GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDVEYL565 ŞAİR TEZKİRELERİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans



Bu dersin amacı, klasik Türk edebiyatının temel kaynakları arasında yer alan şair tezkirelerini ve yüzyıllara göre gelişimini öğrenmek, bu eserler üzerine yapılmış çalışmalar hakkında bilgi sahibi olmak ve tezkirelerden örnek metinleri okuyup anlamak.


Dr. Öğretim Üyesi Necmiye ÖZBEK ARSLAN


1 Tezkire türünün kaynağını öğrenir. Tezkireler hakkında yazılmış kaynakları etkili bir şekilde kullanabilir, Tezkirelerdeki bilgilerden yararlanarak şairlerin biyografisini yazabilir.
2 Arap ve Fars edebiyatındaki tezkire geleneğini öğrenir.
3 Herat ekolü hakkında bilgi sahibi olur.
4 Klasik Türk edebiyatta yazılan tezkireleri ve yazarlarını yüzyıllara göre tanır.
5 Tezkireler hakkında yazılmış akademik kaynakları tanır ve etkili bir şekilde kullanabilir.
6 Klasik Türk edebiyatında yazılan tezkirelerin üsluplarını tanır ve örnek metinleri okur.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


1. Tezkire türünün menşei üzerine yapılan çalışmalar. 2. Arapça ve Farsça şair tezkireleri hakkında yapılmış çalışmaların incelenmesi. 3. Türk edebiyatında yazılan şair tezkirelerinin incelenmesi 4. Tezkire örneklerinin incelenmesi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tezkire kavramı ve şair tezkirelerinin gelişimi Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Yok
2 Tezkireciliğin Arap ve Fars edebiyatındaki gelişimi Anlatım Tartışma Soru-Cevap Yok
3 Tabakat sistemi ve Herat ekolü tezkirelerinin tanıtılması Anlatım Tartışma Soru-Cevap Yok
4 16. yüzyıl tezkireleri ve özellikleri Anlatım Tartışma Soru-Cevap Yok
5 17. yüzyıl tezkireleri ve özellikleri Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yok
6 17. yüzyıl tezkireleri ve özellikleri Anlatım Tartışma Soru-Cevap Yok
7 Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yok
8 Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi
9 Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yok
10 Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yok
11 Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yok
12 Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yok
13 Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yok
14 Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma Yok

Akkuş, M. (1999). Eski Türk Edebiyatı Nesir. Erzurum. İpekten, H. (1988). Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri. Erzurum. İpekten, H. İsen, M. Macit, M., Kılıç, F., Aksoyak, İ. (2002). Şair Tezkireleri. Ankara. İsen, M. (2010). Tezkireden Biyografiye. İstanbul: Kapı Yay. Kaplan, F. (2021). Klasik Türk Edebiyatı Eleştiri Terimleri Sözlüğü, Latîfî Tezkiresi Örneği. İstanbul: DBY Yay. Kılıç, F. (1998). XVII. Yüzyıl Tezkire Metinleri Tezkirelerinde Şair ve Eser Üzerine Değerlendirmeler. Ankara: Akçağ Yay. Levend, A. S. (1988). Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara. Tolasa, H. (2018). Sehî, Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. Yüzyılda Edebiyat Eleştirisi. Ankara: Akçağ Yay.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Makale Yazma 1 20
Makale Kritik Etme 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 50
Makale Yazma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 15 15
Uygulama/Pratik 14 1 14
Makale Yazma 2 20 40
Makale Kritik Etme 5 4 20
Okuma 12 2 24
Toplam İş Yükü (saat) 114

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 5 4 5 4 5 5 5 5 4 5 4 4 5
ÖÇ 2 5 4 5 4 5 5 5 5 5 3 5 5
ÖÇ 3 4 4 4 5 5 4 4 5 4 4 5 5 5
ÖÇ 4 4 4 5 5 5 4 5 4 4 4 4
ÖÇ 5 4 3 5 3 5 4 5 5 4 5 4 4
ÖÇ 6 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek