GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBYL554 TEFSİR PROBLEMLERİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Yüksek Lisans



Günümüz tefsir problemlerini ortaya koymak ve bu konudaki tartışmalar hakkında bilgi sahibi olmak.


Dr. Öğretim Üyesi İsmail Hilmi BİLGİ


1 Öğrenci, günümüz tefsir problemlerinden haberdar olur ve yapılan tartışmaları öğrenir.
2 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
3 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
4 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
5 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
6 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemlere Kur’an ve Sünnetten yararlanarak bilimsel anlamda çözüm üretir.

Birinci Öğretim


YOK


YOK


Tefsir bilim dalında problem oluşturan temel konular; özellikle de 19. ve 20. yüzyıllarda Batılı oryantalistler tarafından birer tartışma konusu haline getirilen İslam’da kadın, tesettür, İslam modernizmi, Kur’an’ın tarihselliği gibi konular işlenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tefsir ve Tefsirin Ana Konuları. Anlatım- Soru Cevap Yok
2 Günümüz Tefsir Problemlerinin Tanımı ve Çerçevesi. Anlatım- Soru Cevap Yok
3 Kur’an’a Modernist Yaklaşımlar. Anlatım- Soru Cevap Yok
4 İslam Modernizmi ve Seyyit Ahmet Han. Anlatım- Soru Cevap Yok
5 Çağdaş Tefsir Tasavvuru: Cemaleddin Efgani, Muhammed Abduh ve Reşit Rıza. Anlatım- Soru Cevap Yok
6 Tarihsellik ve Kur’an Tefsirine Etkileri. Anlatım- Soru Cevap Yok
7 Modernizm ve Tarihsellik İlişkisi. Anlatım- Soru Cevap Yok
8 Tarihsellik ve Fazlurrahman. Anlatım- Soru Cevap Yok
9 Türkiye’de Tarihsellik Tartışmaları. Anlatım- Soru Cevap Yok
10 İslam modernizmi ile Tarihselciliğin Karşılaştırılması. Anlatım- Soru Cevap Yok
11 Kur’an’da Nesh ve Günümüzde Neshe Yaklaşımlar. Anlatım- Soru Cevap Yok
12 İslam’da Kadın ve Tesettür. Anlatım- Soru Cevap Yok
13 Türkiye’de ‘Kur’ancılık’ ve ‘Mealcilik’ Tartışmaları” Anlatım- Soru Cevap Yok
14 Kur’an’a Dönüş Hareketi ve Kur’an İslâmı. Anlatım- Soru Cevap Yok

1. Zemahşerî, Keşşâf. 2. Râzî, Mefâtîhu’l-Gayb. 3. Rıza, R. (1353h). el-Menar. 4. Süleyman Ateş, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri. 5. Abdülaziz Hatip, (1997). Kur'an ve Hz. Peygamber Aleyhindeki İddialara Cevaplar, İstanbul: (y.y.). 6. Nasr Hamid Ebu Zeyd, (2001). İlahi hitabın tabiatı: metin anlayışımız ve Kur’an ilimleri üzerine (çev. Mehmet Emin Maşalı). Ankara: Kitabiyat. 7. Polat, F. A. (2007). Çağdaş İslam düşüncesinde Kur’ân’a yaklaşımlar : Hasan Hanefi, Nasr H. Ebu Zeyd ve Muhammed Arkoun örneği, İstanbul: İz Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Ev Ödevi 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

YOK


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 6 5 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 5 35
Ev Ödevi 3 5 15
Toplam İş Yükü (saat) 124

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 4 3 4 3 3 2 3 3 4 3
ÖÇ 2 4 4 3 3 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 3 4 3 3 3 3 3 3 2 3 3
ÖÇ 4 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
ÖÇ 5 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
ÖÇ 6 3 3 3 3 2 2 3 2 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek