GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TAR764 TÜRK DEMOKRASİ VE MODERNLEŞME TARİHİ I Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans



Bu dersin amacı Osmanlı Devleti’nin askeri, idari ve ekonomik anlamda bazı krizlerin kendini göstermeye başladığı 17. Yüzyıldan Tanzimat Fermanı’nın ilanına kadar geçen dönemde modernleşme çabalarını, yapılan reformları ve reformcuları incelemektir.


Dr. Öğr. Üyesi Serkan Gül


1 Öğrenciler, Osmanlı Devleti’nin askeri, idari ve ekonomik alanlarda yaşadığı sorunların sebeplerini ve sonuçlarını açıklar.
2 Öğrenciler, Osmanlı Devleti’nde ıslahat düşüncesinin ortaya çıkışını analiz eder.
3 Öğrenciler askeri alanda yapılan reformları ve bu alanda etkili olan başlıca reformcuları bilir.
4 Öğrenciler, Nizam-ı Cedit reformlarının Osmanlı modernleşmesindeki önemini yorumlar.
5 Öğrenciler, 2. Mahmut’un reformlarını bilir ve bu reformların Türk modernleşmesindeki önemini açıklar.
6 Öğrenciler, Tanzimat Fermanı’nın içeriğini bilir ve bu fermanın Osmanlı siyasi, idari ve hukuki yapısında yarattığı etkileri analiz eder.

Birinci Öğretim


-


-


Osmanlı Devleti’nde askeri, idari ve ekonomik sorunların sebepleri, 17. ve 18. Yüzyıllarda ortaya çıkan ve gelişen reform düşüncesi, askeri alanda yapılan ıslahatlar, Nizam-ı Cedit reformları, 2. Mahmut devri ıslahatları ve Tanzimat Fermanı’nın ilanı konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin kaynakları, içeriği ve temel kavramları
2 Klasik dönemde Osmanlı Devleti’nin idari, askeri ve ekonomik durumu
3 Osmanlı devlet düzeninde yaşanan problemler
4 Osmanlı’da reform ihtiyacının ortaya çıkışı ve 17. Yüzyıl reformcuları
5 18. Yüzyılda yeni bir reform arayışı ve Lale Devri
6 18. Yüzyılda askeri reform arayışları ve yabancı uzmanların faaliyetleri
7 Nizam-ı Cedit’e kadar olan dönemde reform arayışlarının temel özellikleri
8 3. Selim dönemi ve Nizam-ı Cedit reformları
9 3. Selim dönemi ve Nizam-ı Cedit reformları
10 Nizam-ı Cedit reformlarına karşı muhalefet ve 3. Selim’in tahttan indirilmesi
11 2. Mahmut’un tahta çıkışı, Sened-i İttifak ve yeni dönemin başlangıcı
12 2. Mahmut dönemi reformları ve yeni kurumlar
13 2. Mahmut dönemi reformları ve yeni kurumlar
14 Sultan Abdülmecit Dönemi ve Tanzimat Fermanı

Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara: TTK Yayınları. Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İstanbul: İletişim Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 3 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 6 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 12 12
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 104

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4 4 5 5 5 3 4 3 4 4 3 5 5 4 2
ÖÇ 2 4 4 5 5 5 3 4 3 4 4 3 5 5 4 2
ÖÇ 3 4 4 5 5 5 3 4 3 4 4 3 5 5 4 2
ÖÇ 4 4 4 5 5 5 3 4 3 4 4 3 5 5 4 2
ÖÇ 5 4 4 5 5 5 3 4 3 4 4 3 5 5 4 2
ÖÇ 6 4 4 5 5 5 3 4 3 4 4 3 5 5 4 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek