Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBYL558 | KUR'AN İLİMLERİNE GİRİŞ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Kur'an'ı doğru anlama ve yorumlamada önemli olan temel kavramların ve onlarla ilgili bilgilerin öğretilmesi
Prof. Dr. Talip Özdeş
1 | Tefsir alanındaki temel kaynakları, gerçekleştireceği bilimsel araştırmalarda kullanabilecek düzeyde tanır. |
2 | Araştırma yapma ve kaynakları uygun şekilde kullanma becerisine sahip olur. Uzmanlık bilgi ve becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
3 | Araştırma yapabilecek yeterli bilgi birikimini edinir ve alanla ilgili temel bilgilere sahip olur. |
4 | Bilgi kaynaklarından elde ettiği bilgileri, bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirir. |
5 | Alanla ilgili meseleleri tanır, söz konusu meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır. Alanla ilgili edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanma becerisine sahip olur. |
6 | Alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça ve bir batı diline sahip olur. |
7 | Alanıyla ilgili etkinliklere katılır ve katkıda bulunur. |
Birinci Öğretim
Yok
Bu konuların Tefsir usulüne ve ana konularına dair yazılan kitap ve makalelerden okunup takip edilmesi
Vahy, tefsir-tevil, muhkem-müteşabih, müşkilu'l-Kur'an, garibu'l-Kur'an, din-şeriat, Kur'an-bilim gibi Kur'anî kavramlar
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Vahiy; anlamı, vahyin çeşitleri; Allah'ın beşerle konuşması ve Hz. Peygambere olan vahyi | Teorik | Yok |
2 | Tefsir-te'vil | Teorik | Yok |
3 | Muhkem-müteşabih | Teorik | Yok |
4 | Kur’an’da müşkil konusu (Anlamı, tarifi ve içeriği; Kur’an’dan örnekler) | Teorik | Yok |
5 | Evrenin yaratılışı ile ilgili ayetlerin müşkil konusuyla bağlantılı olarak incelenmesi | Teorik | Yok |
6 | İnsanın yaratılışı ile ilgili ayetlerin müşkil konusuyla bağlantılı olarak incelenmesi | Teorik | Yok |
7 | Kur’an’ın kevni ayetleri (Kevni ayetlerle verilen bilginin mahiyeti, hikmeti ve amacı) | ||
8 | Din-bilim ilişkisi (Bu ilişkinin mahiyeti; ortak ve farklı noktalar) Vize sınavı | Teoric-klasik sınav | Yok |
9 | Kur’an’ın kevni ayetlerinde verilen bilgilerle pozitif bilimlerin verdiği bilgilerin mahiyet ve amaçlar yönünden karşılaştırılması | Teoric | Yok |
10 | Kur’an kıssaları ve Kur’an’da tarih anlatımının mahiyet ve amaçlar açısından incelenmesi | ||
11 | Fıtrat ve Sünnetullah açısından Din-Şeriat konusu; şeriatin değişip değişmediği | Teorik | Yok |
12 | Kur’an’da yer ve şahıs isimleri | Teorik | Yok |
13 | Kur’an’da garip kelimeler I | ||
14 | Kur’an’da garip kelimeler II | Teorik | Yok |
Ders notları Günümüz Tefsir Problemleri, ed. Ali Karataş-Yunus Emre Gördük, Ankara: Bilay, 2018. Mennâu'l-Kattân, Mebâhîs fî Ulûmi'l-Kur'an, Kahire: Mektebetu Vehbe, 2000. İsmail Çalışkan, Tefsir Tarihi, Ankara, Bilay, 2019. Zekeriya Pak, Tefsir Usulü, Ankara, Bilay, 2019. Talip Özdeş, Kur'an ve Nesh Problemi, Ankara, Fecr Yayınları, 2018.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Ev Ödevi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 135 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | 5 | |||||||||
ÖÇ 7 | 5 |