Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRBYL507 | FONKSİYONEL GIDALAR | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
"Fonksiyonel Gıdalar" dersinin amacı, öğrencilere gıda bilimi ve beslenme alanında özel bir öneme sahip olan fonksiyonel gıdaların anlaşılması, değerlendirilmesi ve kullanılması konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır. Bu ders genellikle beslenme, diyetetik, gıda bilimi veya benzeri alanlarda okuyan öğrencilere yöneliktir.
Doç. Dr. Nurcan DOĞAN
1 | Fonksiyonel Gıdaların Sağlık Yararları Hakkında Bilgi ve Değerlendirme: Öğrenciler, dersi tamamladıktan sonra çeşitli fonksiyonel gıdaların sağlık yararlarına dair bilgi sahibi olacak ve bu gıdaların tüketilmesinin çeşitli sağlık durumları üzerindeki etkilerini değerlendirebilecekler. Bu öğrenme çıktısı, öğrencilerin fonksiyonel gıdaların biyolojik etkilerini anlama ve bilimsel literatürü değerlendirme yeteneğini içerir. |
2 | Fonksiyonel Gıdaların Üretim Tekniklerini Anlama ve Uygulama: Öğrenciler, ders kapsamında fonksiyonel gıdaların endüstriyel ölçekte nasıl üretildiği konusunda bilgi kazanacak ve bu üretim tekniklerini anlama becerisi geliştirecekler. Bu çıktı, öğrencilerin fonksiyonel gıdaların üretiminde kullanılan teknolojik süreçleri takip edebilme ve uygulayabilme yeteneğini içerir. |
3 | Fonksiyonel Gıdaların Pazarlama ve Tüketici İhtiyaçlarına Uygun Sunumu: Öğrenciler, ders süresince fonksiyonel gıdaların pazarlama stratejilerini ve tüketici davranışlarını değerlendireceklerdir. Bu öğrenme çıktısı, öğrencilere fonksiyonel gıdaların pazarlamasında etkili iletişim becerileri geliştirmeyi ve ürünleri tüketici ihtiyaçlarına uygun bir şekilde sunmayı içerir. |
4 | Fonksiyonel Gıdaların Yasal Düzenlemeleri ve Etiketleme Standartları Hakkında Bilgi Sahibi Olma: Öğrenciler, ders sonunda fonksiyonel gıdaların ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri, etiketleme standartları ve bu düzenlemelerin gıda güvenliği üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olacaklar. Bu öğrenme çıktısı, öğrencilerin gıda mevzuatını anlama ve uygulama becerisini geliştirmeyi amaçlar. |
5 | Fonksiyonel Gıdaların Araştırma ve Geliştirme Süreçlerini Anlama: Öğrenciler, fonksiyonel gıdaların araştırma ve geliştirme süreçlerini anlayarak, bu süreçlerde kullanılan yöntemler ve inovasyon fırsatları hakkında bilgi sahibi olacaklardır. Bu öğrenme çıktısı, öğrencilerin AR-GE faaliyetlerine katılım yeteneğini destekler. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Fonksiyonel Gıda Tanımı ve Türleri: Ders, fonksiyonel gıdaların tanımını yapacak ve öğrencilere farklı fonksiyonel gıda türleri hakkında bilgi verecektir. Bu, öğrencilere bu gıdaların özelliklerini ve sağlık yararlarını anlama fırsatı sağlar. Besin İçeriği ve Biyolojik Etkileri: Öğrencilere, fonksiyonel gıdalardaki özel bileşenlerin (probiyotikler, prebiyotikler, antioksidanlar vb.) biyolojik etkilerini anlamaları için gerekli olan besin içeriği ve işlevi konularında bilgi verilecektir. Sağlık Yararları ve Hastalıklara Etkileri: Ders, fonksiyonel gıdaların tüketilmesinin sağlık üzerindeki potansiyel etkilerini inceleyecektir. Bu, öğrencilere bu gıdaların spesifik hastalıkların önlenmesi veya tedavisinde oynayabileceği rolü değerlendirme becerisi kazandırır. Fonksiyonel Gıdaların Üretim Teknikleri: Ders, öğrencilere fonksiyonel gıdaların üretim süreçleri hakkında bilgi verecek ve bu süreçlerde kullanılan teknolojileri inceleyecektir. Bu, öğrencilere endüstriyel ölçekte fonksiyonel gıdaların nasıl üretileceği konusunda bir anlayış kazandırır. Regülasyon ve Standartlar: Fonksiyonel gıdaların üretimi, etiketlenmesi ve pazarlanması konusundaki düzenlemeler ve standartlar dersin bir diğer odak noktası olabilir. Bu, öğrencilere sektördeki yasal düzenlemeleri anlamaları ve takip etmeleri için gereken bilgileri sağlar. Fonksiyonel Gıda Pazarlama ve Tüketici Davranışları: Ders, öğrencilere fonksiyonel gıdaların pazarlanması ve tüketici davranışları ile ilgili konuları ele alabilir. Bu, öğrencilere bu ürünlerin pazara sunulması ve tüketicilerin bu ürünleri nasıl değerlendirdiği konusunda bilgi kazandırır.Fonksiyonel Gıda Tanımı ve Türleri: Ders, fonksiyonel gıdaların tanımını yapacak ve öğrencilere farklı fonksiyonel gıda türleri hakkında bilgi verecektir. Bu, öğrencilere bu gıdaların özelliklerini ve sağlık yararlarını anlama fırsatı sağlar. Besin İçeriği ve Biyolojik Etkileri: Öğrencilere, fonksiyonel gıdalardaki özel bileşenlerin (probiyotikler, prebiyotikler, antioksidanlar vb.) biyolojik etkilerini anlamaları için gerekli olan besin içeriği ve işlevi konularında bilgi verilecektir. Sağlık Yararları ve Hastalıklara Etkileri: Ders, fonksiyonel gıdaların tüketilmesinin sağlık üzerindeki potansiyel etkilerini inceleyecektir. Bu, öğrencilere bu gıdaların spesifik hastalıkların önlenmesi veya tedavisinde oynayabileceği rolü değerlendirme becerisi kazandırır. Fonksiyonel Gıdaların Üretim Teknikleri: Ders, öğrencilere fonksiyonel gıdaların üretim süreçleri hakkında bilgi verecek ve bu süreçlerde kullanılan teknolojileri inceleyecektir. Bu, öğrencilere endüstriyel ölçekte fonksiyonel gıdaların nasıl üretileceği konusunda bir anlayış kazandırır. Regülasyon ve Standartlar: Fonksiyonel gıdaların üretimi, etiketlenmesi ve pazarlanması konusundaki düzenlemeler ve standartlar dersin bir diğer odak noktası olabilir. Bu, öğrencilere sektördeki yasal düzenlemeleri anlamaları ve takip etmeleri için gereken bilgileri sağlar. Fonksiyonel Gıda Pazarlama ve Tüketici Davranışları: Ders, öğrencilere fonksiyonel gıdaların pazarlanması ve tüketici davranışları ile ilgili konuları ele alabilir. Bu, öğrencilere bu ürünlerin pazara sunulması ve tüketicilerin bu ürünleri nasıl değerlendirdiği konusunda bilgi kazandırır.Fonksiyonel Gıda Tanımı ve Türleri: Ders, fonksiyonel gıdaların tanımını yapacak ve öğrencilere farklı fonksiyonel gıda türleri hakkında bilgi verecektir. Bu, öğrencilere bu gıdaların özelliklerini ve sağlık yararlarını anlama fırsatı sağlar. Besin İçeriği ve Biyolojik Etkileri: Öğrencilere, fonksiyonel gıdalardaki özel bileşenlerin (probiyotikler, prebiyotikler, antioksidanlar vb.) biyolojik etkilerini anlamaları için gerekli olan besin içeriği ve işlevi konularında bilgi verilecektir. Sağlık Yararları ve Hastalıklara Etkileri: Ders, fonksiyonel gıdaların tüketilmesinin sağlık üzerindeki potansiyel etkilerini inceleyecektir. Bu, öğrencilere bu gıdaların spesifik hastalıkların önlenmesi veya tedavisinde oynayabileceği rolü değerlendirme becerisi kazandırır. Fonksiyonel Gıdaların Üretim Teknikleri: Ders, öğrencilere fonksiyonel gıdaların üretim süreçleri hakkında bilgi verecek ve bu süreçlerde kullanılan teknolojileri inceleyecektir. Bu, öğrencilere endüstriyel ölçekte fonksiyonel gıdaların nasıl üretileceği konusunda bir anlayış kazandırır. Regülasyon ve Standartlar: Fonksiyonel gıdaların üretimi, etiketlenmesi ve pazarlanması konusundaki düzenlemeler ve standartlar dersin bir diğer odak noktası olabilir. Bu, öğrencilere sektördeki yasal düzenlemeleri anlamaları ve takip etmeleri için gereken bilgileri sağlar. Fonksiyonel Gıda Pazarlama ve Tüketici Davranışları: Ders, öğrencilere fonksiyonel gıdaların pazarlanması ve tüketici davranışları ile ilgili konuları ele alabilir. Bu, öğrencilere bu ürünlerin pazara sunulması ve tüketicilerin bu ürünleri nasıl değerlendirdiği konusunda bilgi kazandırır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Temel Kavramlar Fonksiyonel gıdaların tanımı ve sınıflandırılması Fonksiyonel gıdaların tarihçesi ve gelişimi Beslenme ve sağlık ilişkisi | Anlatım, tartışma, görsel sunumlar. Soru-cevap ve bireysel katılım teşvik edilecektir. | emel beslenme ve gıda bilimi konularını gözden geçirin. Fonksiyonel gıdalarla ilgili genel bilgiler araştırın. |
2 | Giriş ve Temel Kavramlar Fonksiyonel gıdaların tanımı ve sınıflandırılması Fonksiyonel gıdaların tarihçesi ve gelişimi Beslenme ve sağlık ilişkisi | Anlatım, grup tartışması, vaka incelemesi. Öğrencilerden sorularla tartışmaya aktif katılım beklenir. | Fonksiyonel gıdaların tarihçesi üzerine makaleler okuyun. Fonksiyonel gıdaların sınıflandırılmasıyla ilgili kavramları öğrenin. |
3 | Fonksiyonel Bileşenler ve Biyolojik Etkileri Probiyotikler, prebiyotikler, antioksidanlar gibi fonksiyonel bileşenler Bu bileşenlerin vücut üzerindeki biyolojik etkileri Sağlık üzerindeki olumlu etkiler ve bilimsel kanıtlar | Problem çözme odaklı grup çalışmaları ve anlatım. Biyolojik etkilerle ilgili sunum ve grup değerlendirmesi yapılacaktır. | Probiyotikler, prebiyotikler ve antioksidanlar hakkında literatür araştırması yapın. Bu bileşenlerin sağlık üzerindeki etkilerine dair makaleler inceleyin. |
4 | Fonksiyonel Bileşenler ve Biyolojik Etkileri Probiyotikler, prebiyotikler, antioksidanlar gibi fonksiyonel bileşenler Bu bileşenlerin vücut üzerindeki biyolojik etkileri Sağlık üzerindeki olumlu etkiler ve bilimsel kanıtlar | Grup çalışmaları, interaktif sunumlar ve video analizleri. Öğrencilere bireysel olarak örnek olay çalışmaları verilecektir. | Biyolojik etkilerle ilgili güncel bilimsel çalışmaları inceleyin. Probiyotikler ve prebiyotiklerin kullanıldığı ürünler hakkında bilgi toplayın. |
5 | Sağlık Sorunlarına Yönelik Fonksiyonel Gıdalar Kalp sağlığına etkisi olan fonksiyonel gıdalar Şeker metabolizması ve diyabetle ilişkili fonksiyonel gıdalar Bağışıklık sistemini güçlendiren gıdalar | Anlatım, vaka çalışmaları ve bireysel sunum. Sağlık sorunları ve fonksiyonel gıdalar arasındaki ilişkiler tartışılacaktır. | Kalp sağlığı, şeker metabolizması ve bağışıklık sistemi üzerine odaklanan fonksiyonel gıdaları araştırın. İlgili bilimsel makaleleri okuyun. |
6 | Sağlık Sorunlarına Yönelik Fonksiyonel Gıdalar Kalp sağlığına etkisi olan fonksiyonel gıdalar Şeker metabolizması ve diyabetle ilişkili fonksiyonel gıdalar Bağışıklık sistemini güçlendiren gıdalar | Tartışma temelli öğrenme, problem çözme ve vaka çalışmaları. Sağlık sorunlarına yönelik fonksiyonel gıdaların etkinlik analizleri yapılacaktır. | Diyabet ve bağışıklık sistemi üzerine yapılan fonksiyonel gıda çalışmalarını inceleyin. Fonksiyonel gıdaların sağlık sorunlarıyla ilişkisinde kullanılan mekanizmaları araştırın. |
7 | Fonksiyonel Gıdaların Üretim Teknikleri Probiyotik ve prebiyotik içeren gıdaların üretimi Fonksiyonel içecekler ve gıda takviyeleri Endüstriyel ölçekte üretim süreçleri ve teknolojileri | Uygulamalı laboratuvar çalışmaları, teknoloji temelli sunumlar. Endüstriyel üretim süreçleri üzerine grup tartışmaları düzenlenecektir. | Probiyotik ve prebiyotik içeren gıdaların üretim tekniklerini araştırın. Endüstriyel ölçekte kullanılan fonksiyonel içeceklerin üretim aşamalarını öğrenin. |
8 | Fonksiyonel Gıdaların Üretim Teknikleri Probiyotik ve prebiyotik içeren gıdaların üretimi Fonksiyonel içecekler ve gıda takviyeleri Endüstriyel ölçekte üretim süreçleri ve teknolojileri | Simülasyon temelli öğrenme, grup sunumları ve atölye çalışmaları. Öğrencilerden üretim süreçleri için yenilikçi fikirler geliştirmeleri istenecektir. | Gıda takviyeleri üretim süreçleriyle ilgili bilimsel makaleleri okuyun. Fonksiyonel gıdaların üretiminde kullanılan teknolojiler üzerine notlar hazırlayın. |
9 | Regülasyon ve Etiketleme Standartları Fonksiyonel gıda ürünlerinin düzenlemeleri ve standartları Etiketleme gereksinimleri ve tüketicilere doğru bilgi sunma Gıda güvenliği ve kalite kontrolü | Anlatım, örnek olay incelemesi ve düzenleme çalışmaları. Öğrencilerden regülasyonlarla ilgili mini projeler hazırlamaları beklenir. | Fonksiyonel gıda ürünleri için mevcut regülasyonları ve standartları inceleyin. Etiketleme gereksinimleri ve tüketici eğilimleri hakkında bilgi edinin. |
10 | Regülasyon ve Etiketleme Standartları Fonksiyonel gıda ürünlerinin düzenlemeleri ve standartları Etiketleme gereksinimleri ve tüketicilere doğru bilgi sunma Gıda güvenliği ve kalite kontrolü | Anlatım, panel tartışmaları ve bireysel sunumlar. Gıda güvenliği ve kalite kontrol süreçleri üzerine vaka analizleri yapılacaktır. | Fonksiyonel gıdalarda kalite kontrol ve güvenlik standartlarına ilişkin raporları okuyun. Etiketleme ve tüketici bilgilendirme örneklerini inceleyin. |
11 | Regülasyon ve Etiketleme Standartları Fonksiyonel gıda ürünlerinin düzenlemeleri ve standartları Etiketleme gereksinimleri ve tüketicilere doğru bilgi sunma Gıda güvenliği ve kalite kontrolü | Problem tabanlı öğrenme, vaka incelemesi ve bireysel ödevler. Etiketleme standartları ve regülasyonların değerlendirilmesi sağlanacaktır. | Regülasyonlara uygunluk açısından örnek ürün etiketlerini analiz edin. Fonksiyonel gıda regülasyonlarının karşılaştırmalı analizini yapın. |
12 | Fonksiyonel Gıdaların Pazarlaması ve Tüketici Davranışları Fonksiyonel gıdaların pazarlama stratejileri Tüketicilerin fonksiyonel gıdalara yönelik tutumları Piyasa trendleri ve gelecek perspektifleri | Grup çalışmaları, tartışma ve pazarlama simülasyonları. Fonksiyonel gıdaların pazarlama stratejileri üzerine öğrenci sunumları yapılacaktır. | Fonksiyonel gıdaların pazarlama stratejileri ve örnek kampanyaları araştırın. Tüketici davranışları ile ilgili güncel raporları inceleyin. |
13 | Fonksiyonel Gıdaların Pazarlaması ve Tüketici Davranışları Fonksiyonel gıdaların pazarlama stratejileri Tüketicilerin fonksiyonel gıdalara yönelik tutumları Piyasa trendleri ve gelecek perspektifleri | Proje tabanlı öğrenme, bireysel ve grup sunumları. Piyasa trendleri ve tüketici ihtiyaçlarına uygun ürün geliştirme çalışmaları yapılacaktır. | Fonksiyonel gıdaların piyasa trendlerini analiz eden raporları okuyun. Tüketicilerin fonksiyonel gıdalara yönelik tutumları üzerine makaleler inceleyin. |
14 | Fonksiyonel Gıdaların Geleceği ve Genel Değerlendirme Yenilikçi fonksiyonel gıda ürünleri Araştırma ve geliştirme alanındaki güncel gelişmeler Dersin genel değerlendirmesi ve öğrenci projelerinin sunumu | Anlatım, tartışma ve proje sunumları. Dersin genel değerlendirmesi yapılacak ve öğrenci projeleri değerlendirilecektir. | Ders süresince hazırlanan proje ve raporlarınızı gözden geçirin. Fonksiyonel gıdaların geleceğine dair yenilikçi fikirler geliştirin. |
Schmidl, Mary K., and Theodore P. Labuza. Essentials of functional foods. Springer Science & Business Media, 2000. Mazza, G. (1998). Functional Foods: Biochemical and Processing Aspects, Volume 1. CRC Press. Wildman, R. E., Wildman, R., & Wallace, T. C. (2016). Handbook of nutraceuticals and functional foods. CRC press.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Proje Hazırlama | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Tartışma | 1 | 1 | 1 |
Beyin Fırtınası | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 15 | 4 | 60 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 128 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 4 |