| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| SBVKYL553 | KENT VE ÇEVRE HUKUKU | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, kentleşme süreçlerinin çevresel etkilerini, sürdürülebilir kalkınma ve çevre politikaları bağlamında analiz etmektir. Öğrencilerin, kent-çevre ilişkisini sosyal, ekonomik ve ekolojik boyutlarıyla kavrayarak çevre dostu kent politikaları geliştirme konusunda analitik düşünme becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Anabilim dalı öğretim üyeleri
| 1 | Kentleşme ve çevre etkileşimini bütüncül bir yaklaşımla analiz edebilir. |
| 2 | Sürdürülebilir kent politikalarını teorik ve pratik boyutlarıyla tartışabilir. |
| 3 | Yerel yönetimlerin çevre yönetimi alanındaki uygulamalarını değerlendirebilir. |
| 4 | İklim değişikliğinin kent politikaları üzerindeki etkilerini yorumlayabilir. |
| 5 | Çevre etiği ve yönetişim kavramlarını kentsel planlama süreçlerine entegre edebilir. |
| 6 | Kent ekolojisi, yeşil altyapı ve sürdürülebilirlik arasındaki ilişkileri kavrayabilir. |
| 7 | Kent ve çevre sorunlarına yönelik çözüm önerileri geliştirebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Kentleşme olgusunun tarihsel gelişimi, çevre sorunlarının kent mekânına etkileri, sürdürülebilir şehircilik yaklaşımları, iklim değişikliğinin kentsel alanlardaki yansımaları, çevre etiği, çevre politikaları ve yönetişim, kent ekolojisi, yeşil altyapı planlaması ve yerel yönetimlerin çevre politikalarındaki rolü.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Kentleşme olgusu ve temel kavramlar | Ders anlatımı, tartışma | Kentleşme kavramı üzerine temel okumalar |
| 2 | Kent-çevre ilişkisine kuramsal yaklaşımlar | Ders anlatımı, örnek analiz | Keleş & Hamamcı, Çevre Politikası kitabından ilgili bölüm |
| 3 | Sanayileşme, kentleşme ve çevre sorunları | Tartışma, vaka analizi | Sanayi devrimi sonrası kentleşme örnekleri üzerine okuma |
| 4 | Çevre politikalarının tarihsel gelişimi | Ders anlatımı, grup sunumları | Türkiye ve dünyada çevre politikaları kronolojisi |
| 5 | Sürdürülebilir kalkınma ve kent politikaları | Ders anlatımı, tartışma | Sürdürülebilirlik kavramı ve Brundtland Raporu |
| 6 | İklim değişikliği ve kentler | Vaka analizi, görsel materyal incelemesi | IPCC raporlarından kent bölümü |
| 7 | Kentsel ekoloji ve yeşil altyapı | Ders anlatımı, proje tartışması | Yeşil altyapı örnekleri üzerine literatür incelemesi |
| 8 | Yerel yönetimlerin çevre politikaları | Ders anlatımı, saha örnekleri tartışması | Türkiye’de belediye uygulamaları üzerine okuma |
| 9 | Çevre etiği ve çevresel adalet | Tartışma, makale değerlendirmesi | Çevre etiği kavramı üzerine makale okuma |
| 10 | Kentsel dönüşüm ve çevresel etkiler | Vaka analizi, sunum | Türkiye’den dönüşüm projeleri örnekleri |
| 11 | Akıllı şehirler ve çevre teknolojileri | Görsel analiz, tartışma | Akıllı şehir politikaları raporlarının incelenmesi |
| 12 | Türkiye’de kentleşme ve çevre politikalarının analizi | Öğrenci sunumları, tartışma | Öğrenci proje ve sunum hazırlığı |
| 13 | Proje sunumları | Sunum, geribildirim, tartışma | Dönem projesinin tamamlanması |
| 14 | Proje sunumları ve genel değerlendirme | Sunum, geribildirim, tartışma | Dönem projesinin tamamlanması |
Keleş, R., Hamamcı, C., & Çoban, A. (2012). Çevre Politikası. Ankara: İmge Kitabevi. Görmez, K. (2014). Çevre Sorunları. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Harvey, D. (2008). Umut Mekânları. İstanbul: Metis Yayınları. Campbell, S., & Fainstein, S. (2011). Readings in Planning Theory. Wiley-Blackwell. Beatley, T. (2012). Green Urbanism: Learning from European Cities. Island Press.
Ders boyunca öğrencilerin kentleşme-çevre ilişkisini bütüncül biçimde analiz edebilmeleri için teorik, uygulamalı ve araştırma temelli yöntemler birlikte kullanılmaktadır. Etkinlikler, eleştirel düşünme, analitik beceri ve politika üretme yeteneğini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 70 |
| Proje Sunma | 1 | 30 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Proje Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
| Proje Sunma | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Okuma | 14 | 3 | 42 |
| Ev Ödevi | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 124 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
| ÖÇ 1 | 2 | 1 | |||||||||||||||
| ÖÇ 2 | 2 | 3 | 5 | ||||||||||||||
| ÖÇ 3 | 2 | ||||||||||||||||
| ÖÇ 4 | 3 | 2 | |||||||||||||||
| ÖÇ 5 | 2 | 3 | |||||||||||||||
| ÖÇ 6 | 1 | ||||||||||||||||
| ÖÇ 7 | 1 | 4 |