Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İBYL538 | İLETİŞİM ARAŞTIRMALARINDA YENİ YÖNTEMLER | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu yüksek lisans dersi, iletişim çalışmalarında kullanılan güncel araştırma yöntemlerini kapsamlı bir şekilde ele alarak öğrencilerin araştırma becerilerini geliştirmeyi ve bu yöntemleri kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, nicel, nitel ve karma yöntemler gibi farklı araştırma yaklaşımları tanıtılacak, bu yöntemlerin kuramsal temelleri, uygulama adımları ve veri analizi teknikleri dijital ortamlara ve yeni iletişim teknolojilerinin yarattığı değişimler bağlamında ayrıntılı olarak tartışılacaktır.
Doç. Dr. Mehmet Ramazan Yıldızgörür
1 | İletişim çalışmalarında kullanılan temel ve güncel araştırma yöntemlerini kavramak |
2 | Farklı araştırma yaklaşımlarının avantaj ve dezavantajlarını değerlendirebilir |
3 | Araştırma sonuçlarını bilimsel etik ilkelerine uygun olarak raporlayabilir ve sunabilir |
4 | İletişim alanındaki güncel araştırma trendlerini takip edebilir ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek |
5 | Veri toplama, analiz ve yorumlama süreçlerini etkin bir şekilde yönetebilmek |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Öğrenciler, ders boyunca iletişim araştırmalarında kullanılan güncel veri toplama ve analiz araçlarına aşina olacak, araştırma tasarımlarını geliştirme, veri toplama, analiz etme ve sonuçları yorumlama becerilerini kazanacaklardır. Ayrıca, etik ilkeler, araştırma raporlaması ve sunumu gibi konular da ele alınarak öğrencilerin akademik ve profesyonel iletişim becerileri güçlendirilecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dijital kültür, Dijital birey, Dijital toplum | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
2 | Giriş ve Temel Kavramlar Dersin tanıtımı, hedefleri ve değerlendirme yöntemleri İletişim araştırmalarında yöntemin önemi Araştırma süreci ve aşamaları Temel araştırma paradigmaları (pozitivizm, yorumsamacılık, eleştirel kuram) | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
3 | Dijitalleşme ve İletişim Araştırmaları Dijitalleşmenin iletişim araştırmalarına etkisi | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
4 | Geleneksel Araştırma Yöntemleri Anketler ve ölçekler Deneysel yöntemler İçerik analizi Odak grup görüşmeleri Etnografik yöntemler | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
5 | Büyük veri ve veri madenciliği | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
6 | Sosyal medya analizi | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
7 | Ağ analizi | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
8 | Dijital etnografi | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
9 | Nitel Araştırma Yöntemlerinde Yeni Yaklaşımlar Görsel yöntemler (fotoğraf, video, çizim) Anlatı analizi Söylem analizi Otoetnografi Performans etnografisi | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
10 | Araştırma etiği ilkeleri | Yüz yüze anlatım Tartışma Soru cevap | Her hafta yüklenen ders materyallerine ek olarak öğrencilerin kendi araştırmalarını yapmaları beklenmektedir. |
11 | Uygulama ve Proje Geliştirme Öğrenciler, gruplar halinde veya bireysel olarak bir araştırma projesi tasarlayacaklar. Proje kapsamında uygun araştırma yöntemlerini seçecek ve uygulayacaklar. Veri toplama, analiz ve yorumlama süreçlerini gerçekleştirecekler. Araştırma bulgularını ve sonuçlarını rapor haline getirecekler. | - | - |
12 | Proje Sunumları ve Değerlendirme Öğrenciler, araştırma projelerini sınıfta sunacaklar. Projeler, hem içerik hem de yöntem açısından değerlendirilecek. Dersin genel değerlendirmesi ve geri bildirim | - | - |
13 | Proje Sunumları ve Değerlendirme Öğrenciler, araştırma projelerini sınıfta sunacaklar. Projeler, hem içerik hem de yöntem açısından değerlendirilecek. Dersin genel değerlendirmesi ve geri bildirim | - | - |
Rogers, R. (2013). Digital methods. The MIT Press.Kumar, S.; Morstatter, F. ve Liu H. (2013). Twitter data analytics. Springer.Murthy, D. (2008). Digital ethnography: An examination of the use of new technologies for social research. Sociology, 42(5), 837-855.*Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T. ve Tacchi, J. (2016). Digital Ethnography: Principles and Practice. Sage.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Derse Katılım | 1 | 25 |
Proje Hazırlama | 1 | 25 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Proje Sunma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
Derse Katılım | 13 | 2 | 26 |
Gösterme | 8 | 1 | 8 |
Proje Hazırlama | 5 | 1 | 5 |
Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 13 | 1 | 13 |
Okuma | 9 | 2 | 18 |
Ev Ödevi | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 126 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 |