GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİBYL516 KUR'AN İLİMLERİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Kur'an'ın tefsiri ve doğru anlaşılıp yorumlanması bağlamında Kur'an ilimlerine vakıf olmak Müteşabih, müşkil, nesh ve Kur'an kıssaları gibi konular hakkında doğru ve yeterince bilgi sahibi olmak. Dini ana kaynaklarından hareketle geleneği, rivayetleri ve ilmi disiplinleri analitik ve kritikçi bir yaklaşımla değerlendirmek Kur’an’ın anlaşılıp yorumlanmasında doğru bir yöntem geliştirmek.


Dr. Öğr. Üyesi Talha Erdem


1 Kur'an ilimleri ve muhtevası hakkında bilgi sahibi olur
2 Kur'an ilimleri ile ilgili kaynakları tanır, bilimsel çalışmalarında onlardan istifade eder
3 Müteşabih, nesh, müşkil ve Kur'an kıssaları hakkında bilgi sahibi olur
4 Müteşabih, müşkil, nesh gibi tefsir problemleri ile ilgili olarak getirilen farklı yorumlar hakkında bilgi sahibi olur, analitik bir yaklaşımla bu yorumları değerlendirir
5 Kur’an’ın kendisi ile müfessirler tarafından Kur’an’a yapılan yaklaşımların ve getirilen yorumların aynı kategoride olmadığının farkına varır.
6 Dinin asli kaynaklarıyla dini geleneğin aynı şeyler olmadığını idrak eder.
7 Kur’an’ı anlama gayesiyle oluşturulan fıkıh, tefsir, kelam ve tasavvuf gibi disiplinlerin birbiriyle özdeş olmadığını idrak eder.
8 Kur’an ayetlerine getirilen yorumlara analitik ve eleştirel yaklaşmanın önemini kavrar.
9 Nesh nazariyesine Kur’an merkezli yaklaşım yaparak söz konusu teoriyi değerlendirir.
10 Kur'an kıssaları hakkında bilgi sahibi olur, onları mitoloji ve tarih yönlerinden değerlendirir.

Birinci Öğretim


Yok


Konuların başka kaynaklardan da okunup değerlendirilmesi


Kur'an ilimlerinin mahiyeti ve Kur'an tefsiri açısından önemi, tefsir problemleri (müteşabih, müşkil, nesh), Kur'an kıssaları


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kur'an İlimlerinin Mahiyeti
2 Kur'an ilimleri ve Tefsir usulü ile ilgili temel kaynakların ve modern çalışmaların tanıtılması
3 Muhkem-Müteşabih hakkında genel bilgi, yaklaşımlar
4 Müteşabih'e yaklaşımların değerlendirilmesi
5 Bir tefsir problemi olarak nesh Konusu, ortaya çıkışı ve tarihi gelişimi
6 Kavramdan teoriye nesh nazariyesi
7 Nesh çeşitleri
8 Neshin varlığına delil getirilen ayetler
9 Metni baki, hükmü mensuh olduğu iddia edilen ayetler
10 Metni mensuh, hükmü baki nesh çeşidi ve Recm konusu
11 Hem metni hem de hükmü mensuh olduğu iddia edilen ayetler
12 Kur’an’ın semantik sistemi; Allah merkezli anlatım ve neshin mahiyeti
13 Bir anlatım tekniği olarak kıssa ve başlıca Kur’an kıssaları
14 Kur’an kıssaları hakkında genel değerlendirme

Suyuti, el-Itkân fî Ulûmi'l-Kur'an Zerkeşî, el-Burhân fî Ulûmi'l-Kur'an Mennâu'l-Kattân, Mebâhîs fî Ulûmi'l-Kur'an Subhi Salih, Kur'an İlimleri Talip Özdeş, Kur'an ve Nesh Problemi (Allah'ın Kitabında Çelişki Var mı?)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Ev Ödevi 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 5 50
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 3 18
Ev Ödevi 1 8 8
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 5 4
ÖÇ 2 5 5 4
ÖÇ 3 5 5 4
ÖÇ 4 5 5 4
ÖÇ 5 5 5 4
ÖÇ 6 5 5 4
ÖÇ 7 5 5 4
ÖÇ 8 5 5 4
ÖÇ 9 5 5 4
ÖÇ 10 5 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek