| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| TDE791 | KARŞILAŞTIRMALI EDEBİYAT I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, ulusal edebiyatlar ve eserler arasındaki tematik ve genetik karşılaştırmalar yaparak, kültürel benzerlikler ve farklılıkları derinlemesine inceleme becerisi kazandırmak, ayrıca öğrencilere farklı edebi gelenekleri ve bunların evrensel boyutlardaki etkilerini anlamalarını sağlamaktır.
Dr. Öğretim Üyesi Esra ELMACIOĞLU
| 1 | Öğrenci, çeşitli edebiyat geleneklerini ve bu geleneklerin önemli eserlerini tanır, farklı edebi akımlar ve yazarlar hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. |
| 2 | Öğrenci, eleştirel düşünme becerisini geliştirir ve düşüncelerini yapıcı bir şekilde ifade etme, önceliklendirme ve kendi görüşlerini açıkça ortaya koyma yeteneği kazanır. |
| 3 | Öğrenci, farklı edebiyat geleneklerinden seçilen eserleri okur, bu eserlerin temalarını ve stilistik özelliklerini kavrayarak, Türk Edebiyatı ile karşılaştırmalar yapabilir |
| 4 | Öğrenci, farklı edebiyat geleneklerinden örnek metinleri derinlemesine tahlil eder, farklı yorumlama yaklaşımlarını geliştirir ve metinlerin kültürel ve tarihi bağlamlarını anlamada yetkinlik kazanır. |
| 5 | Öğrenci, edebiyat ve yazma konularında sahip olduğu teorik bilgi ve pratik becerilerle, edebiyatı eğitim-öğretim kurumlarında etkin bir şekilde öğretebilmek için gerekli donanıma sahip olur. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ulusal edebiyatlar ve eserler arasında tematik ya da genetik karşılaştırmalar yaparak, kültürel benzerlikler ve farklılıkları derinlemesine inceleme becerisi kazanılacaktır.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi: Temeller ve Kuramlar • Karşılaştırmalı edebiyat biliminin tanımı ve önemi. • Karşılaştırmalı edebiyatın tarihsel gelişimi. • Farklı edebiyat gelenekleri arasında karşılaştırma yapmanın yöntemsel yaklaşımı. | Karşılaştırmalı Okuma Metin Analizi Sunum | Yok |
| 2 | Karşılaştırmalı Edebiyat Yöntemleri ve Teknikleri • Tematik, yapısal ve genetik karşılaştırma yöntemleri. • Edebi akımların karşılaştırılması. • Edebiyatlar arası etkileşim ve kültürel transferin analiz edilmesi | Karşılaştırmalı okuma, Metin analizi, Sunum | yok |
| 3 | Toplumsal Normlar ve Yansımaları: Kadının Toplumsal Rolü • L. Tolstoy “Anna Karenina” • Theodor Fontaine “Effie Briest” • Gustave Flaubert “Madame Bovary” • Halit Ziya Uşaklıgil “Aşk-ı Memnu” | Karşılaştırmalı okuma, Metin analizi, Sunum | Okuma |
| 4 | Toplumsal Normlar ve Yansımaları: Kadının Toplumsal Rolü • L. Tolstoy “Anna Karenina” • Theodor Fontaine “Effie Briest” • Gustave Flaubert “Madame Bovary” • Halit Ziya Uşaklıgil “Aşk-ı Memnu | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 5 | Toplumsal Normlar ve Yansımaları: Kadının Toplumsal Rolü • L. Tolstoy “Anna Karenina” • Theodor Fontaine “Effie Briest” • Gustave Flaubert “Madame Bovary” • Halit Ziya Uşaklıgil “Aşk-ı Memnu | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 6 | İnsan Psikolojisi ve Yalnızlık Temaları • Fyodr. Dostoyevski • Jean P. Sartre • A.Camus ve Sabahattin Ali’nin eserlerindeki benzer motiflerin incelenmesi | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 7 | İnsan Psikolojisi ve Yalnızlık Temaları • Fyodr. Dostoyevski • Jean P. Sartre • A.Camus ve Sabahattin Ali’nin eserlerindeki benzer motiflerin incelenmesi | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 8 | Bireyin Kendini Bulma Yolculukları Gezi Yazıları (Hac, İnanç bağlamında) • Erhan Bener “Şahmeran”, • Herman Hesse “Siddharta” ve • L. Tolstoy’un “Sergey Baba” Eserlerinde Bireyin Kendine Yolculuğu | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 9 | Bireyin Kendini Bulma Yolculukları Gezi Yazıları (Hac, İnanç bağlamında) • Erhan Bener “Şahmeran”, • Herman Hesse “Siddharta” ve • L. Tolstoy’un “Sergey Baba” Eserlerinde Bireyin Kendine Yolculuğu | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 10 | Sosyalist Realizm Yansımaları • Maksim Gorki ve Orhan Kemal’in eserlerinde sosyalist gerçekçi yaklaşımlar | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 11 | Sosyalist Realizm Yansımaları • Maksim Gorki ve Orhan Kemal’in eserlerinde sosyalist gerçekçi yaklaşımlar | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 12 | Köy Nesri Bağlamında Kadınların İncelenmesi: • Fakir Baykurt “Irazca’nın Dirliği • Valentine Rasputin “Yaşa ve anımsa” | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 13 | Köy Nesri Bağlamında Kadınların İncelenmesi: • Fakir Baykurt “Irazca’nın Dirliği • Valentine Rasputin “Yaşa ve anımsa” | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
| 14 | Genel değerlendirme | Karşılaştırmalı okuma, metin analizi, sunum | Okuma |
1) Aydın, Kamil: Karşılaştırmalı Edebiyat, Birey Yayınları, İstanbul, 2008. 2) Aytaç, Gürsel: Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul, 2019 3) Arak, Hüseyin: Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Hacettepe Yayınları, Ankara, 2012. 4) Sakallı, Cemal: Karşılaştırmalı Yazınbilim ve Yazınsallık, Seçkin Kitabevi, İstanbul, 2012.
Karşılaştırmalı Okuma, Metin Analizi, Sunum
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 90 |
| Quiz | 1 | 10 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Quiz | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Okuma | 14 | 3 | 42 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 101 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
| ÖÇ 1 | 3 | 5 | 3 | 1 | 4 | 5 | 1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| ÖÇ 2 | 3 | 4 | 4 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| ÖÇ 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 5 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| ÖÇ 4 | 3 | 4 | 5 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| ÖÇ 5 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |