GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TARBYL549 SERİN İKLİM TAHILLARINDA ÇEŞİT KİMLİĞİNİN BELİRLENMESİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Uluslararası yöntem ve esaslara uygun olarak, serin iklim tahıllarında bitki morfolojisine ve laboratuvar analizlerine dayalı olarak çeşitlerin tanımlanması veya kimlik kartlarının oluşturulması konusunda öğrencilerin bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Bekir AKTAŞ


1 Serin iklim tahılları cinslerinin morfolojisini kavrar
2 Çeşit ayrım kriterlerini etkin kullanır ve gözlemler alır
3 Çeşit kimliğini belirlemenin tescil ve ıslahçı haklarındaki önemini kavrar
4 Çeşit ayrım kriterlerini kullanarak tip dışı bitki seçimlerini yapar
5 Çeşit ayrım kriterlerini bitki ıslahında etkin kullanır

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bitki ıslah çalışmaları sonucu geliştirilen yeni çeşitlerin üretime aktarılmadan önceki son aşaması olan çeşit tescili ve bitki ıslahçı hakları hakkında genel ilkeler verilecektir. Farklılık, Yeknesaklık ve Durulmuşluk testlerinde Uluslararası Yeni Bitki Çeşitlerini Koruma Birliği’nin çeşit tanımlaması için oluşturduğu özellik belgelerindeki karakterler incelenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dünyada ve ülkemizde çeşit tanımlamasının önemi Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
2 Çeşit tanımlaması için kurulacak denemelerin planlanması Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
3 Serin iklim tahıllarında gelişim dönemleri-Zadoks skalası Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
4 Gruplandırma karakterleri Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
5 Kalitatif, kantitatif ve yalancı kalitatif karakterler Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
6 Ekmeklik buğdayda çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
7 Makarnalık buğdayda çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
8 Arpada çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
9 Tritikalede çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
10 Yulafta çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
11 Çavdarda çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
12 Serin iklim tahıllarında gelişme tabiatının belirlenmesi Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
13 Tip dışı bitkilerin belirlenmesi Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma
14 Çeşit özellik belgelerinin tohumluk üretiminde kullanımı Sözlü anlatım, sunum, tartışma Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma

1. UPOV (2017). Guidelines for the Conduct of Tests for Distinctness, Uniformity and Stability-TG/3/12 (Triticum aestivum L.). International Union for the Protection of New Varieties of Plants, Geneva. 2. UPOV (2012). Guidelines for the Conduct of Tests for Distinctness, Uniformity and Stability-TG/120/4 (Triticum turgidum L. subsp. durum (Desf.) Husn). International Union for the Protection of New Varieties of Plants, Geneva. 3. Dönmez Ö., Aydemir, T., Aktaş, B., 2008. Arpada çeşit tanımlaması. Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Yayınları. 78 s. Ankara.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 75
Ev Ödevi 1 25
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Alan Çalışması 7 3 21
Bireysel Çalışma 15 2 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 5 2 10
Okuma 15 2 30
Ev Ödevi 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 136

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4 3 2 3 3
ÖÇ 2 3 2 3 2 3 2 3
ÖÇ 3 3 3 3 3 3 3 4 3 2 3
ÖÇ 4 3 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 5 3 3 3 3 4 4 3 3 3 3 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek