Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SNT705 | TARİHSEL ÇEVRENİN KORUNMASI | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencinin gerek arkeolojik, gerekse kentsel sitlerin nasıl korunduğu, niçin korunması gerektiği konusunu tartışabilmesidir. Bu alandaki ulusal ve uluslar arası kurallar ile bu alanda faaliyet gösteren çeşitli kamu ve sivil kurumları değerlendirebilecektir.
Dr. Öğretim Üyesi Betül Özcan Balkır
1 | Çevre, sosyal çevre, tarihsel çevreyi tanır, farklarını öğrenir. |
2 | Çevre ve tarihsel çevrenin korunmasına ilişkin tarihsel süreçteki atılımları, girişimleri ve koruma yaklaşımlarını öğrenir. |
3 | Tarihsel çevrenin korunması bilincini edinir. |
4 | Tarihsel çevrenin korunmasında sivil ve kamu kuruluşlarının etkinliğini öğrenir; ilgili kurumların tarihsel çevrenin korunması üzerine çıkardıkları tüzük ve yönetmelikleri öğrenir. |
5 | Türkiye’deki tarihsel çevrenin korunmasına ilişkin yapılan yasal düzenlemeleri ve hükümet politikalarını öğrenir. |
6 | Tarihsel çevrenin korunmasında karşılaşılan sorunları ve çözümleri öğrenir. |
7 | Sürdürülebilir kalkınma kavramının gelişimi ve kültür mirasının sürdürülebilir kalkınmadaki önemini öğrenir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Tarihsel çevreye ilişkin temel kavramlar, ulusal ve uluslar arası kurallar ve yasal düzenlemeler tarihsel gelişim içerisinde anlatılır, Türkiye'deki çeşitli uygulamalar değerlendirilerek bir örnek çalışma üzerinden detaylı inceleme yapılır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Çevre tanımı, çevrenin korunması adına neler yapılırın tartışılması, tarihi bölge tanımı, restorasyon tanımı, restorasyona duyulan ihtiyaç, tarihsel çevre sorunları üzerine tartışma | ||
2 | Koruma bilinci, Dünya’nın ilk anıtları, kutsal mimarlık mirasının kapsamı, koruma bilincinin ilk örnekleri, koruma bilincinde İtalya örneği | ||
3 | Aydınlar ve korumanın kurumsallaşmasında Fransa örneği, korumada sivil kuruluşların etkisi, korumada İngiliz sivil kuruluşları, çağdaş restorasyon ilkelerine geçiş süreci, Venedik Tüzüğü, önemi ve maddeler üzerine tartışma | ||
4 | Osmanlı Döneminden Cumhuriyet Dönemine doğru Türkiye’de koruma meselesi, Ebniye-i Hassa Müdürlüğü, Sanayi-i Nefise Mekteb-i Âlisi | ||
5 | Nezaret-i Evkaf-ı Hümayun, Cumhuriyet sonrası korumada ilk gelişmeler | ||
6 | Uluslararası kuruluşlar, ICOMOS, konsey tüzükleri, Türkiye mimari mirası koruma bildirgesi, 1973 yılı 1710 sayılı yasa, Anıtlar Yüksek Kurulu | ||
7 | 1970’lerde Türkiye’de koruma bilinci, koruma sorunları, 1975 tarihli Amsterdam Bildirgesi, Kültür Bakanlığı kuruluşu ve korumaya dair önlemler, yasalar, yönetmelikler, 2000’li yıllarda Türkiye’de koruma bilinci, koruma sorunları | ||
8 | Türkiye’de koruma ve restorasyonda Safranbolu örneği, koruma bilincinin süreci üzerine tartışma, Türkiye’de koruma ve restorasyonda Bursa örneği | ||
9 | Sürdürülebilir kalkınma kavramının gelişimi ve kültür mirasının sürdürülebilir kalkınmadaki önemi, 1972 Stokholm İnsan Çevresi Konferansı, 1987 Brundtland Raporu, 1992 Rio Dünya Zirvesi, 2002 Johannesburg Dünya Zirvesi, Uygulama planı hedefleri, 2010 BM Küresel Kalkınma Yüksek Düzey Paneli, Uygulama planı hedefleri, 2012 Rio Konferansı, 2015 Gündem 30 Sürdürülebilir Kalkınma Gündemi, 2016 Quito Konferansı, kültür mirası kavramı, kültürel mirasın ekonomik değeri | ||
10 | Sürdürülebilir kalkınma kavramının gelişimi ve kültür mirasının sürdürülebilir kalkınmadaki önemi, 1972 Stokholm İnsan Çevresi Konferansı, 1987 Brundtland Raporu, 1992 Rio Dünya Zirvesi, 2002 Johannesburg Dünya Zirvesi, Uygulama planı hedefleri, 2010 BM Küresel Kalkınma Yüksek Düzey Paneli, Uygulama planı hedefleri, 2012 Rio Konferansı, 2015 Gündem 30 Sürdürülebilir Kalkınma Gündemi, 2016 Quito Konferansı, kültür mirası kavramı, kültürel mirasın ekonomik değeri | ||
11 | Kültür Turizmi kavramı, tarihi yapıların incelenmesi: tarihi yapılarda hasar türleri, tanımlama ve çözümler | ||
12 | Tarihi yapıların incelenmesi: tarihi yapılarda hasar türleri, tanımlama ve çözümler, Koruma-planlama mevzuatı bağlamında kıyı alanlarında konumlanan tarihi çevrelerin korunması, kıyı koruma-planlama yaklaşımlarına yasal-yönetsel bakış | ||
13 | Tarihi ticari merkezlerde koruma ve kullanım sorunları, Türkiye’den han, çarşı, bedesten gibi tarihi ticari yapı örnekleri üzerinden koruma ve kullanım sorunlarının tespiti ve tartışma | ||
14 | Genel ders tekrarı |
1-Ahunbay, Z. (2004). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınevi, İstanbul. 2-Akın, N. (1988). “Türkiye’de Tarihi Çevre Koruma, Örnekler ve Sorunlar”, Mimarlık, 2, s.40-43. 3-Bektaş, C. (1992). Koruma-Onarım, Yem Yayınevi, İstanbul. 4-Çeçener, B. (1995). İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları, Istanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yayını. 5-Erder, C. (1971/1999).Tarihi Çevre Kaygısı, Ankara. 6-Erder, C. (1975/2007).Tarihi Çevre Bilinci, Ankara. 7-Erder, C. (1977).“Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, cilt:3, sayı:2 Güz, s.167-190. 8-Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi, İstanbul. 9-Kuban, D. (2001). Türkiye'de Kentsel Koruma, Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, İstanbul. 10-Kuban, D. (1976). “Tarihsel Çevrenin Biçimlenişi ve Çağdaş Yaşam Biçimi İçinde Değerlendirilmesi Üzerine Bir Söyleşi”, Mimarlık, 1, s.32-37.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Alan Gezisi | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 5 | 15 |
Okuma | 13 | 1 | 13 |
Toplam İş Yükü (saat) | 109 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 |
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 |
ÖÇ 7 | 3 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 |