ilgili güncel yaklaşımları araştırma
12 Hayat Bilgisi ders kitaplarının incelenmesi ve değerlendirilmesi Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım Hayat Bilgisi ders kitaplarının incelenmesiyle ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi
13 Hayat bilgisi dersi öğretiminde güncel yaklaşımların öngördüğü ölçme değerlendirme anlayış ve araçlarının analiz edilerek tartışılması Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap Hayat Bilgisi dersinde ölçme ve değerlendirme araçlarıyla ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi
14 Hayat bilgisi dersi öğretiminde karşılaşılan sorunların son 10 yıla dayanan bilimsel yayınlar temelinde değerlendirilmesi. Tartışma, Beyin fırtınası, Soru-Cevap Hayat Bilgisi dersi öğretiminde karşılaşılan sorunlarla ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi

1- Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı (2013).Ed.: Selahattin Öğülmüş. Pegem Akademi 2- Hayat Bilgisi Öğretimi (2014) Ed.: Selçuk Şimşek. Anı Yayıncılık 3- Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (2007) Ed.: Cemil Öztürk. PegemA Yayınları 4- Hayat bilgisi öğretimi (2016). Ed.: Semra Güven ve Selahattin Kaymakcı. Pegem Akademi. 5- Etkinlik Örnekleriyle Hayat Bilgisi Öğretimi(2017) Ed.: Bayram Tay, Şükran Uçuş Güldalı , Murat Baş. Pegem Akademi. 6- Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Hayat Bilgisi Öğretiminden Tarih Öğretimine (2019) Yücel Kabapınar. Pegem Akademi. 7- MEB. (2018). İlköğretim hayat bilgisi programı (1. 2. 3. Sınıflar). Ankara: MEB



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 90
Tartışma 1 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yoktur


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 2 5 10
Rapor Sunma 5 3 15
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 3 21
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 4 28
Toplam İş Yükü (saat) 118

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 5 5 4 4 4 4
ÖÇ 2 5 4 5 5 4 4
ÖÇ 3 4 5 4 5 4 5
ÖÇ 4 5 5
ÖÇ 5 5 4 5 5
ÖÇ 6 5 4 5 4
ÖÇ 7 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek