GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBYL558 KUR'AN İLİMLERİNE GİRİŞ Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Yüksek Lisans



Kur'an'ı doğru anlama ve yorumlamada önemli olan temel kavramların ve onlarla ilgili bilgilerin öğretilmesi


Prof. Dr. Talip Özdeş


1 Tefsir alanındaki temel kaynakları, gerçekleştireceği bilimsel araştırmalarda kullanabilecek düzeyde tanır.
2 Araştırma yapma ve kaynakları uygun şekilde kullanma becerisine sahip olur. Uzmanlık bilgi ve becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
3 Araştırma yapabilecek yeterli bilgi birikimini edinir ve alanla ilgili temel bilgilere sahip olur.
4 Bilgi kaynaklarından elde ettiği bilgileri, bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirir.
5 Alanla ilgili meseleleri tanır, söz konusu meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır. Alanla ilgili edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanma becerisine sahip olur.
6 Alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça ve bir batı diline sahip olur.
7 Alanıyla ilgili etkinliklere katılır ve katkıda bulunur.

Birinci Öğretim


Yok


Bu konuların Tefsir usulüne ve ana konularına dair yazılan kitap ve makalelerden okunup takip edilmesi


Vahy, tefsir-tevil, muhkem-müteşabih, müşkilu'l-Kur'an, garibu'l-Kur'an, din-şeriat, Kur'an-bilim gibi Kur'anî kavramlar


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Vahiy; anlamı, vahyin çeşitleri; Allah'ın beşerle konuşması ve Hz. Peygambere olan vahyi Teorik Yok
2 Tefsir-te'vil Teorik Yok
3 Muhkem-müteşabih Teorik Yok
4 Kur’an’da müşkil konusu (Anlamı, tarifi ve içeriği; Kur’an’dan örnekler) Teorik Yok
5 Evrenin yaratılışı ile ilgili ayetlerin müşkil konusuyla bağlantılı olarak incelenmesi Teorik Yok
6 İnsanın yaratılışı ile ilgili ayetlerin müşkil konusuyla bağlantılı olarak incelenmesi Teorik Yok
7 Kur’an’ın kevni ayetleri (Kevni ayetlerle verilen bilginin mahiyeti, hikmeti ve amacı)
8 Din-bilim ilişkisi (Bu ilişkinin mahiyeti; ortak ve farklı noktalar) Vize sınavı Teoric-klasik sınav Yok
9 Kur’an’ın kevni ayetlerinde verilen bilgilerle pozitif bilimlerin verdiği bilgilerin mahiyet ve amaçlar yönünden karşılaştırılması Teoric Yok
10 Kur’an kıssaları ve Kur’an’da tarih anlatımının mahiyet ve amaçlar açısından incelenmesi
11 Fıtrat ve Sünnetullah açısından Din-Şeriat konusu; şeriatin değişip değişmediği Teorik Yok
12 Kur’an’da yer ve şahıs isimleri Teorik Yok
13 Kur’an’da garip kelimeler I
14 Kur’an’da garip kelimeler II Teorik Yok

Ders notları Günümüz Tefsir Problemleri, ed. Ali Karataş-Yunus Emre Gördük, Ankara: Bilay, 2018. Mennâu'l-Kattân, Mebâhîs fî Ulûmi'l-Kur'an, Kahire: Mektebetu Vehbe, 2000. İsmail Çalışkan, Tefsir Tarihi, Ankara, Bilay, 2019. Zekeriya Pak, Tefsir Usulü, Ankara, Bilay, 2019. Talip Özdeş, Kur'an ve Nesh Problemi, Ankara, Fecr Yayınları, 2018.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Ev Ödevi 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Alan Çalışması 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 3 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 3 18
Ev Ödevi 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 135

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 5
ÖÇ 7 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek