Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİBYL515 | BELAGAT İLMİ VE KUR'AN YORUMUNDAKİ YERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Belagatin ne anlama geldiğinin, Arap Dili ve Kur'an açısından öneminin kavratılması Belagat ilminin genel çerçevesi, ana ve alt başlıklarıyla öğretilip kavratılması Belagatin Meani inceliklerinin ve sanatlarının Kur'an'dan verilen örneklerle öğretilmesi Kur'an'a yaklaşımda Kur'an'ın belagat ve edebi incelikleri dikkate alınarak Kur'an'ın doğru anlaşılması; Kur'an'ın beşer üstü bir kelam olduğunun idrakine varılması.
Prof. Dr. Talip Özdeş
1 | Belagat ve Kur'an'ın i 'câzına dair alanla ilgili meseleleri tanır, söz konusu meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır |
2 | Belagat alanında edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanma becerisine sahip olur |
3 | Alanla ilgili kaynakları anlayıp kullanabilecek derecede Arapça diline sahip olur. |
4 | Alanla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür |
5 | Alanında edindiği bilgileri, farklı alanlardan gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler üretir |
6 | Kur’an’ın belagat özelliklerinin ve dil inceliklerinin farkında olur. |
7 | Kur’an’daki ayetlerin haber, inşa ve kasr örnekleri hakkında bilgi sahibi olur. |
8 | Kur’an’daki ayetlerin meani ilmi ile olan ilişkisini kavrar. |
9 | Kur’an’daki haber, inşa ve kasr örneklerinden hareketle ilgili ayetlere getirilen açıklama ve yorumları değerlendirir. |
10 | Kur’an’a getirilen literal ve yüzeysel yorumlara belagat üzerinden analitik ve kritikçi yaklaşarak onları değerlendirir |
Birinci Öğretim
Yok
Konularla ilgili kitap ve makale formundaki çalışmaların okunması
Belagatin anlam ve tarifi, teşekkülü, gelişimi, ihtiva ettiği ilimler; Kur'an'ın doğru anlaşılıp tefsir edilmesindeki önemi; Meâni ilmi (Haber ve inşa durumları)
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Belagatin anlamı ve belagat ilimleri | Teorik | Ders notlarının önceden okunması |
2 | Belagatin bir ilim olarak teşekkülü ve tarihi gelişimi | Teorik | Yok |
3 | Kur’an açısından belagat niçin önemlidir? | Teorik | Yok |
4 | Fesahat-Belagat ilişkisi | Teorik | Yok |
5 | Fesahat ve belagate aykırı durumlar | Teorik | Ders notlarının önceden okunması |
6 | Hitap Üslupları | Teorik | Yok |
7 | Meânî İlmi (Haber ve İnşâ) | Teorik ve metin okuma | Ders notlarının önceden okunması |
8 | Haber çeşitleri ve haberin belagat amaçlı kullanımı | Teorik-metin okuma | Ders notlarının önceden okunması |
9 | Tekit harfleri ve üslubu Vize sınavı | Teorik | Yok |
10 | Kasr ve İltifat | Teorik-metin okuma | Ders notlarının önceden okunması |
11 | Îcâz-Itnâb- Müsâvaât | Teorik-metin okuma | Ders notlarının önceden okunması |
12 | İnşâ (Emir-Nehiy üslubu) | Teorik-metin okuma | Ders notlarının önceden okunması |
13 | İnşâ (Soru ve Münâdâ üslubu) | Teorik-meetin okuma | Ders notlarının önceden okunması |
14 | Müsned ve Müsned-i İleyh | Teorik | Yok |
Ders notları Ali Bulut, El-Belagatu'l-Müyessera, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul 2016 Sadi Çögenli, Ayet ve Hadis Örnekli Arapça Belagat, Erzurum 2012 Süleyman Gür, Anlatımlı Kur'an Belagati, Rağbet Yayınları, İstanbul 2017
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | 4 | |||||||||
ÖÇ 7 | 4 | |||||||||
ÖÇ 8 | 5 | |||||||||
ÖÇ 9 | 4 | |||||||||
ÖÇ 10 | 4 |