Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBYL516 | KUR'AN İLİMLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Kur'an'ın tefsiri ve doğru anlaşılıp yorumlanması bağlamında Kur'an ilimlerine vakıf olmak Müteşabih, müşkil, nesh ve Kur'an kıssaları gibi konular hakkında doğru ve yeterince bilgi sahibi olmak. Dini ana kaynaklarından hareketle geleneği, rivayetleri ve ilmi disiplinleri analitik ve kritikçi bir yaklaşımla değerlendirmek Kur’an’ın anlaşılıp yorumlanmasında doğru bir yöntem geliştirmek.
Dr. Öğr. Üyesi Talha Erdem
1 | Kur'an ilimleri ve muhtevası hakkında bilgi sahibi olur |
2 | Kur'an ilimleri ile ilgili kaynakları tanır, bilimsel çalışmalarında onlardan istifade eder |
3 | Müteşabih, nesh, müşkil ve Kur'an kıssaları hakkında bilgi sahibi olur |
4 | Müteşabih, müşkil, nesh gibi tefsir problemleri ile ilgili olarak getirilen farklı yorumlar hakkında bilgi sahibi olur, analitik bir yaklaşımla bu yorumları değerlendirir |
5 | Kur’an’ın kendisi ile müfessirler tarafından Kur’an’a yapılan yaklaşımların ve getirilen yorumların aynı kategoride olmadığının farkına varır. |
6 | Dinin asli kaynaklarıyla dini geleneğin aynı şeyler olmadığını idrak eder. |
7 | Kur’an’ı anlama gayesiyle oluşturulan fıkıh, tefsir, kelam ve tasavvuf gibi disiplinlerin birbiriyle özdeş olmadığını idrak eder. |
8 | Kur’an ayetlerine getirilen yorumlara analitik ve eleştirel yaklaşmanın önemini kavrar. |
9 | Nesh nazariyesine Kur’an merkezli yaklaşım yaparak söz konusu teoriyi değerlendirir. |
10 | Kur'an kıssaları hakkında bilgi sahibi olur, onları mitoloji ve tarih yönlerinden değerlendirir. |
Birinci Öğretim
Yok
Konuların başka kaynaklardan da okunup değerlendirilmesi
Kur'an ilimlerinin mahiyeti ve Kur'an tefsiri açısından önemi, tefsir problemleri (müteşabih, müşkil, nesh), Kur'an kıssaları
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Kur'an İlimlerinin Mahiyeti | ||
2 | Kur'an ilimleri ve Tefsir usulü ile ilgili temel kaynakların ve modern çalışmaların tanıtılması | ||
3 | Muhkem-Müteşabih hakkında genel bilgi, yaklaşımlar | ||
4 | Müteşabih'e yaklaşımların değerlendirilmesi | ||
5 | Bir tefsir problemi olarak nesh Konusu, ortaya çıkışı ve tarihi gelişimi | ||
6 | Kavramdan teoriye nesh nazariyesi | ||
7 | Nesh çeşitleri | ||
8 | Neshin varlığına delil getirilen ayetler | ||
9 | Metni baki, hükmü mensuh olduğu iddia edilen ayetler | ||
10 | Metni mensuh, hükmü baki nesh çeşidi ve Recm konusu | ||
11 | Hem metni hem de hükmü mensuh olduğu iddia edilen ayetler | ||
12 | Kur’an’ın semantik sistemi; Allah merkezli anlatım ve neshin mahiyeti | ||
13 | Bir anlatım tekniği olarak kıssa ve başlıca Kur’an kıssaları | ||
14 | Kur’an kıssaları hakkında genel değerlendirme |
Suyuti, el-Itkân fî Ulûmi'l-Kur'an Zerkeşî, el-Burhân fî Ulûmi'l-Kur'an Mennâu'l-Kattân, Mebâhîs fî Ulûmi'l-Kur'an Subhi Salih, Kur'an İlimleri Talip Özdeş, Kur'an ve Nesh Problemi (Allah'ın Kitabında Çelişki Var mı?)
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Ev Ödevi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 10 | 5 | 5 | 4 |