GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İBYL511 MEDYANIN EKONOMİ POLİTİĞİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Medyaya ekonomi politik yaklaşım konusunda formasyon ve eleştirel bir bakış açısı kazandırmak. Ders boyunca ekonomi politiğin temel kavramları ve farklı yaklaşımlar ele alınacaktır.


Dr.Öğr.Üyesi Atike Sevtap Demir


1 Ekonomi politik yaklaşımın önemini, konusunu ve yöntemini tanımlayarak dünyada eleştirel ekonomi politiğin kültür endüstrilerine yaklaşımını değerlendirir.
2 Medya içeriklerini ekonomi, siyaset ve kültürel dinamikler bağlamında tartışır.
3 Türkiye’deki medya politikalarını ve yapısal dönüşümlerini göz önünde bulundurarak medya içeriklerinin ekonomi politik yaklaşım çerçevesinde yorumlar.
4 Medyadaki sahiplik sorununu göz önünde bulundurarak tekelleşme eğilimi gösteren medya politikalarını analiz eder.
5 Dünyadaki medya politikalarını ve medyadaki yapısal dönüşümleri ekonomi-politik çerçevede yorumlar.

Birinci Öğretim


Dersin ön koşulu bulunmamaktadır


Yok


Ekonomi politik yaklaşımın tarihsel temelleri Bu yaklaşımın medya ve iletişim alanına ilişkin özgül katkıları Bu yaklaşıma dayalı mevcut araştırmalar üzerinden çeşitli kullanım biçimleri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma, Dersin İşleyişi Hakkında Bilgi, Genel Bilgilendirme ve Derse Giriş
2 Ana Akım Ekonomi Politik Yaklaşım
3 Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
4 Kültür Endüstrisi Kavramı, Eleştirisi
5 Medyada Tekelleşme Eğilimi ve Sorunlar
6 Bilinç ve Reklam Endüstrisi
7 Rızanın İmalatı: Dünyadan Örnekler
8 İletişimin kültür endüstrileri olarak ekonomi politiği.
9 İletişimin teknoloji olarak ekonomi politiği.
10 İletişimin ekonomi politiği ve kültürel çalışmalar.
11 Küreselleşme ve Küresel Medya Gruplar
12 Türkiye'de Medyasının Yapısal Dönüşümü
13 Türkiye'de İletişim Politikalarının Tarihi
14 Alternatif Medya Organizasyonları

Kejanlıoğlu, Beybin, Sevilay Çelenk ve Gülseren Adaklı (Der.) (2001), Medya Politikaları, Ankara, İmge Kitabevi Çaplı, Bülent (1996), Televizyon ve Siyasal Sistem, Ankara, İmge Kitabevi Chomsky, Noam (2012), Medya Gerçeği, İstanbul, Everest Yayınları Erdoğan, İrfan ve Korkmaz Alemdar (2012), Öteki Kuram: Kitle İletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Ankara, Erk Yayınları. Murdock ve Golding (1997) The Political Economy of the Media, Edward Elgar. Marx, K. [1859] (1993) Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı, çev. S. Belli, Ankara: Sol (5. Baski). Golding, P. ve Murdock, G. (1997) “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik”, Çev. D. B. Kejanlıoğlu, İrvan, S. (der.) Medya Kültür Siyaset içinde, Ankara: Ark Yayınları. Herman, E. S. ve Chomsky, N. (1998) Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir: Kitle İletişim Araçlarının Ekonomi Politiği, İstanbul: Minerva Yayınları. Adorno, T. (2007) Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, Çev. M. Tüzel – N. Ünler – E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınevi.Selda Bulut (2009) (der) Sermayenin Medyası, Medyanın Sermayesi: Ekonomi Politik Yaklaşımlar, Ütopya: Ankara. Şerife Çam (2008) Medya çalışmalarında İdeoloji, De Ki: Ankara. Haluk Geray (2005) (der) İletişim Ağlarının Ekonomisi, Siyasal Kitabevi: Ankara. Gülseren Adaklı (2006) Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ütopya: Ankara. Mustafa Sönmez (2003) Filler ve Çimenler, İletişim: İstanbul. Funda Başaran (2000) İletişim ve Emperyalizm: Türkiye’de Telekomünikasyonun Ekonomi-Politiği, Ütopya: AnkaraAdam Smith, Ulusların Zenginliği, Alan yayıncılık, 1997 Anthony Giddens, Toplumun Kuruluşu. Bilim ve Sanat. 1999.Robert W McChesney, Ellen Meiskins Wood, John Bellamy Foster, Kapitalizm ve Enformasyon Çağı, Epos, 2003.Peter Golding ve Graham Murdock, Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik, Çev. B. Kejanlıoğlu, Medya Kültür Siyaset, Der S. İrvan, Ark, 1997.Nicholas Garnham,. “Kültürel Çalışmalar ve Ekonomi Politik: Birleşme mi Boşanma mı?” Çev., Sevilay Çelenk. Teori ve Politika (8) Güz: 87-104, 1997.Nicholas Garnham, "Bir Kültürel Materyalizm Teorisine Doğru". Çev., Sevilay Çelenk. Prakis (4) Güz: 126-143, 2001.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Quiz 2 60
Soru-Yanıt 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Staj yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 5 5
Quiz 2 2 4
Tartışma 14 2 28
Soru-Yanıt 2 3 6
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 6 1 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 1 14
Okuma 14 2 28
Quiz için Bireysel Çalışma 6 2 12
Toplam İş Yükü (saat) 134

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek