| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| SPL734 | BÖLGESEL KALKINMA POLİTİKALARI VE STRATEJİLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 5,00 |
Lisans
Ülke ve bölge düzeyinde plan yapabilme yeteneğini kazandırmaktır.
-
| 1 | Ülke ve bölge planlama kavramını tanımlayabilir. |
| 2 | Bölge planlama özelliklerini ve tekniklerini açıklayabilir. |
| 3 | Bölge planlama tekniklerini uygulayabilir. |
| 4 | Gelişmekte olan ülkelerde bölge planlamayı açıklayabilir. |
| 5 | Bölgesel ölçekte planlama yapabilir. |
| 6 | Bölgesel kalkınma ve bölge planlama yaklaşımlarındaki değişimleri tartışabilir. |
Birinci Öğretim
-
-
Ülke, bölge, Ülke planlama ve bölge planlama kavramları ve bölge planlama teknikleri hakkında bilgi edinebilmedir.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Plan, planlama kavramları ve fiziki plan hiyerarşisinin açıklanması. | ||
| 2 | Plan türleri, kademeli birlik ilkesi ve planlar arası uyum ilkesinin açıklanması. | ||
| 3 | Ulusal kalkınma planı tanımı, nitelikleri ve kapsamının açıklanması. | ||
| 4 | Bölge tanımları, bölgesel gelişme kuramı ve bölge planlaması temel ilkelerinin açıklanması. | ||
| 5 | Bölge planının önemi ve planlamadaki yerinin tartışılması. Bölge planının özelliklerinin açıklanması. | ||
| 6 | Dünya’da ve Türkiye’de bölge planlama yaklaşımlarının açıklanması. | ||
| 7 | Bölge sınırları ve türlerinin açıklanması. | ||
| 8 | Türkiye’de bölge planlaması ve gelişiminin açıklanması. Bölge bilimine tarihsel gelişimde başlıca yaklaşımların açıklanması. | ||
| 9 | Kalkınma ve bölgesel kalkınma kavramlarının açıklanması. Değişen bölgesel gelişme politikalarının açıklanması. | ||
| 10 | Dünyadaki yeni ekonomik ve toplumsal gelişmelerin açıklanması ve tartışılması. | ||
| 11 | Bölgesel gelişme bakımında yeni sanayi odakları ve girişimcilik konularının irdelenmesi. Yeni sanayi odakları ve küresel gelişim arasındaki ilişkinin tartışılması. | ||
| 12 | Yeni sanayi odaklarının başarını etkileyen etmenlerin açıklanması. Yenilikçilik, buluşçuluk ve öğrenen bölge kavramlarının açıklanması. | ||
| 13 | Bölgesel kalkınma ajanslarının tanımı, kuruluş amaçlarının açıklanması. Türkiye’de kalkınma ajanslarının kuruluş amaçlarının açıklanması. | ||
| 14 | Kalkınma ajanslarının görevi ve bölgesel eşitsizlik kavramının açıklanması. Bölgesel gelişmenin aracı olarak bölge planlamanın öneminin tartışılması. |
1.Tekeli, İ., (2008). Türkiye'de Bölgesizlik ve Bölge Planlama Yazıları, Tarih Vakfı Yurt Yayınları. 2.Atalık, G. (1989) Bölge Planlamasına Giriş, İstanbul: İTÜ Matbaası 3.Tutar, E. & Öztürk, N. (2010). “Türkiye'de Gerçekleştirilen Bölgesel Planlama Çalışmaları”. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17 (1-2) 4.Aydemir, S. ve Aydemir, Ş. (2002) Avrupa Birliğinde Mekânsal Planlama ve Türkiye, İTÜ, Mimarlık Fakültesi,10. Ulusal Bölge Bilimi/Bölge Planlama Kongresi, Şehirsel ve Bölgesel Dönüşüm Bildiriler Kitabı içinde, 11-24.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
-
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 2 | 12 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 4 | 20 |
| Okuma | 14 | 1 | 14 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 118 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
| ÖÇ 1 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 2 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 3 | |||||||||||
| ÖÇ 4 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 5 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 6 | 4 |