Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TDVEYL565 | ŞAİR TEZKİRELERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı, klasik Türk edebiyatının temel kaynakları arasında yer alan şair tezkirelerini ve yüzyıllara göre gelişimini öğrenmek, bu eserler üzerine yapılmış çalışmalar hakkında bilgi sahibi olmak ve tezkirelerden örnek metinleri okuyup anlamak.
Dr. Öğretim Üyesi Necmiye ÖZBEK ARSLAN
1 | Tezkire türünün kaynağını öğrenir. Tezkireler hakkında yazılmış kaynakları etkili bir şekilde kullanabilir, Tezkirelerdeki bilgilerden yararlanarak şairlerin biyografisini yazabilir. |
2 | Arap ve Fars edebiyatındaki tezkire geleneğini öğrenir. |
3 | Herat ekolü hakkında bilgi sahibi olur. |
4 | Klasik Türk edebiyatta yazılan tezkireleri ve yazarlarını yüzyıllara göre tanır. |
5 | Tezkireler hakkında yazılmış akademik kaynakları tanır ve etkili bir şekilde kullanabilir. |
6 | Klasik Türk edebiyatında yazılan tezkirelerin üsluplarını tanır ve örnek metinleri okur. |
Birinci Öğretim
Yoktur
Yoktur
1. Tezkire türünün menşei üzerine yapılan çalışmalar. 2. Arapça ve Farsça şair tezkireleri hakkında yapılmış çalışmaların incelenmesi. 3. Türk edebiyatında yazılan şair tezkirelerinin incelenmesi 4. Tezkire örneklerinin incelenmesi
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tezkire kavramı ve şair tezkirelerinin gelişimi | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | Yok |
2 | Tezkireciliğin Arap ve Fars edebiyatındaki gelişimi | Anlatım Tartışma Soru-Cevap | Yok |
3 | Tabakat sistemi ve Herat ekolü tezkirelerinin tanıtılması | Anlatım Tartışma Soru-Cevap | Yok |
4 | 16. yüzyıl tezkireleri ve özellikleri | Anlatım Tartışma Soru-Cevap | Yok |
5 | 17. yüzyıl tezkireleri ve özellikleri | Anlatım Soru-Cevap Tartışma | Yok |
6 | 17. yüzyıl tezkireleri ve özellikleri | Anlatım Tartışma Soru-Cevap | Yok |
7 | Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi | Anlatım Soru-Cevap Tartışma | Yok |
8 | Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi | ||
9 | Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi | Anlatım Soru-Cevap Tartışma | Yok |
10 | Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi | Anlatım Soru-Cevap Tartışma | Yok |
11 | Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi | Anlatım Soru-Cevap Tartışma | Yok |
12 | Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi | Anlatım Soru-Cevap Tartışma | Yok |
13 | Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi | Anlatım Soru-Cevap Tartışma | Yok |
14 | Dönemini temsil edici isimlere ait tezkirelerden örnek metinlerin incelenmesi | Anlatım Soru-Cevap Tartışma | Yok |
Akkuş, M. (1999). Eski Türk Edebiyatı Nesir. Erzurum. İpekten, H. (1988). Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri. Erzurum. İpekten, H. İsen, M. Macit, M., Kılıç, F., Aksoyak, İ. (2002). Şair Tezkireleri. Ankara. İsen, M. (2010). Tezkireden Biyografiye. İstanbul: Kapı Yay. Kaplan, F. (2021). Klasik Türk Edebiyatı Eleştiri Terimleri Sözlüğü, Latîfî Tezkiresi Örneği. İstanbul: DBY Yay. Kılıç, F. (1998). XVII. Yüzyıl Tezkire Metinleri Tezkirelerinde Şair ve Eser Üzerine Değerlendirmeler. Ankara: Akçağ Yay. Levend, A. S. (1988). Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara. Tolasa, H. (2018). Sehî, Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. Yüzyılda Edebiyat Eleştirisi. Ankara: Akçağ Yay.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Makale Yazma | 1 | 20 |
Makale Kritik Etme | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Makale Yazma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yoktur
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Uygulama/Pratik | 14 | 1 | 14 |
Makale Yazma | 2 | 20 | 40 |
Makale Kritik Etme | 5 | 4 | 20 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat) | 114 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | |||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |