GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBYL553 KUR'AN BELAGATI VE İCAZI Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Arapça


Kur'an'ın belagat ve edebi inceliklerinin analitik bir yaklaşımla öğretilmesi; Kur'an'ın beşer üstü bir kelam olduğunun idrakine varılması


Prof. Dr. Talip ÖZDEŞ


1 Belagat ve Kur'an'ın i 'câzına dair alanla ilgili meseleleri tanır,
2 alanla ilgili meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır, edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanma becerisine sahip olur,
3 alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça bilgisine sahip olur,
4 alanla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
5 Alanında edindiği bilgileri, farklı alanlardan gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler üretir.

Birinci Öğretim


Yok


Konularla ilgili kitap, makale ve bildiri tarzında yeni çalışmaların takip edilip okunması.


Teşbih, istiare, kinaye, mecaz ve bedî gibi Kur'an'ın dil ve üslubuna ilişkin edebi sanatlar Kur'an'ın beşer üstü olduğuna delalet eden boyutlar


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Beyan İlmi ve İhtiva Ettiği Hususlar Teorik Yok
2 Teşbih ve Kısımları I Teorik-metin okuma Ders notlarının önceden çalışılması
3 Teşbih ve Kısımları II Teorik-metin okuma Yok
4 Kinaye ve çeşitleri Teorik Yok
5 İstiare ve çeşitleri Teoric-metin okuma Ders notlarının önceden çalışılması
6 Mecaz-hakikat; mecaz çeşitleri Teorik-metin okuma Ders notlarının önceden çalışılması
7 Akli mecaz (Mecaz-ı akli) ve çeşitleri Kısa sınav Teorik Yok
8 Mecâz-ı Lügavî ve Çeşitleri Teorik Yok
9 Bedî ilmi ve başlıca konuları Vize sınavı Teorik-klasik sınav Yok
10 Cinas-tıbak-mukabele Teoric-örnekler Yok
11 Sec' (Tescî) Teorik-örnekler Yok
12 Kur’an’ın i‘câzı konusuna yaklaşımlar, Sarfe nazariyesi ve değerlendirme Teorik Yok
13 Kur'an'ı Allah kelamı kılan şey nedir? Kur'an'ın beşer üstü olmasından ne anlıyoruz? Teorik Yok
14 Kur'an'ın i'câz yönleri: Kur'an'ın ayetleriyle evrenin ayetlerinin birbiriyle uyumu; Kur'an'ın ilmi hakikatlere işaret etmesi; gaybdan haber vermesi; değer inşa etmesi, toplumu değiştirmesi Teorik Yok

Ders notları Nasrullah Hacımüftüoğlu, İ'câz ve Belagat Deyimleri, Erzurum 2001. Mazhar Dündar, Kutsal Kitap Hitabında Lafız ve Mananın Allah'a Ait Oluşu Meselesinin Tahlili, International Social Sciences Studies Journal, (e-ISSN:2587-1587) Vol:6, Issue: 57; pp:895-904. Abdulaziz b. Ali el-Harbî, el-Belâgatu'l-müyessera, Dâru ibn. Hazm, 2011



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Ev Ödevi 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Alan Çalışması 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 8 3 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 3 18
Ev Ödevi 1 3 3
Toplam İş Yükü (saat) 133

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek