GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDVEYL535 HALK BİLİMİ MÜZECİLİĞİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Modern bir düşüncenin ürünü olarak kültürel miras kavramı ile ilgili yaklaşımlar, teoriler, sorular hakkında tartışma ortamı geliştirmek. Kültürel miras çalışmaları içinde somut olmayan kültürel mirası koruyan müzecilik çalışmalarını yakından tanımalarını mümkün kılmak ve bu tür müzelerde çalışmaya istek doğurmak. Kültürel mirasın sürdürülebilirlik kurumları olan müzeler ve gelenek ile ilişkisinin sezilmesini sağlamak. Temel müzecilik ilkeleri, sergileme ve yorumlama yöntemleri ile ilgili belli başlı bilgileri edinmeleri için uygun öğrenme zemini yaratmak.


Doç. Dr. Tuğçe ERDAL


1 Kültürel mirası tanımlar.
2 Kültürel miras çalışmaları içinde somut olmayan kültürel mirası koruyan müzecilik çalışmalarını açıklayabilir.
3 Kültürel mirasın sürdürülebilirliğini açıklar.
4 Müzecilik temel ilkelerini sıralar.
5 Sergileme tekniklerini yorumlar.
6 Sergilenecek kültürel unsurları tasnif eder.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Müzelerin kuramsal, bağlamsal oluşma zemininin tarihsel süreç içinde değerlendirilmesini sağlamak.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kültür ve Gelenek Kavramları Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
2 Kültürel Miras Kavramı Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
3 Dünya Müzecilik Tarihi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
4 Türk Kültüründe Müze Algısı Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
5 1972 Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunması Sözleşmesinden 2003 SOKÜM Koruma Sözleşmesine Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
6 Açık Hava Müzeleri ve Folklor Müzeleri Tarihi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
7 Dünyadaki Belli Başlı Halkbilim Müzeleri ve Çalışmaları Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
8 Dünyadaki Belli Başlı Halkbilim Müzeleri ve Çalışmaları Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
9 Halkbilim Müzeciliğinde Koleksiyon Oluşturma, Sergileme ve Sözel Belleğin Müzelenmesi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
10 Kültürel Mirasın Kurumsal Örnekleri: UNESCO Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
11 Kültürel Mirasın Kurumsal Örnekleri: ICOM, MINOM, EMF Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
12 Yaşayan İnsan Hazineleri ve Folklor Müzeleri Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
13 Halkbilim Müzeleri ve Ziyaretçi Bakışı Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur
14 Kültürel Mirasın Yeniden Üretim Süreçleri ve Müzelerin Rolü Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım. Yoktur

Artun, Ali. Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 1-2, İstanbul: İletişim Yayınları, 2006. Çalış, S. (2010). “UNESCO Sözlü ve Somut Olmayan Kültürel Miras Başyapıtları İlanı ve Kültür Politikalarına Etkisi”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Halkbilimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Demir, Z. S. (2013). “Halk Bilimi Müzeciliğinde Deneysel Yaklaşımlar: Yaşayan Müze”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, V: 8/9, p. 1111-1125. (http://turkishstudies.net/Makaleler/870191491_072DemirZehraSema-1111-1125.pdf). Demir, Z. S. (2017). Sözel Belleğin Müzede Sergilenişi, İstanbul: Fanus Kitap. Gerçek, Ferruh. Türk Müzeciliği, Ankara: KBY, 1999. Karadeniz, Ceren (2018). Müze Kültür Toplum. Ankara: İmge Kitabevi. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, 120. Sayı, SOKÜM Özel Sayısı Oğuz, M. Ö. (2009). “Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?”. Ankara: Geleneksel Yayıncılık. Oğuz, M. Ö.; Özünel Ölçer E.; Gürçayır Teke , S. (2013) Somut Olmayan Kültürel Mirasın Geleceği Türkiye Deneyimi, Ankara: UNESCO Türkiye Millî Komisyonu. Oğuz, M. Ö.; Özünel Ölçer E.; Aral, A. E. (2018). SOKÜM Sözleşmesi Yönelimler, Eğilimler ve Eleştiriler, Ankara: Geleneksel Yayıncılık. Oğuz, M. Öcal. Türkiye’de Halkbilimi Müzeciliği ve Sorunları Sempozyum Bildirileri, Ankara: Gazi THBMER Yayını.2003. Oğuz, M. Ö. (2013). “Etnografya Müzeciliğinden Uygulamalı Halk Bilimi Müzeciliğine Geçmek”. Küreselleşme ve Uygulamalı Halkbilimi. Ankara: Akçağ Yayınları, s:61-76. Onur, Bekir (2012). Çağdaş Müze Eğitim ve Gelişim- Müze Psikolojisine Giriş, Ankara: İmge Kitabevi. Wendy, M.K.Shaw (2015). Osmanlı Müzeciliği. İstanbul: İletişim Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Derse Katılım 1 10
Makale Yazma 1 15
Makale Kritik Etme 1 15
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10
Okuma 1 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 60
Rapor Hazırlama 1 10
Seminer 1 10
Makale Yazma 1 10
Final Sınavı için Bireysel Çalışma 1 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Sunma 1 3 3
Makale Yazma 1 8 8
Makale Kritik Etme 1 8 8
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 15 15
Okuma 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 134

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 5 2 1 5 2 5 4 1 4 4 1 1 3 1 5
ÖÇ 2 5 2 1 5 5 2 3 4 1 1 1 1 3 1 5
ÖÇ 3 4 3 3 5 2 4 3 4 1 1 1 1 5 5 3
ÖÇ 4 4 3 3 5 5 3 4 5 2 2 1 3 4 3 5
ÖÇ 5 5 5 5 3 5 3 5 5 5 5 3 4 4 5 5
ÖÇ 6 5 5 5 3 5 3 5 5 5 5 3 4 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek