GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SNT722 ANADOLU SELÇUKLU MEDRESELERİ Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans


Türkçe


Ortaçağ ve Selçuklu dönemi içerisinde önemli bir yeri olan Selçuklu medreselerinin önemini incelemek ve sanat tarihi açısından değerlendirmek


Doç. Dr. Mehmet Kutlu


1 İslam ülkelerinde yüksek eğitim kurumu olan medreselerin ortaya çıkış nedenlerini ve mimari kökenini kavrama.
2 Anadolu Selçukluları döneminde medrese eğitimi hakkında yorum yapabilme.
3 11.-14. yüzyıllar arasında inşa edilmiş olan Anadolu Selçuklu Dönemi Medreselerinin tipolojik ayırımını yapabilme.
4 Anadolu Selçuklu dönemi medrese mimarisi ile diğer İslam uygarlıklarındaki medrese mimarisinin benzer ve farklı özelliklerini ayırt edebilme.
5 Anadolu Selçuklu Darüşşifalarının önemini kavrar

Birinci Öğretim


SNT 236 Anadolu Selçuklu Mimarisi


Yok


Medresenin tanımı ve tarihi gelişimi, Anadolu Selçuklu medreselerinin plan tipolojisi, cephe düzeni, malzeme özellikleri konularından oluşmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Medrese mimarisine genel bakış
2 Medrese tipolojisi, malzeme ve teknik özellikleri
3 Kapalı Avlulu Selçuklu medreseleri Tokat ve Niksar Yağıbasan Medreseleri
4 Konya Karatay Medresesi ve İnce Minareli Medrese
5 Erzurum Yakutiye Medresesi
6 Açık avlulu medreseler, Kayseri Sahibiye Medresesi, Akşehir Taş Medrese, Kırşehir Cacabey Medresesi
7 Sivas Gök Medrese, Sivas Çifte Minareli Medrese, Buruciye medresesi
8 Erzurum Çifte Minareli Medrese, Çay (Yusuf bin Yakub) Medresesi
9 Cami-Medrese Kompleksleri Kayseri Hacı Kılıç ve Kölük Medreseleri
10 Konya Sırçalı Medrese
11 Kayseri Hunad Medresesi
12 Darüşşifalar: Divriği Melik Turhan Şifahanesi
13 Darüşşifalar Kayseri Gevher Nesibe Darüşşifası, Sivas İzzeddin Keykavus Darüssıhhası
14 Darüşşifalar , Tokat Gökmedrese Amasya Darüşşifası

1.Metin Sözen, Anadolu Medreseleri, İstanbul, 1970. 2.KURAN, A., Anadolu Medreseleri I, Ankara,1969. 3.SÖZEN, M., Anadolu Medreseleri-Selçuklular ve Beylikler Devri, c.I-II, İstanbul, 1970–1972. 4.UZUNÇARŞILI, İ.H., Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı, 3. baskı, Ankara, 1988. 5.KURAN A.,” Karamanlı Medreseleri”, Vakıflar Dergisi, 8/1969, s. 209-223. 6.DEMİRALP, Y., Erken Dönem Osmanlı Medreseleri (1300-1500), Ankara, 1999. 7.DEMİRALP, Y., “Osmanlı Öncesi Anadolu Medreselerinde Mescid”, Uluslararası Sanat Tarihi Sempozyumu- Prof.Dr. Gönül Öney’e Armağan-10-13 Ekim 2001, İzmir, 2002, s.221-228. 8.DEMİRALP, Y., “Erken Dönem Osmanlı Medreselerinde Dershane Mekanının Yeri ve Mimari Özellikleri”, http://www2.let.uu.nl/Solis/anpt/ejos/pdf4/13Demiralp.pdf 9.DEMİRALP, Y., “Osmanlı Öncesi Anadolu Medreselerinde Örtü ve Erken Osmanlı Medreseleriyle Karşılaştırma”, Sanat Tarihi Dergisi, XV/2 (Ekim/October 2006), s.29-48. 10.DEMİRALP, Y., “Anadolu Medreselerindeki Türbe Mekânı Hakkında Gözlemler”, Arkeoloji ve Sanat, 125 (Mayıs-Ağustos 2007), s.93-106.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 75
Quiz 1 25
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 1 21
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 5 5 25
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 3 6 18
Okuma 14 1 14
Quiz için Bireysel Çalışma 1 3 3
Toplam İş Yükü (saat) 112

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1 1 3 5 1 3 3 2 1 5 2 3 4 1 2 1 5 3 5
ÖÇ 2 2 3 5 1 3 3 2 1 5 2 3 4 1 2 1 5 3 5
ÖÇ 3 3 3 5 3 3 3 3 1 5 2 3 4 1 3 1 5 3 5
ÖÇ 4 3 3 5 3 3 3 3 1 5 2 3 4 1 2 1 5 3 5
ÖÇ 5 2 3 3 1 3 3 3 2 3 3 3 4 2 3 1 5 3 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek