Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TDVEYL527 | ORTA TÜRKÇE II | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Harezm Türkçesini Türk dili tarihi içerisinde gramer özellikleri ve eserleri ile; 14. yüzyıldan başlayarak tarihi Kıpçak Türkçesini Türk dili tarihi içerisinde gramer özellikleri ve eserleri ile tanıtmaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Ebru GÜVENEN
1 | 1 Türk dilinin tarihi dönemlerinden Harezm Türkçesini, eserlerini tanır Harezm Türkçesi ile eş zamanlı tarihi lehçeleri tanır. Recognizes Khwarezm Turkish and its works from the historical periods of the Turkish language. Recognizes historical dialects simultaneously with Khwarezm Turkish. |
2 | Harezm Türkçesinin Eski Türkçe ile bağlantısını ve Türk dili tarihinde Harezm bölgesinin geçiş noktası olmak bakımından önemini kavrar. Comprehends the connection of Khwarezm Turkish with Old Turkish and its importance in terms of being a transition point of the Khwarezm region in the history of Turkish language. |
3 | Tarihi Harezm Türkçesi eserlerini örnek metinlere dayanarak ses bilgisi, şekil bilgisi ve sözvarlığı bakımından tanır. |
4 | Harezm Türkçesini çağdaşı diğer tarihi lehçelerle, daha önceki tarihi lehçelerle ve günümüz lehçeleri ile karşılaştırarak yorumlar. |
5 | Tarihi Kıpçak lehçelerini, eserlerini ve tarihi Kıpçakça ile eş zamanlı tarihi lehçeleri tanır. |
6 | Tarihi Kıpçakçanın devamı niteliğindeki bugünkü Kıpçak lehçelerini tanır, ilişkilerini ayırt eder. |
7 | Tarihi Kıpçak Türkçesi eserlerini örnek metinlere dayanarak ses bilgisi, şekil bilgisi ve sözvarlığı bakımından tanır. |
8 | Tarihi Kıpçak lehçelerini çağdaşı diğer tarihi lehçelerle, daha önceki tarihi lehçelerle ve günümüz lehçeleri ile karşılaştırarak yorumlar. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Türk dili tarihinde Harezm Türkçesi dönemi dönemin eserleri dönemin ses bilgisi şekil bilgisi ve sözvarlığı özellikleri diğer dönemlerden ayırt edici özellikleri kaynakça bilgilerinin verilmesi Nehcü’l Feradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması, ses bilgisi, şekil bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme, Rabguzi’nin Kısasü’l Enbiya adlı eserinin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde ses bilgisi, şekil bilgisi ve söz varlığı incelemeleri, önceki dönemlerle karşılaştırma, anlam verme; tarihi Kıpçak lehçeleri olarak Altınordu Kıpçak Türkçesi, Harezm-Altınordu Kıpçak Türkçesi, Mısır Memluk Kıpçakçası ve Ermeni Kıpçakçasının Türk dili tarihi içinde tanıtılması, eserlerin değerlendirilmesi, tarihi Kıpçak lehçelerinin ses bilgisi, şekil bilgisi, sözvarlığı ve genel özellikleri bakımından tanıtılması, eserler üzerine yayınların değerlendirilmesi, kaynakça bilgilerinin verilmesi, Codex Cumanicus’un çevri yazılı metin örnekleri üzerinde ses bilgisi, şekil bilgisi, söz varlığı, anlam çalışmaları, Kutb’un Husrev ü Şirin'inden çevriyazılı metin üzerinde ses bilgisi, şekil bilgisi, sözvarlığı, anlam çalışmaları, Mısır Memluk Kıpçak Türkçesi eserlerinin dil özelliklerinin değerlendirilmesi. Seyfi Sarayi’nin Gülistan Tercümesi’nin tıpkıbasımından seçilmiş metinler üzerinde okuma, çevriyazı, ses bilgisi, şekil bilgisi, söz varlığı, anlam çalışmaları, Ermeni Kıpçakçası metinlerinden çevriyazı örnekleri üzerinde şekil bilgisi, söz varlığı, anlam çalışmaları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Harezm coğrafyası, Harezm Türkçesinin Türk dili tarihindeki ve şiveleri arasındaki yeri | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
2 | Harezm Türkçesinin ses bilgisi | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
3 | Harezm Türkçesinin şekil bilgisel özellikleri- Nehcü’l-Feradis üzerinde incelemeler | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
4 | Harezm Türkçesi metinlerinde imla ve ses ilişkilendirilmeleri- Nehcü’l-Feradis üzerinde incelemeler | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
5 | Mahmud bin Ali ve eseri Nehcü’l-Feradis’in önemi- Nehcü’l-Feradis üzerinde incelemeler | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
6 | Rabguzi ve eseri Kısasü’l Enbiya’nın önemi- Kısasü’l Enbiya üzerinde incelemeler | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
7 | Kısasü’l Enbiya üzerinde incelemeler | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
8 | Kısasü’l Enbiya üzerinde incelemeler | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
9 | Tarihi Kıpçak lehçeleri olarak Altınordu Kıpçak Türkçesi, Harezm-Altınordu Kıpçak Türkçesi, Mısır Memluk Kıpçakçası ve Ermeni Kıpçakçasının Türk dili içerisindeki yeri | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
10 | Mısır Memluk Kıpçak Türkçesi eserlerinin dil özelliklerinin değerlendirilmesi- Gülistan Tercümesi üzerinde dil incelemeleri | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
11 | Gülistan Tercümesi üzerinde dil incelemeleri | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
12 | Kutb’un Husrev ü Şirin’i üzerinde dil incelemeleri | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
13 | Codex Cumanicus üzerinde dil incelemeleri | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
14 | Codex Cumanicus üzerinde dil incelemeleri | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
ECKMANN, J. (1998). “Harezm Türkçesi”, Tarihi Türk Şiveleri (Çeviren: Mehmet Akalın), Ankara: TKAE Yay. KARAMANLIOĞLU, A. F. (1994). Kıpçak Türkçesi Grameri, Ankara: TDK Yay. ATA, A, (2014). Çağatay Türkçesinin İlk devresi Harezm-Altın Ordu Türkçesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Yay. HACIEMİNOĞLU, N. (1997). Harezm Türkçesi ve Grameri, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay. PRİTSAK, O. (1998). “Kıpçakça”, Tarihi Türk Şiveleri (Çeviren: Mehmet Akalın), Ankara: TKAE Yay.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Quiz | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Uygulama/Pratik | 14 | 1 | 14 |
Makale Yazma | 2 | 20 | 40 |
Makale Kritik Etme | 5 | 4 | 20 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat) | 114 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 7 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 8 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |