Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BBYL509 | MEYVE SELEKSİYON KRİTERLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Seleksiyon yolu ile meyve türlerinin ıslahı konusunda öğrencilerin bilgilerini artırmak, yapılan çalışmalar hakkında bilgi vermektir.
Prof. Dr. Aysen KOÇ
1 | Meyve türlerinde seleksiyon ıslahının önemini öğrenebilme. |
2 | Meyve türlerinde seleksiyon ıslahının amaçlarını anlatabilme |
3 | Meyve türlerinde seleksiyon kriterlerini açıklayabilme |
4 | Seleksiyon kriterlerini tartılı-derecelendirme yöntemiyle değerlendirilmesini hesaplayabilme |
5 | Seleksiyon ıslahı yolu ile çeşit geliştirmeyi öğrenebilme. |
Birinci Öğretim
Bu dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Yok
Seleksiyon ıslahının tanımı, önemi ve avantajları, seleksiyon ıslahı açısından Türkiye’nin önemi, dünyada ve ülkemizde meyve tür ve çeşit zenginliği, meyve türlerinin orjinleri ve genetik varyasyon, gen kaynaklarının toplanması, kolleksiyonu ve korunması, gen kaynaklarının agronomik ve moleküler tanımlanmaları, seleksiyon ıslah amaçları ve kriterlerinin belirlenmesi, seleksiyona alınacak popülasyonun belirlenmesi, İncelemeye alınacak genotiplerin seçilmesi, örnek alımı ve meyve örneklerinde fiziksel ve kimyasal özelliklerin belirlenmesi, ölçüm ve tartım yöntemleri, ağaç morfolojik ve fenolojik özelliklerin belirlenmesi, kriterlerlerin tartılı-derecelendirme yöntemleriyle değerlendirilmesi, ümitvar tiplerin belirlenmesi, çoğaltılması ve adaptasyonları ve çeşit olarak üretime sunulmaları, ülkemizde yapılan seleksiyon çalışmalarının değerlendirilmesi, meyve türleri bazında özel karakter ıslah amaçları hakkında bilgi vermektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Seleksiyon ıslahının tanımı, önemi ve avantajları | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
2 | Dünyada ve ülkemizde meyve tür ve çeşit zenginliği, meyve türlerinin orjinleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
3 | Genetik varyasyon,gen kaynaklarının toplanması, kolleksiyonu ve korunması,gen kaynaklarının agronomik ve moleküler tanımlanmaları. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
4 | Seleksiyon ıslah amaçları ve kriterlerinin belirlenmesi, incelemeye alınacak genotiplerin seçilmesi | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
5 | Örnek alımı ve meyve örneklerinde fiziksel ve kimyasal özelliklerin belirlenmesi, ölçüm ve tartım yöntemleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
6 | Ağaç morfolojik ve fenolojik özelliklerin belirlenmesi | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
7 | Kriterlerlerin tartılı-derecelendirme yöntemleriyle değerlendirilmesi | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
8 | Ümitvar tiplerin belirlenmesi, çoğaltılması ve adaptasyonları ve çeşit olarak üretime sunulmaları | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
9 | Ülkemizde yumuşak çekirdekli meyvelerde yapılan seleksiyon çalışmaları ve ıslah kriterleri. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
10 | Ülkemizde sert çekirdekli meyvelerde yapılan seleksiyon çalışmaları ve ıslah kriterleri. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
11 | Ülkemizde üzümsü meyvelerde yapılan seleksiyon çalışmaları ve ıslah kriterleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
12 | Ülkemizde sert kabuklu meyvelerde yapılan seleksiyon çalışmaları ve ıslah kriterleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
13 | Ülkemizde diğer meyvelerde yapılan seleksiyon çalışmaları ve ıslah kriterleri. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
14 | Öğrenci ödev sunuları. | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma; Örnekolay Beyin Fırtınası; Problem Temelli Öğrenme | Sisteme yüklenen ders notunun incelenmesi |
1. Şehirali, S., Özgen, M., 2013. Bitki Islahı. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 1582, Ders Kitabı: 534, Ankara. 2. Jain, S.M., Priyadarshan (Eds.) 2009. Breeding Plantation Tree Crops, Springer Science, ISBN: 978-0-387-71199-7, New York, USA. 3. Poehlman, J.M., D.A. Sleper. 1996. Breeding field crops. 4th ed. Iowa State University Press, Ames, USA https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=GiugBwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR13&dq=Breeding+field+crops&ots=6d8pkesHFK&sig=EYKj-urS5HBc6re4-dalfsrIV3g&redir_esc=y#v=onepage&q=Breeding%20field%20crops&f=false 4. Konu ile ilgili makaleler
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 2 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 |
Ev Ödevi | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü (saat) | 128 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 5 |