Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TDVEYL511 | ORTA TÜRKÇE I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı Türk dili tarihinde Karahanlı (Hakaniye) Türkçesi olarak değerlendirilen tarihi Türk yazı dilini diğer tarihi yazı dillerinden ayırt edici özellikleri ile tanıtmaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Ebru GÜVENEN
1 | Öğrenci Türkçenin z/ş kolunun ilk İslami yazı dili olan Karahanlı Türkçesini tanır. |
2 | Karahanlı Türkçesi döneminin dil ve edebiyatını Eski Türkçe ile karşılaştırarak kavrar. |
3 | Karahanlı Türkçesinden sonra gelişen yazı dillerinin bu dönemle bağını kavrar. |
4 | Karahanlı Türkçesi dönemini ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı bakımından tanır. |
5 | Türk kültür tarihinin Karahanlı kesitini tanır. |
6 | Türkçenin söz varlığının kaynak eserlerini tanır. |
7 | Günümüz Türk lehçelerinin söz varlığı ile Karahanlı söz varlığı arasındaki ilgileri ayırt eder. |
8 | Türk lehçelerinin dallanma, ayrışma zamanlarını kavrar. |
9 | Dönem metinlerini çözümleyecek yorumlayacak birikimi oluşturur. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste Karahanlı Türkçesi eserlerinin tanıtımı, dönemin eserlerinin ses bilgisi biçim bilgisi söz varlığı bakımından değerlendirilmesi, Karahanlı tarihinin incelenmesi, Karahanlı Türkçesinin öncesi ve sonrası ile karşılaştırılması, kaynakça bilgisi; Kutadgu Bilig’in yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma çevriyazı anlama ses bilgisi biçim bilgisi çalışmaları, Divanu Lugat’it Türk’ün yazma metninden okuma. Çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi, söz varlığı çalışmaları. Atabetü’l-Hakayık’ın yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. Rylands satır arası Kuran Tercümesi’nin çevriyazısından seçilmiş bölümler üzerinde anlama, söz varlığı, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları anlatılmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Karahanlı Türkçesi eserlerinin tanıtımı dönemin eserlerinin ses bilgisi, biçim bilgisi, söz varlığı bakımından değerlendirilmesi. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok. |
2 | Divanu Lugat’it Türk’ün yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok. |
3 | Kutadgu Bilig’in yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok. |
4 | Kutadgu Bilig’in yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok. |
5 | Kutadgu Bilig’in yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
6 | Kutadgu Bilig’in yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
7 | Kutadgu Bilig’in yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
8 | Kutadgu Bilig’in yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
9 | Atabetü’l-Hakayık’ın yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
10 | Atabetü’l-Hakayık’ın yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
11 | Atabetü’l-Hakayık’ın yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma; çevriyazı anlama; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
12 | Rylands Satır Arası Kuran Tercümesi'nin çeviri yazısından seçilmiş bölümler üzerinde anlama; söz varlığı; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
13 | Rylands Satır Arası Kuran Tercümesi’nin çeviri yazısından seçilmiş bölümler üzerinde anlama; söz varlığı; ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
14 | Genel değerlendirme | Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Anlatım, Deneysel Yöntemler | Yok |
HACIEMİNOĞLU, N. (1996). Karahanlı Türkçesi Grameri, Ankara: TDK Yay. ATALAY, B. (1986). Divanü Lügati’t-Türk, Ankara: TDK Yay. AKALIN, M. (1998). Tarihi Türk Şiveleri, Ankara: TKAE Yay. ARAT, R. R. (1979). Kutadgu Bilig I Metin, Ankara: TDK Yay. ARAT, R. R. (1974). Kutadgu Bilig II Tercüme, Ankara: TTK Yay. ARAT. R. R. (1951). Atabetü'l-Hakayık / Edib b. Mahmud Yükneki. Ankara: TDK Yay. ATA, A. (2019). Karahanlı Türkçesinde İlk Kur'an Tercümesi. Ankara: TDK Yay.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Quiz | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Uygulama/Pratik | 14 | 1 | 14 |
Makale Yazma | 2 | 20 | 40 |
Makale Kritik Etme | 5 | 4 | 20 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat) | 114 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 7 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 8 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 9 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |