GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDVEYL532 AZERİ TÜRKÇESİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersin amacı öğrencileri Azerbaycan Türkçesinin edebî metinlerini okuyup anlayacak, dil bakımından inceleyecek ve Türkiye Türkçesi ile arasındaki benzer ve farklılıkları değerlendirebilecek yeterliliğe ulaştırmaktır.


Dr. Öğretim Üyesi Mehmet Emin GÖNEN


1 . Azerbaycan Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yerini tanır.
2 zerbaycan Türkçesini konuşan Türk halklarının yaşadığı bölgeyi sosyal, kültürel ve siyasi açıdan tanıması beklenir.
3 . Dünyada Azerbaycan Türkçesini konuşan Türk halklarının lehçe ve şive farklılıklarını ayırt edebilir.
4 Azerbaycan Edebiyatı hakkında genel bilgileri açıklayabilir
5 Azerbaycan Türkçesinin ses özelliklerini kavrar
6 Azerbaycan Türkçesinin şekil özelliklerini kavrar.
7 Azerbaycan Türkçesi ve Türkiye Türkçesi ses ve şekil bilgisini benzerlik ve farklılık açısından karşılaştırabilir.
8 Azerbaycan Türkçesi metinlerini okuyup anlaması beklenir.
9 Azerbaycan Türkçesi metinleri üzerinde gramer özelliklerini sıralayabilir.

Birinci Öğretim


yok


yok


Azerbaycan Türkleri hakkında bilgi, bu şivenin Türk dili içindeki yeri, şivenin dil özellilerinin örnek edebî metinlerde gösterilmesi, metinlerin Türkiye Türkçesine aktarılması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Azerbaycan Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Azerbaycan Kiril ve Lâtin alfabelerinin öğretilmesi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
2 Azerbaycan, bölgesi, adı, edebiyatının tanıtımı, Kril alfabesinin öğretilmesi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
3 Azerbaycan Türkçesi ses özelliklerinin tanıtımı Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
4 Azerbaycan Türkçesi ses özelliklerinin tanıtımı ve Türkiye Türkçesi ses özellikleriyle karşılaştırılması Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
5 Azerbaycan Türkçesi şekil özelliklerinin tanıtımı Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
6 Azerbaycan Türkçesi şekil özelliklerinin tanıtımı ve Türkiye Türkçesi şekil özellikleriyle karşılaştırılması Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
7 Azerbaycan Türkçesi şekil özelliklerinin tanıtımı ve Türkiye Türkçesi şekil özellikleriyle karşılaştırılması Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
8 Azerbaycan Türkçesi ses ve şekil özellikleri üzerinde alıştırma çalışmaları, kelime ve cümle tahlili yapılması Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
9 Azerbaycan Türkçesinden seçilmiş roman, hikâye ve benzer metinlerin okunması ve bunlar üzerinde Azerbaycan Türkçesi özelliklerinin Türkiye Türkçesiyle karşılaştırılmalı şekilde gösterilmesi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
10 Azerbaycan Türkçesi ses ve şekil özellikleri üzerinde alıştırma çalışmaları, kelime ve cümle tahlili yapılması Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
11 Azerbaycan Türkçesinden seçilmiş roman, hikâye ve benzer metinlerin okunması ve bunlar üzerinde Azerbaycan Türkçesi özelliklerinin Türkiye Türkçesiyle karşılaştırılmalı şekilde gösterilmesi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
12 Azerbaycan Türkçesinden seçilmiş roman, hikâye ve benzer metinlerin okunması ve bunlar üzerinde Azerbaycan Türkçesi özelliklerinin Türkiye Türkçesiyle karşılaştırılmalı şekilde gösterilmesi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
13 Azerbaycan Türkçesinden seçilmiş roman, hikâye ve benzer metinlerin okunması ve bunlar üzerinde Azerbaycan Türkçesi özelliklerinin Türkiye Türkçesiyle karşılaştırılmalı şekilde gösterilmesi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur
14 Azerbaycan Türkçesinden seçilmiş roman, hikâye ve benzer metinlerin okunması ve bunlar üzerinde Azerbaycan Türkçesi özelliklerinin Türkiye Türkçesiyle karşılaştırılmalı şekilde gösterilmesi Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler Yoktur

Ahmet Buran; Ercan Alkaya, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara 2001; Muharrem Ergin, Azeri Türkçesi, Ebru Yay., İstanbul 1981; Seyfettin Altaylı,Azerbaycan Türkçesi Sözlüğü I-II, MEB Yay., İstanbul 1984; Sonel Bosnalı, İran Azerbaycan Türkçesi, Kebikeç Yay., İstanbul 2007; M. Şehriyar, Haydar Baba’ya Selam, (Hazırlayan: Dursun Yıldırım), TDK Yay., Ankara 2002. Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, Krier Yayınları, İstanbul, 2007.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Quiz 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 15 15
Uygulama/Pratik 14 1 14
Makale Yazma 2 20 40
Makale Kritik Etme 5 4 20
Okuma 12 2 24
Toplam İş Yükü (saat) 114

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4 3 4 4 5 4 5 3 5 4 3 5 4 4 3
ÖÇ 2 4 4 3 4 4 5 3 3 4 4 5 4 4 2 3
ÖÇ 3 4 4 5 4 4 4 4 5 4 4 3 4 4 4 3
ÖÇ 4 4 4 4 4 4 4 5 4 3 4 4 3 5 4 4
ÖÇ 5 4 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5 5 5 5 4
ÖÇ 6 3 4 3 3 2 3 4 5 4 4 4 5 3 4 3
ÖÇ 7 3 3 5 4 3 4 4 4 4 4 4 4 3 4 4
ÖÇ 8 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 4 5 4 4 4
ÖÇ 9 5 4 4 4 4 4 3 3 4 3 4 3 4 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek