Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TARBYL549 | SERİN İKLİM TAHILLARINDA ÇEŞİT KİMLİĞİNİN BELİRLENMESİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Uluslararası yöntem ve esaslara uygun olarak, serin iklim tahıllarında bitki morfolojisine ve laboratuvar analizlerine dayalı olarak çeşitlerin tanımlanması veya kimlik kartlarının oluşturulması konusunda öğrencilerin bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Doç. Dr. Bekir AKTAŞ
1 | Serin iklim tahılları cinslerinin morfolojisini kavrar |
2 | Çeşit ayrım kriterlerini etkin kullanır ve gözlemler alır |
3 | Çeşit kimliğini belirlemenin tescil ve ıslahçı haklarındaki önemini kavrar |
4 | Çeşit ayrım kriterlerini kullanarak tip dışı bitki seçimlerini yapar |
5 | Çeşit ayrım kriterlerini bitki ıslahında etkin kullanır |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bitki ıslah çalışmaları sonucu geliştirilen yeni çeşitlerin üretime aktarılmadan önceki son aşaması olan çeşit tescili ve bitki ıslahçı hakları hakkında genel ilkeler verilecektir. Farklılık, Yeknesaklık ve Durulmuşluk testlerinde Uluslararası Yeni Bitki Çeşitlerini Koruma Birliği’nin çeşit tanımlaması için oluşturduğu özellik belgelerindeki karakterler incelenecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dünyada ve ülkemizde çeşit tanımlamasının önemi | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
2 | Çeşit tanımlaması için kurulacak denemelerin planlanması | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
3 | Serin iklim tahıllarında gelişim dönemleri-Zadoks skalası | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
4 | Gruplandırma karakterleri | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
5 | Kalitatif, kantitatif ve yalancı kalitatif karakterler | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
6 | Ekmeklik buğdayda çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
7 | Makarnalık buğdayda çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
8 | Arpada çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
9 | Tritikalede çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
10 | Yulafta çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
11 | Çavdarda çeşit tanımlamasında kullanılan karakterler | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
12 | Serin iklim tahıllarında gelişme tabiatının belirlenmesi | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
13 | Tip dışı bitkilerin belirlenmesi | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
14 | Çeşit özellik belgelerinin tohumluk üretiminde kullanımı | Sözlü anlatım, sunum, tartışma | Haftanın ders konusu ile ilgili makale araştırma ve okuma |
1. UPOV (2017). Guidelines for the Conduct of Tests for Distinctness, Uniformity and Stability-TG/3/12 (Triticum aestivum L.). International Union for the Protection of New Varieties of Plants, Geneva. 2. UPOV (2012). Guidelines for the Conduct of Tests for Distinctness, Uniformity and Stability-TG/120/4 (Triticum turgidum L. subsp. durum (Desf.) Husn). International Union for the Protection of New Varieties of Plants, Geneva. 3. Dönmez Ö., Aydemir, T., Aktaş, B., 2008. Arpada çeşit tanımlaması. Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkezi Yayınları. 78 s. Ankara.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 75 |
Ev Ödevi | 1 | 25 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Çalışması | 7 | 3 | 21 |
Bireysel Çalışma | 15 | 2 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Okuma | 15 | 2 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 136 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | |||||
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |