Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBYL553 | KUR'AN BELAGATI VE İCAZI | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Arapça
Kur'an'ın belagat ve edebi inceliklerinin analitik bir yaklaşımla öğretilmesi; Kur'an'ın beşer üstü bir kelam olduğunun idrakine varılması
Prof. Dr. Talip ÖZDEŞ
1 | Belagat ve Kur'an'ın i 'câzına dair alanla ilgili meseleleri tanır, |
2 | alanla ilgili meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır, edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanma becerisine sahip olur, |
3 | alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça bilgisine sahip olur, |
4 | alanla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
5 | Alanında edindiği bilgileri, farklı alanlardan gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler üretir. |
Birinci Öğretim
Yok
Konularla ilgili kitap, makale ve bildiri tarzında yeni çalışmaların takip edilip okunması.
Teşbih, istiare, kinaye, mecaz ve bedî gibi Kur'an'ın dil ve üslubuna ilişkin edebi sanatlar Kur'an'ın beşer üstü olduğuna delalet eden boyutlar
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Beyan İlmi ve İhtiva Ettiği Hususlar | Teorik | Yok |
2 | Teşbih ve Kısımları I | Teorik-metin okuma | Ders notlarının önceden çalışılması |
3 | Teşbih ve Kısımları II | Teorik-metin okuma | Yok |
4 | Kinaye ve çeşitleri | Teorik | Yok |
5 | İstiare ve çeşitleri | Teoric-metin okuma | Ders notlarının önceden çalışılması |
6 | Mecaz-hakikat; mecaz çeşitleri | Teorik-metin okuma | Ders notlarının önceden çalışılması |
7 | Akli mecaz (Mecaz-ı akli) ve çeşitleri Kısa sınav | Teorik | Yok |
8 | Mecâz-ı Lügavî ve Çeşitleri | Teorik | Yok |
9 | Bedî ilmi ve başlıca konuları Vize sınavı | Teorik-klasik sınav | Yok |
10 | Cinas-tıbak-mukabele | Teoric-örnekler | Yok |
11 | Sec' (Tescî) | Teorik-örnekler | Yok |
12 | Kur’an’ın i‘câzı konusuna yaklaşımlar, Sarfe nazariyesi ve değerlendirme | Teorik | Yok |
13 | Kur'an'ı Allah kelamı kılan şey nedir? Kur'an'ın beşer üstü olmasından ne anlıyoruz? | Teorik | Yok |
14 | Kur'an'ın i'câz yönleri: Kur'an'ın ayetleriyle evrenin ayetlerinin birbiriyle uyumu; Kur'an'ın ilmi hakikatlere işaret etmesi; gaybdan haber vermesi; değer inşa etmesi, toplumu değiştirmesi | Teorik | Yok |
Ders notları Nasrullah Hacımüftüoğlu, İ'câz ve Belagat Deyimleri, Erzurum 2001. Mazhar Dündar, Kutsal Kitap Hitabında Lafız ve Mananın Allah'a Ait Oluşu Meselesinin Tahlili, International Social Sciences Studies Journal, (e-ISSN:2587-1587) Vol:6, Issue: 57; pp:895-904. Abdulaziz b. Ali el-Harbî, el-Belâgatu'l-müyessera, Dâru ibn. Hazm, 2011
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Ev Ödevi | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (saat) | 133 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 4 | |||||||||
ÖÇ 3 | 4 | |||||||||
ÖÇ 4 | 4 | |||||||||
ÖÇ 5 | 4 |