GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EYYL511 EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Program geliştirme ve öğretim ile ilgili temel kavramlar; program türleri ve yaklaşımlar; eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik ve toplumsal temeller), eğitim programı tasarımı ve modeller, program geliştirme süreci (planlama, tasarı hazırlama, deneme-değerlendirme, programa süreklilik kazandırma). Programda amaçlar, hedefler, içerik, öğretme-öğrenme durumları ve ölçme-değerlendirme durumları. Öğrenme yaklaşımları; öğretim ilkeleri, öğretim stratejileri; öğretim yöntem ve teknikleri, bunların uygulama ile ilişkilendirilmesi; program değerlendirme gibi konularda bilgi sahibi olma ve beceri geliştirmeye yönelik bir derstir.



1 Program geliştirme ve öğretime ilişkin temel kavramları tanımlayabilme.
2 Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkiyi açıklayabilme.
3 Program geliştirme sürecinin her bir aşamasında neler yapıldığını özetleyebilme.
4 Hedefler, hedef davranışlar, içerik, öğretme-öğrenme durumları, ölçme değerlendirme durumları ile ilgili kavram ve ilkeleri tanımlayabilme.
5 Değişik tür ve düzeylerde hedef yazabilme.
6 İçeriğin seçimi ve düzenlenmesi ile ilgili temel ilkelerin uygulanışını gösterebilme.

Uzaktan Eğitim


YOK


YOK


Ders, aktif öğrenme stratejileri ve öğretme yöntemleri izlenerek yürütülecektir. Kuramsal temel oluşturulduktan sonra uygulama ağırlıklı yöntemler uygulanacaktır. Okullarda kullanılmakta olan program türleri, bunların incelenmesi ve program geliştirme acısından ele alınması temel öğretim yöntemi olacaktır. Ayrıca program geliştirme basamakları ile ilgili küçük çapta uygulamalar yapılacaktır. Anlatım yöntemi, grup çalışmaları, tartışma, araştırma, doküman inceleme, örnek uygulamaların incelenmesi, problem çözme gibi yöntem ve teknikler öğrenci katılımı sağlanarak yapılacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma – Programı Belirleme
2 Program geliştirmede temel kavramlar ve program türleri
3 Program geliştirmenin kuramsal temelleri
4 Program geliştirmenin tarihçesi ve Türkiye’de program geliştirme çalışmaları
5 Program geliştirme modelleri, kurullar, komisyonlar
6 Programın temel öğeleri: hedefler, hedef davranışlar, kazanımlar
7 Programın temel öğeleri: hedefler, hedef davranışlar, kazanımlar
8 Programın temel öğeleri: konular ve içerik saptamaya ilişkin yaklaşımlar
9 İçerik seçimi ve program tasarımı
10 Öğretme-öğrenme durumları
11 Öğrenme yaklaşımları
12 Öğretim stratejileri
13 Öğretim yöntem ve teknikleri
14 Program değerlendirme

• Bilen, M.(1993). Plandan uygulamaya öğretim (3. baskı). Ankara: TAKAV Yayıncılık. • Demirel, Ö.(2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (10. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık. • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme (10. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. • Demirel, Ö. (1992). Türkiye'de program geliştirme uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7). • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Yayınları. • Sönmez, Veysel. (2008). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (14. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. • Ün-Açıkgöz, K. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (4. baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları. Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler (6. baskı). Ankara: Alkım Yayıncılık. • Gözütok, F. D. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-386. • Hunkins, F. P., & Hammill, P. A. (1994). Beyond Tyler and Taba: Reconceptualizing the curriculum process. Peabody Journal of Education, 69(3), 4-18. • Läänemets, U., & Kalamees-Ruubel, K. (2013). The taba-tyler rationales. Journal of the American Association for the Advancement of Curriculum Studies (JAAACS), 9(2). • Tanner, D., & Tanner, L. N. (1980). Curriculum development: Theory into practice (p. 30). New York: Macmillan. • Oliver, R., Kersten, H., Vinkka‐Puhakka, H., Alpasan, G., Bearn, D., Cema, I., ... & Jeniati, E. (2008). Curriculum structure: principles and strategy. European Journal of Dental Education, 12, 74-84. • Caswell, H. L., & Campbell, D. S. (1935). Curriculum development. American Book Company. • Pinar, W. F. (2013). International handbook of curriculum research. Routledge.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

YOK


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 14 1 14
Makale Kritik Etme 14 1 14
Bireysel Çalışma 14 1 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 1 14
Okuma 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 114

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 2 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 3 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 4 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 5 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 6 2 2 2 2 2 2 2 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek