Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TARBYL550 | TÜRKİYEDE BİTKİ ISLAHÇI HAKLARI UYGULAMALARI | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Günümüzde bilim ve teknoloji, sanat, kültürel eserler vb. konularda fikri ve sınai haklar büyük önem taşımakta ancak bunun bitki ıslahı ile geliştirilen yeni çeşitler üzerindeki uygulamalarında bilgi eksikliği görülmektedir. Yeni bitki çeşitleri geliştirmenin önemi, özendirilmesi ve maddi getirisinin güvence altına alınması konularında bilinçlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Doç. Dr. Bekir AKTAŞ
1 | Bitki ıslahının önemini ve ekonomik getirilerini kavrar |
2 | Çeşit geliştirme çalışmalarına ilgisi artar |
3 | Korumalı çeşitlerin tohumluk ticareti hakkında donanımlı olur |
4 | Islahçı hakları mevzuatlarını bilir ve ülkemize yurtdışından çeşit girişi üzerine değerlendirmeler yapar |
5 | Dünyadaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Canlı materyalde patent uygulaması niteliği taşıyan yeni bitki çeşitlerine ait ıslahçı haklarının korunması ve kazanımları konularında bilgiler verilecektir. Dünyadaki ve Türkiye’deki mevcut uygulamalar karşılaştırılacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Temel kavram ve tanımlar (Teknik, hukuki ve ticari) | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
2 | Çeşit korumanın genel şartları ve ilkeleri | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
3 | İsimlendirme ve ismin kullanımı | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
4 | Hak sahipliği ve hak sahibinin yetkileri | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
5 | Çiftçi istisnası nedir, amacı ve dünyadaki uygulamalar | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
6 | Çiftçi İstisnası Yönetmeliği ve Türkiye’deki uygulamalar | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
7 | Zorunlu lisans nedir ve zorunlu lisansın uygulama esasları | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
8 | Çeşit koruma başvurusu nasıl yapılır? | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
9 | Başvurunun incelenmesi süreci ve rüçhan hakkı | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
10 | Başvuruların bültende ilanı ve başvuruya itiraz | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
11 | Çeşidin teknik yönden incelenmesi | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
12 | Islahçı hakkının tescili, ilanı ve tescile itiraz süreci | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
13 | Hak sahibinin tescilden sonraki yükümlülükleri ve tescilin iptali | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
14 | Islahçı hakkına tecavüz halleri ve hukuki süreç | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
1.Anonim (2004a). Yeni Bitki Çeşitlerine Ait Islahçı Haklarının Korunmasına İlişkin Kanun 2.Anonim (2004b). Çiftçi İstisnası Uygulama Esasları Yönetmeliği 3.Anonim (2004c). Yeni Bitki Çeşitlerine Ait Islahçı Haklarının Korunmasına Dair Yönetmelik 4-Özkan, A. (2008). Yeni bitki çeşitlerine ait ıslahçı haklarının korunması (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 75 |
Ev Ödevi | 1 | 25 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Çalışması | 7 | 3 | 21 |
Bireysel Çalışma | 15 | 2 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Okuma | 15 | 2 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 136 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | |||
ÖÇ 3 | 2 | 3 | 5 | 3 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 |