GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İBYL504 İLETİŞİM ÇALIŞMALARI VE YÖNTEMBİLİM Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersin amacı öğrencilerin farklı bilim yaklaşımlarını ve bilimsel araştırma yöntemlerinin felsefe ve toplumsal kuramla ilişkisini öğrenmesidir. Böylelikle öğrencilerin kavramla olgu arasındaki ilişkiyi öğrenerek araştırmayla üretilen akademik bilginin bilimsel niteliğini güçlendirmeyi hedeflemektedir. Dersin bir diğer amacı da öğrencilerin iletişim alanındaki araştırmaların hangi bilim yaklaşımıyla ve hangi toplum kuramıyla ilişkili olduğunu kavramasıdır.


Doçent Dr. Şafak Etike


1 1. Öğrenci bilimsel araştırma yöntemlerinin felsefi ve kuramsal temellerini kavrar.
2 2. Farklı bilim yaklaşımlarını öğrenir.
3 3. Hangi iletişim araştırmalarının hangi bilim yaklaşımları ile ilişkili olduğunu anlar.
4 4. Kavram-olgu bağını kurabildiği için öğrencilerin ürettiği akademik bilginin bilimsel niteliği artar.
5 Öğrenciler, iletişim alanında yapılmış akademik çalışmaları kavramsal ve yöntemsel açıdan eleştirel bir şekilde değerlendirebilir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bilimsel bilgi, felsefe-bilim ilişkisi, toplum kuramları-bilimsel yaklaşım ilişkisi, farklı bilim yaklaşımları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. Derste ele alınan dört farklı bilim yaklaşımı pozitivizm, yorumsamacılık/hermeneutik, eleştirel yaklaşım ve postmodern bilim yaklaşımıdır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı Öğretim Yöntem ve Teknikleri Teorik
2 Doğa, insan ve toplum üzerine düşünmek: Önce felsefe vardı. Bilim nasıl bilim oldu? Okumalar
3 Bilimsel bilgi ve özellikleri. Alternatifleri, diğer bilgi türlerinden farkları.
4 İşler biraz çetrefilleşiyor: Toplumu açıklamak, toplumun bilgisini üretmek.
5 Toplum üzerine düşünmek: Toplum Kuramları ve bilim yaklaşımlarıyla ilgisi.
6 4 farklı bilim yaklaşımı ve temel farkları.
7 Pozitivizm
8 Pozitivist iletişim çalışmaları
9 Yorumsamacılık ve yorumsamacılığın iletişim çalışmalarına etkisi
10 Eleştirel sosyal bilim
11 Eleştirel iletişim çalışmaları
12 Postmodernist bilim yaklaşımı
13 Postmodernist bilimin iletişim çalışmalarına etkisi
14 Genel Tartışma ve kapanış. Sözlü soru cevap ve tartışma Gerekmez

Etike, Ş. (2018). Kültürel Dönemeç: Postmodernizmin Eleştirel İletişim Çalışmalarına Etkisi Üzerine Bir Tartışma. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 5(1), 91-109. Etike, Ş. (2020). ElEştirEl ilEtişim Çalışmalarında ‘ElEştirEl’Bilgi ÜzErinE Bir tartışma. Etkileşim, (5), 100-114.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Proje Hazırlama 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 60
Proje Sunma 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 10 10
Proje Hazırlama 2 3 6
Proje Sunma 5 2 10
Bireysel Çalışma 10 2 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 10 70
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 131

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 5 5 5 5 3 4 3 4 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 3 5 5 3 4 3 4 4 5 5 5
ÖÇ 3 5 3 5 5 3 4 3 4 4 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 2 5 3 4 3 4 4 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 3 4 3 4 4 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek