Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BBYL567 | BİTKİLERDE GEN EKSPRESYONU VE REGÜLASYONU | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Bu ders, öğrencilerin bitkilerde gen ekspresyonu mekanizmalarını kavramasını, transkripsiyonda görev alan proteinlerin işlevlerini anlamasını, mRNA'ların modifikasyon, degradasyon ve hücre içi lokalizasyon gibi post-transkripsiyonel süreçleri öğrenmesini, gen susturma mekanizmalarını kavramasını ve bitkilerde gen ekspresyonunun düzenlenmesi ile analizine dair temel bilgi ve beceriler kazanmasını amaçlamaktadır.
Doç. Dr. Müjgan GÜNEY
1 | Bitkilerde gen ekspresyonu süreçlerini açıklayabilme. |
2 | Transkripsiyonla ilgili proteinleri tanıyıp görevlerini belirleyebilme. |
3 | mRNA’nın modifikasyon ve taşınma süreçlerini açıklayabilme. |
4 | Gen susturma mekanizmalarını (RNAi, epigenetik vb.) kavrayabilme. |
5 | Gen ekspresyonunu analiz etmeye yönelik temel yöntemleri kullanabilme. |
Birinci Öğretim
Ön koşul yok
Yoktur.
Bitkilerde gen ekspresyonu mekanizmaları, transkripsiyon süreçlerinde görev alan proteinler, mRNA’nın modifikasyonu, degradasyonu ve hücre içi taşınımı, gen susturma (RNAi, epigenetik) mekanizmaları ile gen ekspresyonunun düzenlenmesi ve analiz yöntemlerine (RT-qPCR, RNA-Seq vb.) yönelik temel bilgiler; bu süreçlerin bahçe bitkileri ıslahındaki uygulama ve önemine yönelik bilgiler.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, gen ekspresyonuna giriş, DNA–RNA–protein ilişkisi | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
2 | Bitkilerde genetik materyalin organizasyonu ve kromatin yapısı | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
3 | Transkripsiyonun temelleri: RNA polimeraz ve promotör bölgeler | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
4 | Transkripsiyon faktörleri: Temel, aktivatör ve baskılayıcı proteinler | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
5 | Kromatin modifikasyonları ve epigenetik düzenleme mekanizmaları. | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
6 | mRNA modifikasyonları: 5’ kaplama, poli-A kuyruğu, splicing | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
7 | mRNA'nın hücre içi taşınımı ve stabilitesi | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
8 | Gen susturma mekanizmaları I: RNAi ve mikroRNA’lar | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
9 | Gen susturma mekanizmaları II: Epigenetik yollar | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
10 | Gen ekspresyon analiz teknikleri I: RT-qPCR ve Northern blot | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
11 | Gen ekspresyon analiz teknikleri II: RNA-Seq ve veri analizi | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
12 | Genomik verilerin biyoinformatik araçlarla değerlendirilmesi | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
13 | Gen ekspresyonunun bahçe bitkileri ıslahında kullanımı | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
14 | Genel değerlendirme | Ders kapsamında anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, bireysel ve grup sunumları gibi öğretim yöntem ve teknikleri kullanılacaktır. | Yoktur. |
1. Hartl, D. L., & Jones, E. W. (2014). Genetik: İlkeler ve Analiz (Çev. Ed. Mehmet Özkan). Palme Yayıncılık. 2. Güncel makaleler
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Ev Ödevi | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yoktur.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 10 | 1 | 10 |
Beyin Fırtınası | 5 | 1 | 5 |
Makale Kritik Etme | 10 | 1 | 10 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 114 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 3 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 3 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 3 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 3 | 4 |