Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TDL101. | TÜRK DİLİ I | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Türk Dili I dersinin hedefi, Türkçenin yapı ve işleyiş özelliklerini kavratabilmek, yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak dilin doğru ve güzel kullanılma yeteneğini kazandırabilmektir.
Türk Dili Bölümü Öğretim Elemanları
1 | Dilin fert ve millet hayatındaki önemini ve Türk dilinin yapısal özelliklerini açıklayabilir. |
2 | Türk Dilinin konuşulduğu coğrafyayı tanır ve söz zenginliği üzerine tartışabilir. |
3 | Türkçenin tarihî dönemlerini kavrar ve açıklar. |
4 | Türkçenin şekil yapısına uygun olarak cümle kurabilir. |
5 | İmlâ kurallarına uygun yazı yazabilir ve sözlük/ yazım kılavuzunu kullanma bilinci kazanır. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders öğrenciye, Türk dilinin özelliklerini ve inceliklerini tanıtarak, yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneğini kazandıracak başlıkları ve etkinliklerini içermektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dil ve dilin özellikleri | Teorik anlatımlar ve sınıf içi tartışmalar | Dil ve dilbilime girişle ilgili kaynaklar okunmalı. |
2 | Kültür ve medeniyet | Sınıf içi grup çalışmaları ve tartışmalar | Kültür ve medeniyet kavramları üzerine okumalar yapılmalı. |
3 | Yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | Konu anlatımı ve görsel destekli sunumlar | Dünya dilleri ve Türkçenin yeri ile ilgili makaleler incelenmeli. |
4 | Türk dilinin tarihî dönemleri ve gelişmesi | Vaka analizleri ve dönemsel incelemeler | Türkçenin tarihi dönemleri hakkında bilgi edinilmeli. |
5 | Ses bilgisi | Teorik anlatımlar ve ses analizi uygulamaları | Ses bilgisi ve fonetik kurallarla ilgili çalışmalar yapılmalı. |
6 | Vurgu ve tonlama, sese dayalı yanlışlar | Uygulamalı ses çalışmaları ve örnekler üzerinden inceleme | Vurgu ve tonlama üzerine örnek cümleler incelenmeli. |
7 | Şekil bilgisi | Teorik ders anlatımı ve uygulamalı analiz | Şekil bilgisi ve morfoloji kavramları üzerine çalışmalar yapılmalı. |
8 | Türkiye Türkçesine yabancı dillerden geçen unsurlar | Konu anlatımı ve kaynak taraması | Türkçeye geçen yabancı unsurların örnekleri araştırılmalı. |
9 | Yazım kuralları | Yazılı uygulamalar ve metin incelemeleri | Yazım kuralları ile ilgili kaynaklar okunmalı. |
10 | Noktalama işaretleri I | Yazılı alıştırmalar ve uygulamalı çalışmalar | Noktalama işaretlerinin kullanım alanları araştırılmalı. |
11 | Noktalama işaretleri II | Sınıf içi uygulamalar ve metin çalışmaları | Noktalama işaretlerinin doğru kullanımına dair çalışmalar yapılmalı. |
12 | Noktalama işaretleri III | Teorik anlatım ve yazılı uygulamalar | Noktalama işaretleri ile ilgili ek kaynaklar incelenmeli. |
13 | Cümle bilgisi I | Teorik ve uygulamalı çalışmalar | Cümle yapısı ve çeşitleri ile ilgili okumalar yapılmalı. |
14 | Cümle bilgisi II | Uygulamalı cümle analizleri | Cümle yapısı üzerine alıştırmalar hazırlanmalı. |
Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil, TDK Yay.,Ankara, 1979. Aksan, Doğan, Dilbilim ve Türkçe Yazıları, Multilingual Yay., İstanbul, 2004. Banguoğlu, Tahsin, Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1998. Ercilasun, Ahmet B., Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2008. Ergin, Muharrem, Türk Dili, Bayrak Yay., İstanbul, 1995. Korkmaz, Zeynep vd., Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ankara, 2001. Türk Dil Kurumu, Türkçe Sözlük, 10. bs. Türk Dil Kurumu Yay., Ankara, 2005. Yakıcı, Ali; Doğan, Mehmet Can, vd., Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri,Yargı Yay., Ankara, 2017. http://tdk.gov.tr/icerik/yazim-kurallari/noktalama-isaretleri-aciklamalar/
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Quiz | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 1 | 2 |
Okuma | 10 | 5 | 50 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (saat) | 114 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 |