GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDVEYL551 TÜRKÇENİN GÜNCEL SORUNLARI II Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Türkiye Türkçesi ağızlarının ses, yapı ve söz varlığını dil bilimi yöntemleri dâhilinde incelenecek, Standart Türkiye Türkçesi ile olan bağlantılarının kavratılmasını sağlamak.


Dr. Öğr. Üyesi Ebru GÜVENEN


1 Türklük biliminin güncel sorunlarını kavrar.
2 Dil konusundaki tartışmalı konuları eleştirel bir yaklaşımla inceler.
3 Dilde de zaman içinde pek çok şeyin değişeceğini kavrar.
4 Dil konusunda bakış açısı değişir, ufku genişler.
5 Türklük biliminin güncel sorunlarının çözümü konusunda görüş belirtir.

Birinci Öğretim


Yok.


Yok.


To raise awareness about the current problems of Turkish, to show the common points and differences between grammar and linguistics, and to draw attention to new studies.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dilin dizge oluşu Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
2 Söz grupları Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
3 Yüzey yapı-derin yapı ilişkileri Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
4 Biçim-anlam ilişkileri Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
5 Dil birimlerinin işlevleri Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
6 Eklerin sınıflandırılması Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
7 Yapı kavramı Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
8 Dil kirliliği Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
9 Lehçe-ağız-şive ayrımı Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
10 Dil birimlerinin anlamlı olma özelliği Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
11 En küçük anlamlı dil birimi tartışması Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
12 Sözcük türü-görev adı ayrımı Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
13 Dil bilgisi- dil bilimi tartışması Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.
14 Dil bilgisi- dil bilimi tartışması Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yok.

Aksan Doğan, Dilbilim ve Türkçe Yazıları, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2004. Aksan Doğan, Türkçenin Söz Varlığı, Engin Yayın Evi, Ankara, 2006. Argunşah Mustafa, Sözüm Türkçe Üstüne, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008. Develi Hayati, Dil Doktoru, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008. Gülsevin Gürer, Erdoğan Boz (Editörler); Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara, 2006. Karaağaç Günay, Türkçenin Dünya Dillerine Etkisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004. Üstünova Kerime, Dil Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011. Üstünova Kerime, Türkçede Yapı Kavramı ve Sözdizimi İncelemeleri, Uludağ Üniversitesi Yayınları, Bursa, 2002. Vardar Berke, Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2001.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Makale Kritik Etme 1 20
Ev Ödevi 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 80
Final Sınavı için Bireysel Çalışma 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Makale Yazma 2 15 30
Makale Kritik Etme 5 3 15
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 6 1 6
Toplam İş Yükü (saat) 125

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4 4 4 4 4 5 4
ÖÇ 2 4 5 3 4 4 5
ÖÇ 3 4 4 5 4 3
ÖÇ 4 3 4 5 3 4 4
ÖÇ 5 5 5 5 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek