| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| KIMS4812 | BİLGİSAYAR DESTEKLİ İLAÇ TASARIMI | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, ilaç keşfi sürecinde kullanılan bilgisayar destekli yöntemleri tanıtmak ve moleküler modelleme, yapı-temelli tasarım ve ligand-temelli yaklaşımları öğretmektir.
Dr. Öğr. Üyesi Hatice ARI
| 1 | İlaç keşfi sürecindeki temel adımları açıklar. |
| 2 | Ligand ve yapı temelli tasarım yaklaşımlarını karşılaştırır. |
| 3 | Moleküler kenetlenme ve farmakofor modelleme uygular. |
| 4 | QSAR ve sanal tarama yöntemlerini değerlendirir. |
| 5 | İlaç tasarımında kullanılan yazılımları analiz eder. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
İlaç keşfi süreci, hedef belirleme, ligand ve yapı temelli ilaç tasarımı, moleküler kenetlenme (docking), farmakofor modelleme, QSAR (nicel yapı-aktivite ilişkisi), sanal tarama, moleküler dinamik simülasyonları, yazılım uygulamaları.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | İlaç tasarımına giriş | Anlatım, tanım ve tarihsel örnek sunumu | İlaç tasarımının tarihçesi ve temel kavramları okunmalıdır. |
| 2 | Hedef belirleme ve validasyonu | Vaka analizi, grafik inceleme | Hedef proteinlerin belirlenme yöntemleri araştırılmalıdır. |
| 3 | Ligand-temelli tasarımın ilkeleri | Kavramsal sunum, benzetim çalışması | Ligand-temelli tasarım teknikleri üzerine temel makale okunmalıdır. |
| 4 | Yapı-temelli tasarımın ilkeleri | Slayt sunumu, karşılaştırmalı tablo hazırlığı | Yapı-temelli ve ligand-temelli yaklaşımlar karşılaştırılmalıdır. |
| 5 | Moleküler kenetlenme yöntemleri | Yazılım tanıtımı, örnek docking uygulaması | Moleküler docking mantığı ve örnek uygulama izlenmelidir. |
| 6 | Farmakofor modelleme | Modelleme uygulaması, yapı çizimi | Farmakofor oluşturma süreci adımları okunmalı ve örnek yapı incelenmelidir. |
| 7 | QSAR analizine giriş | Grup çalışması, QSAR örnek çözümü | Temel QSAR parametreleri araştırılmalıdır. |
| 8 | Sanal tarama stratejileri | Literatür analizi, algoritma tanıtımı | Sanal tarama sürecine dair algoritmalar çalışılmalıdır. |
| 9 | Moleküler dinamik simülasyonlarına giriş | Uygulamalı anlatım, simülasyon örneği | Moleküler dinamik hakkında kısa kaynaklar okunmalıdır. |
| 10 | ADMET tahminleri | Tartışma, ADMET yazılım tanıtımı | ADMET parametreleri ve tahmin araçları araştırılmalıdır. |
| 11 | Bilgisayar yazılımlarının tanıtımı (ör. Autodock) | Bilgisayar laboratuvarı, program kullanımı | Autodock veya benzeri programların kullanım kılavuzları incelenmelidir. |
| 12 | Yazılım uygulaması ve sonuç analizi | Veri analizi, sonuç karşılaştırması | Daha önce yapılan sanal tarama sonuçları yorumlanmalıdır. |
| 13 | Öğrenci proje sunumları | Öğrenci sunumları, geri bildirim | Proje dosyaları hazırlanmalı ve ilk sunum yapılmalıdır. |
| 14 | Genel değerlendirme | Genel değerlendirme | Sunumlar tamamlanmalı ve ders genel olarak gözden geçirilmelidir. |
Leach, A. R. (2001). Molecular Modelling: Principles and Applications. Gasteiger, J., & Engel, T. (2003). Chemoinformatics: A Textbook. Güncel dergi makaleleri ve yazılım rehberleri.
Yok
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 |
| Quiz | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Quiz | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 3 | 9 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 4 | 16 |
| Quiz için Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 102 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
| ÖÇ 1 | 3 | 2 | 3 | 5 | |||||||||||
| ÖÇ 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | |||||||||||
| ÖÇ 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 5 | ||||||||||
| ÖÇ 4 | 3 | 2 | 3 | 5 | |||||||||||
| ÖÇ 5 | 3 | 3 | 2 | 3 | 5 |