GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDE790 TÜRKİYE TÜRKÇESİ AĞIZLARI II Seçmeli Ders Grubu 1 1 4,00

Lisans



Dersin amacı; Anadolu’da konuşulan ağızların ses, yapı ve söz varlığını dil bilimi yöntemleri dâhilinde öğrencilere kavratmak ve Türkiye Türkçesi ile olan bağlantılarını öğretmektir.


Dr. Öğr. Üyesi Ebru GÜVENEN & Dr. Öğr. Üyesi Gülşah GÖDEK ARSLAN


1 Öğrenci, ağız sınıflandırmalarının nasıl yapıldığını öğrenir.
2 Türkçenin ağızları hakkında bilgi sahibi olur.
3 Bir ağız çalışmasının nasıl olması gerektiğini öğrenir.
4 Ağız çalışmalarındaki yöntem sorunlarını öğrenir.
5 Türkiye Türkçesi ve ağızları arasındaki ses ve şekil farklılıklarını görür.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Türkiye Türkçesi ağızlarının oluşumu ve özellikleri incelenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Doğu Grubu Ağızları (Kars, Erzurum, Elazığ, Diyarbakır vd.) Anlatma Yok
2 Doğu Grubu Ağızları (Kars, Erzurum, Elazığ, Diyarbakır vd.) Anlatma Yok
3 Doğu Grubu Ağızları (Kars, Erzurum, Elazığ, Diyarbakır vd.) Anlatma Yok
4 Doğu Grubu Ağızları (Kars, Erzurum, Elazığ, Diyarbakır vd.) Anlatma Yok
5 Doğu Grubu Ağızları (Kars, Erzurum, Elazığ, Diyarbakır vd.) Anlatma Yok
6 Kuzeydoğu Grubu Ağızları (Trabzon, Vakfıkebir, Rize, Çamlıhemşin vd.) Anlatma Yok
7 Kuzeydoğu Grubu Ağızları (Trabzon, Vakfıkebir, Rize, Çamlıhemşin vd.) Anlatma Yok
8 Ders tekrarı Anlatma Yok
9 Kuzeydoğu Grubu Ağızları (Trabzon, Vakfıkebir, Rize, Çamlıhemşin vd.) Anlatma, sunum Yok
10 Kuzeydoğu Grubu Ağızları (Trabzon, Vakfıkebir, Rize, Çamlıhemşin vd.) Anlatma, sunum Yok
11 Kuzeydoğu Grubu Ağızları (Trabzon, Vakfıkebir, Rize, Çamlıhemşin vd.) Anlatma, sunum Yok
12 Türkiye Türkçesi ağızlarından örnek metinler üzerinde inceleme Anlatma, sunum Yok
13 Türkiye Türkçesi ağızlarından örnek metinler üzerinde inceleme Anlatma, sunum Yok
14 Örnek metinleri toplumdilbilim yaklaşımıyla ele alma Anlatma Yok

Ahmet Buran, Anadolu Ağızlarında İsim Çekim (Hal) Ekleri, Tdk Yay. Ank. 1996. Ahmet Buran, Keban, Baskil Ve Ağın Yöresi Ağızları, Tdk Yay. Ank. 1997. Ahmet Caferoğlu, Anadolu Diyalektolojisi Üzerine Malzeme I-II, İstanbul, 1940-1941. Ahmet Caferoğlu, Orta Anadolu Ağızlarımızdan Derlemeler,TDK Yay., Ank. 1995. Ahmet Caferoğlu, Doğu İllerimiz Ağızlarından Toplamalar, TDK Yay. Ank. 1995. Ali Akar, Ağız Sözlükleri Yöntem Ve Sorunları I, Turkish Studies-Türkoloji Araştırmaları Dergisi, Yaz 2009, S.17, S.1-11 Ali Akar, Ağız Sözlükleri Yöntem Ve Sorunları Iı, Turkish Studies-Türkoloji Araştırmaları Dergisi, Güz 2009, 4/8 S.216-224. Efrasiyab Gemalmaz, Erzurum İli Ağızları (İnceleme-Metinler- Sözlük Ve Dizinler) I-Iı-Iıı, Tdk Yay. Ank 1995. Gürer Gülsevin, Uşak İli Ağızları (Dil Özellikleri-Metinler-Sözlük) Tdk Yay., Ank. 2002. Leylâ Karahan, Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, Türk Dil Kurumu Yayını, Ankara, 1996. Mehmet Aydın, Aybastı Ağzı (İnceleme-Metin-Sözlük), Tdk Yay. Ank. 2002. Necati Demir, Ordu İli Ve Yöresi Ağızları (İnceleme-Metinler-Sözlük), Tdk Yay. Ank. 2001. Tuncer Gülensoy, Anadolu Ve Rumeli Ağızları Bibliyografyası, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1981. Tuncer Gülensoy, Kütahya Ve Yöresi Ağızları, İnceleme-Metin-Sözlük, Ankara, 1988. Zeynep Korkmaz, “Türkiye’de Ağız Sözlükleri”, Türk Dili, (583) 7.2000, 7-14. Zeynep Korkmaz, Güney Batı Anadolu Ağızları Ses Bilgisi (Fonetik), Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayını, Ankara, 1956.


Yok


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Quiz 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 1 1 1
Gösterme 14 2 28
Bireysel Çalışma 10 1 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 3 15 45
Okuma 5 2 10
Quiz için Bireysel Çalışma 1 2 2
Toplam İş Yükü (saat) 108

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
ÖÇ 1 5 4 3 5 5 5 4 5 3 3
ÖÇ 2 4 4 4 4 4 4 3 5 4 5
ÖÇ 3 4 4 4 4 3 5 4 5 3 4
ÖÇ 4 5 5 5 4 4 5 5 4 5 3
ÖÇ 5 4 5 3 4 5 4 4 4 3 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek