Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRBYL520 | FERMENTE ÜRÜNLER TEKNOLOJİSİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilere fermente ürünlerin üretim süreçlerini, mikroorganizmaların rolünü ve fermantasyon tekniklerini öğretmektir. Ayrıca, öğrencilere fermente ürünlerin kalitesi, güvenliği ve sağlık üzerindeki etkileri hakkında bilgi vererek, endüstriyel uygulamalar için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Cemhan DOĞAN
1 | Endüstriyel mikrobiyolojinin tanımı ve önemini öğrenir. |
2 | Mikroorganizmaların fizyolojisini öğrenir. |
3 | Endüstriyel mikroorganizmaları öğrenir. |
4 | Fermentasyon ve fermentasyon ürünlerini öğrenir. |
5 | Mikroorganizmalar kullanılarak üretilen ve endüstriyel önemi olan ürünleri öğrenir. |
6 | Endüstriyel Mikrobiyolojide kullanılan rekombinant türlerin genetik mühendisliği yöntemleri kullanılarak eldesini öğrenir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste, fermente gıdaların türleri, fermentasyon süreçleri, mikroorganizmaların rolü, fermente ürünlerin kalitesi, gıda güvenliği, sağlık ile ilgili etkileri, uygulamalı üretim teknikleri ve endüstriyel uygulamalara dair konular ele alınacaktır. Ayrıca, öğrenciler, fermente içecekler, süt ürünleri ve diğer fermente gıdalar hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Fermente ürünlerin tanımı, tarihçesi ve önemi. | • Anlatım: Fermente ürünlerin tanımı ve tarihçesi. • Görsel Materyaller: Fermente ürünlerin tarihini gösteren grafikler. • Tartışma: Fermente ürünlerin kültürel önemi üzerine tartışma. | Öğrencilerden fermente ürünlerin tarihine dair bilgi edinmeleri istenecek. |
2 | Fermentasyon süreçleri ve aşamaları. | • Anlatım: Fermentasyon sürecinin aşamaları. • Görsel Materyaller: Fermentasyon süreçlerini gösteren diyagramlar. • Soru-Cevap: Fermentasyon aşamaları üzerine tartışma. | Öğrencilerden fermentasyon sürecinin aşamaları hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
3 | Fermentasyonda kullanılan mikroorganizmalar. | • Anlatım: Fermentasyonda kullanılan mikroorganizmalar. • Görsel Materyaller: Mikroorganizmaların çeşitlerini gösteren grafikler. • Tartışma: Farklı mikroorganizmaların işlevleri. | Öğrencilerden fermentasyonda kullanılan mikroorganizmalar hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
4 | Fermente gıda ve içecek türleri. | • Anlatım: Fermente gıda ve içecek türleri. • Görsel Materyaller: Fermente gıdaların örneklerini gösteren grafikler. • Tartışma: Fermente ürünlerin sağlık üzerindeki etkileri. | Öğrencilerden fermente gıdalar hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
5 | Farklı fermentasyon yöntemleri ve uygulamaları. | • Anlatım: Farklı fermentasyon yöntemleri. • Görsel Materyaller: Fermentasyon yöntemlerini gösteren grafikler. • Soru-Cevap: Fermentasyon yöntemlerinin avantajları. Quiz | Öğrencilerden fermentasyon yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
6 | Fermentasyon sürecinin kontrolü ve optimizasyonu | • Anlatım: Fermentasyon sürecinin kontrolü. • Görsel Materyaller: Kontrol yöntemlerini gösteren grafikler. • Tartışma: Kontrolün önemi üzerine tartışma. | Öğrencilerden fermentasyon kontrol yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
7 | Yoğurt, peynir gibi fermente süt ürünlerinin üretimi. | • Anlatım: Fermente süt ürünlerinin üretim süreçleri. • Görsel Materyaller: Fermente süt ürünlerini gösteren grafikler. • Soru-Cevap: Fermente süt ürünlerinin sağlık faydaları. | Öğrencilerden fermente süt ürünleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
8 | Sosis, salam gibi fermente et ürünlerinin üretimi. | • Anlatım: Fermente et ürünlerinin üretim süreçleri. • Görsel Materyaller: Fermente et ürünlerini gösteren grafikler. • Tartışma: Fermente et ürünlerinin sağlık üzerindeki etkileri. | Öğrencilerden fermente et ürünleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
9 | Turşu, fermente meyve ürünleri üretimi. | • Anlatım: Fermente sebze ve meyve ürünlerinin üretim süreçleri. • Görsel Materyaller: Fermente sebze ve meyve ürünlerini gösteren grafikler. • Soru-Cevap: Fermente sebze ve meyve ürünlerinin faydaları. | Öğrencilerden fermente sebze ve meyve ürünleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
10 | Fermente ürünlerde kullanılan katkı maddeleri. | • Anlatım: Fermente ürünlerde kullanılan gıda katkı maddeleri. • Görsel Materyaller: Katkı maddelerini gösteren grafikler. • Tartışma: Katkı maddelerinin sağlık üzerindeki etkileri. | Öğrencilerden gıda katkı maddeleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
11 | Fermente ürünlerin kalite kontrolü ve güvenliği. | • Anlatım: Fermente ürünlerin kalite kontrol yöntemleri. • Görsel Materyaller: Kalite kontrol süreçlerini gösteren grafikler. • Soru-Cevap: Kalite kontrolün önemi. | Öğrencilerden gıda teknolojisindeki yenilikler hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
12 | Endüstride staj uygulamaları | • Anlatım: Endüstride staj uygulamaları ve deneyim paylaşımı. • Görsel Materyaller: Staj süreçlerini gösteren grafikler. • Soru-Cevap: Staj deneyimlerinin değerlendirilmesi üzerine tartışma. | Öğrencilerden staj süreçleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
13 | Gıda teknolojisi projelerinin geliştirilmesi | • Anlatım: Gıda teknolojisi projelerinin geliştirilmesi ve yönetimi. • Görsel Materyaller: Proje geliştirme süreçlerini gösteren grafikler. • Tartışma: Proje yönetiminin önemi üzerine tartışma. | Öğrencilerden proje geliştirme süreçleri hakkında bilgi edinmeleri istenecek. |
14 | Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirmesi | • Anlatım: Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi. • Görsel Materyaller: Sunum materyalleri ve değerlendirme kriterleri. • Tartışma: Sunumların geribildirim ve geliştirilmesi üzerine tartışma. | Öğrencilerden sunum hazırlıklarına yönelik bilgi edinmeleri istenecek. |
1- Genel Mikrobiyoloji, 4. Baskı. Prof. Dr. M. Öner. Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova İzmir. (2001) 2- Industrial Microbiology: An Introduction. Michael J. Waites, Neil L. Morgan, John S. Rockey, Gary Higton (2001) Blackwell Science Ltd. 3- Gıda Mikrobiyolojisi 3. Baskı. Editörler Prof. Dr. Adnan Ünlütürk ve Prof. Dr. Fulya Turantaş (2003) META Yayınevi 4- Manual of Industrial Microbiology and Biotechnology. Arnold L. Demain et. al., (1999) ASM Press. 5- Biology of the Prokaryotes. J. Lengeler, G. Drews, H. Schlegel (1999) Blackwell Science. 6- Bacillus subtilis and Its Closest Relatives: from Genes to Cells Abraham L. Sonenshein, James A. Hoch, and Richard M. Losick (1999) ASM Press.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Quiz | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 6 | 6 | 36 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 4 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 5 |