GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MAT760 VERİ BİLİMİ, YAPAY ZEKÂ VE TOPLUMSAL UYGULAMALAR Seçmeli Ders Grubu 4 7 5,00

Lisans


Türkçe


Öğrencilerin veri bilimi ve yapay zekâ alanındaki temel kavramları öğrenmelerini sağlamakla birlikte, bu teknolojilerin toplumsal etkilerini eleştirel, etik ve analitik bir çerçevede değerlendirebilmelerine olanak tanımaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Metin YALVAÇ


1 Veri bilimi ve yapay zekâ teknolojilerinin temel prensiplerini açıklar
2 Veri temelli karar alma süreçlerini toplumsal bağlamda değerlendirir.
3 Yapay zekâ algoritmalarının önyargı ve ayrımcılık potansiyelini analiz eder.
4 Açıklanabilirlik, hesap verebilirlik ve etik gibi ilkelerin önemini kavrar.
5 Toplumsal alanlardaki (adalet, sağlık, güvenlik, eğitim vb.) uygulamaları sorgulayıcı bir şekilde irdeler.
6 Veri gizliliği, mahremiyet ve kamusal şeffaflık konularında bilinç geliştirir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Giriş: Veri bilimi ve yapay zekânın yükselişi Veri türleri, kaynakları ve toplanması Veri işleme ve basit modeller (istatistiksel analiz, korelasyon, regresyon) Makine öğrenmesine giriş: Denetimli ve denetimsiz öğrenme Yapay zekânın toplumdaki rolü: Fırsatlar ve riskler Otomasyon ve iş gücü: Robotlaşma, yapay zekâ ve işsizlik Yapay zekâda önyargı ve ayrımcılık örnekleri Açıklanabilir yapay zekâ (XAI) ve hesap verebilirlik Algoritmik adalet: Kime göre adil? Neden adil? Veri gizliliği, GDPR ve etik veri yönetimi Sağlık, eğitim ve güvenlik alanında yapay zekâ uygulamaları Sağlık, eğitim ve güvenlik alanında yapay zekâ uygulamaları Yapay zekâ politikaları ve regülasyon girişimleri (EU AI Act, Türkiye’den örnekler) Yapay zekâ politikaları ve regülasyon girişimleri (EU AI Act, Türkiye’den örnekler)


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş: Veri bilimi ve yapay zekânın yükselişi Yok
2 Veri türleri, kaynakları ve toplanması Yok
3 Veri işleme ve basit modeller (istatistiksel analiz, korelasyon, regresyon) Yok
4 Makine öğrenmesine giriş: Denetimli ve denetimsiz öğrenme Yok
5 Yapay zekânın toplumdaki rolü: Fırsatlar ve riskler Yok
6 Otomasyon ve iş gücü: Robotlaşma, yapay zekâ ve işsizlik Yok
7 Yapay zekâda önyargı ve ayrımcılık örnekleri Yok
8 Açıklanabilir yapay zekâ (XAI) ve hesap verebilirlik Yok
9 Algoritmik adalet: Kime göre adil? Neden adil? Yok
10 Veri gizliliği, GDPR ve etik veri yönetimi Yok
11 Sağlık, eğitim ve güvenlik alanında yapay zekâ uygulamaları Yok
12 Sağlık, eğitim ve güvenlik alanında yapay zekâ uygulamaları Yok
13 Yapay zekâ politikaları ve regülasyon girişimleri (EU AI Act, Türkiye’den örnekler) Yok
14 Yapay zekâ politikaları ve regülasyon girişimleri (EU AI Act, Türkiye’den örnekler) Yok

1. Cathy O’Neil – Weapons of Math Destruction



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Quiz 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 4 4
Final Sınavı 1 5 5
Quiz 1 3 3
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 3 42
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 3 42
Quiz için Bireysel Çalışma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 124

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 3 3 3 4 5
ÖÇ 2 3 3 3 4 5
ÖÇ 3 3 3 3 4 5
ÖÇ 4 3 3 3 4 5
ÖÇ 5 3 3 3 4 5
ÖÇ 6 3 3 3 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek