Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SBVKYL512 | BATI VE DOĞU ETKİLERİ PERSPEKTİFİNDE TÜRK İDARE TARİHİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Öğrenciyi Türk devletlerinde, özellikle de Osmanlı İmparatorluğunda idari yapılanmanın tarih boyunca aldığı süreç ve şekiller hakkında bilgi sahibi kılmak. Akdeniz Coğrafyası, İslam Devletleri Sasani ve Roma etkilerini de analiz ederek Türk idare tarihinin gelişimin anlamak. Türk idari kurum ve geleneklerini ve bunların Cumhuriyet dönemine yansımaları incelemek.
Doç. Dr. Osman Gökhan HATİPOĞLU
1 | Annales okulu paralelinde tarih yaklaşımını kavramak ve Türk idare tarihini buna göre yorumlamak |
2 | 2. Osmanlı idari yapısı ile Roma İmparatorluğu yönetim sistemi arasındaki paralellikleri ve geçişleri açıklayabilmek |
3 | Akdeniz coğrafyasını tanımak ve Akdeniz coğrafyasındaki devletler ve gelişmeler ile Türk idari tarihine olan etkilerini analiz etmek |
4 | İslam devletleri, Fars Sasani devleti ve Osmanlı Devleti arasındaki benzerlikleri ve bu devletlerin Türk İdari yapısı üzerindeki etkilerini yorumlayabilmek |
5 | Akdeniz denizci devletlerinin coğrafyasını denizcilik ve liman ekonomisi yapılarını ve bu devletlerin Roma-Selçuklu ve Osmanlı devletlerini nasıl etkilediğini kavramak ve yorumlamak |
6 | Osmanlı devletinin merkezi yönetim yapısının ve eyalet/taşra teşkilatı/kent yönetiminin işleyişini ve zaman içindeki değişimini açıklamak |
7 | Osmanlı idari teşkilatında tanzimat dönemi ile başlayan reform sürecini ve modernleşme sürecinde devreye giren yeni kurumlarla beraber değişen devlet örgütünü açıklamak ve bu yenilikleri analiz etmek. |
8 | Osmanlı idari yapısından Cumhuriyete taşınan kurumları ve bu transferin günümüze olan yansımalarını açıklamak ve üzerinde yorum yapabilmek. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Eski Türk devletlerinden Cumhuriyet dönemine gelinceye kadar devlet teşkilatı ve idari yapı Akdeniz devletleri, Sasani devlet gelenekleri, İslam devletleri, Roma ve Avrupa etkileri dahilinde incelenecektir. Selçuklu ve Osmanlı yönetim yapıları, onlar arasındaki benzerlik ve farklılaşmalar ele alınacaktır. Ağırlıklı olarak Osmanlı dönemi idari mekanizmalar üzerinde durulacaktır. İdare ve teşkilat yapısı ekonomik, sosyal ve siyasal süreçlerle iç içe olduğundan diğer yapı ve kurumlarla bir konu bütünlüğü içinde ders işlenecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tarih biliminde yeni yaklaşımların, Annales okulu ve derste kullanılacak tarihsel yaklaşımın açıklanması. | Konu anlatımı | Okuma |
2 | 12-15 yüzyıllar arası Akdeniz'e egemen olan devletlerin ve Akdeniz coğrafyasının tanıtılması. | Konu anlatımı ve harita gösterimi | Konu çalışması ve harita incelemesi |
3 | Roma İmparatorluğunun İdari yapısı ve Türk idare tarihi açısından önemi | Konu anlatımı | Okuma |
4 | İslam Devletlerinde yönetim yaklaşımı, İslam devletlerinin coğrafi alanı ve Türk devletlerine olan etkileri | Konu anlatımı | Okuma |
5 | Sasani İmparatorluğu idari yapısının Osmanlı merkezi yönetim yapısına ve Akdeniz devletlerine etkileri. | Konu anlatımı | Okuma |
6 | Akdeniz denizci devletleri: Selçuklu ve Osmanlı devletleri ile etkileşim ve diğer devletlerin idari yapılarına olan etkileri. | Konu anlatımı | Okuma |
7 | Osmanlı devlet teşkilatı üzerindeki yabancı devlet yapılanmalarının etkileri hakkında genel değerlendirme | Tartışma ve münazara | Okuma |
8 | Osmanlı devletinin hüküm sürdüğü coğrafyanın analizi: Yer adları bölgeler, komşular, büyüyen ve küçülen toprak ve deniz hakimiyetinin analizi | Konu anlatımı ve harita gösterimi | Konu çalışması ve harita incelemesi |
9 | Osmanlı devletinde merkezi yönetim: Sarayın yönetimi ve merkez bürokrasisi | Konu Anlatımı | Okuma |
10 | Osmanlı federal yapısının Analizi: Eyaletlerin Yönetimi | Konu anlatımı | Okuma |
11 | Osmanlı devletinde bürokrasi ve bürokratik makamlar | Konu anlatımı | Okuma |
12 | Osmanlı İdari teşkilatında reformlar: Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri. | Konu anlatımı | Okuma |
13 | Tanzimat döneminde idari teşkilata dahil olan kurumlar ve Cumhuriyet transferi süreci. | Konu anlatımı | Okuma |
14 | Genel tekrar | Tartışma ve beyin fırtınası | Okuma |
Türkiye teşkilât ve idare tarihi, İlber Ortaylı, Cedit Neşriyat, 2007 ve sonrası baskıları
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Quiz | 2 | 10 |
Derse Katılım | 1 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 2 | 14 | 28 |
Rapor Sunma | 2 | 2 | 4 |
Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Okuma | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 130 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
ÖÇ 1 | 5 | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 2 | 3 | 5 | 3 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 7 | 5 | 2 | 3 | 5 | 3 | 4 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 |