Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İBYL504 | İLETİŞİM ÇALIŞMALARI VE YÖNTEMBİLİM | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin amacı öğrencilerin farklı bilim yaklaşımlarını ve bilimsel araştırma yöntemlerinin felsefe ve toplumsal kuramla ilişkisini öğrenmesidir. Böylelikle öğrencilerin kavramla olgu arasındaki ilişkiyi öğrenerek araştırmayla üretilen akademik bilginin bilimsel niteliğini güçlendirmeyi hedeflemektedir. Dersin bir diğer amacı da öğrencilerin iletişim alanındaki araştırmaların hangi bilim yaklaşımıyla ve hangi toplum kuramıyla ilişkili olduğunu kavramasıdır.
Doçent Dr. Şafak Etike
1 | 1. Öğrenci bilimsel araştırma yöntemlerinin felsefi ve kuramsal temellerini kavrar. |
2 | 2. Farklı bilim yaklaşımlarını öğrenir. |
3 | 3. Hangi iletişim araştırmalarının hangi bilim yaklaşımları ile ilişkili olduğunu anlar. |
4 | 4. Kavram-olgu bağını kurabildiği için öğrencilerin ürettiği akademik bilginin bilimsel niteliği artar. |
5 | Öğrenciler, iletişim alanında yapılmış akademik çalışmaları kavramsal ve yöntemsel açıdan eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bilimsel bilgi, felsefe-bilim ilişkisi, toplum kuramları-bilimsel yaklaşım ilişkisi, farklı bilim yaklaşımları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. Derste ele alınan dört farklı bilim yaklaşımı pozitivizm, yorumsamacılık/hermeneutik, eleştirel yaklaşım ve postmodern bilim yaklaşımıdır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Teorik | |
2 | Doğa, insan ve toplum üzerine düşünmek: Önce felsefe vardı. Bilim nasıl bilim oldu? | Okumalar | |
3 | Bilimsel bilgi ve özellikleri. Alternatifleri, diğer bilgi türlerinden farkları. | ||
4 | İşler biraz çetrefilleşiyor: Toplumu açıklamak, toplumun bilgisini üretmek. | ||
5 | Toplum üzerine düşünmek: Toplum Kuramları ve bilim yaklaşımlarıyla ilgisi. | ||
6 | 4 farklı bilim yaklaşımı ve temel farkları. | ||
7 | Pozitivizm | ||
8 | Pozitivist iletişim çalışmaları | ||
9 | Yorumsamacılık ve yorumsamacılığın iletişim çalışmalarına etkisi | ||
10 | Eleştirel sosyal bilim | ||
11 | Eleştirel iletişim çalışmaları | ||
12 | Postmodernist bilim yaklaşımı | ||
13 | Postmodernist bilimin iletişim çalışmalarına etkisi | ||
14 | Genel Tartışma ve kapanış. | Sözlü soru cevap ve tartışma | Gerekmez |
Etike, Ş. (2018). Kültürel Dönemeç: Postmodernizmin Eleştirel İletişim Çalışmalarına Etkisi Üzerine Bir Tartışma. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 5(1), 91-109. Etike, Ş. (2020). ElEştirEl ilEtişim Çalışmalarında ‘ElEştirEl’Bilgi ÜzErinE Bir tartışma. Etkileşim, (5), 100-114.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Proje Hazırlama | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Proje Sunma | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Proje Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
Proje Sunma | 5 | 2 | 10 |
Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 10 | 70 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 131 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 2 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 3 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |