| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| TİBYL557 | KUR'AN'A YENİ YAKLAŞIMLAR | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Kur'an'ı doğru anlama ve yorumlamada önemli olan temel kavramların ve onlarla ilgili bilgilerin öğretilmesi
Prof. Dr. Talip Özdeş
| 1 | Tefsir alanındaki temel kaynakları, gerçekleştireceği bilimsel araştırmalarda kullanabilecek düzeyde tanır. |
| 2 | Araştırma yapma ve kaynakları uygun şekilde kullanma becerisine sahip olur. Uzmanlık bilgi ve becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
| 3 | Araştırma yapabilecek yeterli bilgi birikimini edinir ve alanla ilgili temel bilgilere sahip olur. |
| 4 | Bilgi kaynaklarından elde ettiği bilgileri, bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirir. |
| 5 | Alanla ilgili meseleleri tanır, söz konusu meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır. Alanla ilgili edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanma becerisine sahip olur. |
| 6 | Alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça ve bir batı diline sahip olur. |
| 7 | Alanıyla ilgili etkinliklere katılır ve katkıda bulunur. |
Birinci Öğretim
Yok
Bu konuların Tefsir usulüne ve ana konularına dair yazılan kitap ve makalelerden okunup takip edilmesi
Vahy, tefsir-tevil, muhkem-müteşabih, müşkilu'l-Kur'an, garibu'l-Kur'an, din-şeriat, Kur'an-bilim gibi Kur'anî kavramlar
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Vahiy; anlamı, vahyin çeşitleri; Allah'ın beşerle konuşması ve Hz. Peygambere olan vahyi | ||
| 2 | Tefsir-te'vil | ||
| 3 | Muhkem-müteşabih | ||
| 4 | Kur’an’da müşkil konusu (Anlamı, tarifi ve içeriği; Kur’an’dan örnekler) | ||
| 5 | Evrenin yaratılışı ile ilgili ayetlerin müşkil konusuyla bağlantılı olarak incelenmesi | ||
| 6 | İnsanın yaratılışı ile ilgili ayetlerin müşkil konusuyla bağlantılı olarak incelenmesi | ||
| 7 | Kur’an’ın kevni ayetleri (Kevni ayetlerle verilen bilginin mahiyeti, hikmeti ve amacı) | ||
| 8 | Din-bilim ilişkisi (Bu ilişkinin mahiyeti; ortak ve farklı noktalar) | ||
| 9 | Kur’an’ın kevni ayetlerinde verilen bilgilerle pozitif bilimlerin verdiği bilgilerin mahiyet ve amaçlar yönünden karşılaştırılması | ||
| 10 | Kur’an kıssaları ve Kur’an’da tarih anlatımının mahiyet ve amaçlar açısından incelenmesi | ||
| 11 | Fıtrat ve Sünnetullah açısından Din-Şeriat konusu; şeriatin değişip değişmediği | ||
| 12 | Kur’an’da yer ve şahıs isimleri | ||
| 13 | Kur’an’da garip kelimeler I | ||
| 14 | Kur’an’da garip kelimeler II |
Ders notları Günümüz Tefsir Problemleri, ed. Ali Karataş-Yunus Emre Gördük, Ankara: Bilay, 2018. Mennâu'l-Kattân, Mebâhîs fî Ulûmi'l-Kur'an, Kahire: Mektebetu Vehbe, 2000.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Alan Çalışması | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
| Ev Ödevi | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 135 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | ||||||||
| ÖÇ 2 | 5 | 5 | ||||||||
| ÖÇ 3 | 5 | 5 | ||||||||
| ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 5 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 6 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 7 | 5 |