| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| ARK759 | ANADOLU’DA LAHİT ÜRETİM ATÖLYELERİ | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, Antik Çağ’da Anadolu’da faaliyet gösteren lahit üretim atölyelerini tanıtmak; bu atölyelerin coğrafi dağılımını, stil özelliklerini, kullanılan malzemeleri, üretim tekniklerini ve ticari ağlarını değerlendirmektir. Öğrenciler, lahitler üzerinden hem ikonografi hem de sosyo-ekonomik yapı hakkında bilgi edinir.
Dr. Ögr. Üyesi Savaş ALTUN
| 1 | Anadolu’daki lahit üretim merkezlerini tanımlar. |
| 2 | Lahitlerin stilistik ve ikonografik özelliklerini karşılaştırır. |
| 3 | Lahit yapımında kullanılan malzemeleri ve üretim tekniklerini açıklar. |
| 4 | Lahitlerin sosyal, dini ve ekonomik bağlamlarını analiz eder. |
| 5 | Antik dönemdeki taş işçiliği ve atölye organizasyonlarını değerlendirir. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Lahit kavramı ve tanımı, Anadolu’da lahit üretiminin tarihçesi ile bu üretimde kullanılan taş türleri ve mermer ocakları ele alınacaktır.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş: Lahit nedir? Tanım ve kavramlar | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 2 | Anadolu’da lahit üretiminin tarihçesi | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 3 | Malzeme: Mermer ocakları ve taş türleri | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 4 | Atölye sistemi: Ustalar, çıraklar ve üretim süreci | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 5 | Likya Lahitleri | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 6 | Pamphylia ve Pisidia bölgesi örnekleri | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 7 | Frigya ve Galatya’daki üretim merkezleri | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 8 | Roma Dönemi’nde Efes ve Aphrodisias Atölyeleri | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 9 | İkonografi: Mitolojik sahneler ve yerel motifler | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 10 | Lahitlerin işlevi ve dinsel bağlamı | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 11 | Üretim ve dağıtım: Lojistik, ticaret yolları | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 12 | Lahit ve mezar stelleri ilişkisi | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 13 | Anadolu dışı bağlantılar: Attika, Roma | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 14 | Genel Tekrar | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
Işık, Fahri.“Datierung der verschollenen Girlanden sapkophagsaus Alaşehir”. Archaeologischer Anzeiger 1977, 380–383. Işık, Fahri. Anadolu Girlandlı Lahitleri. Doçentlik tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 1975. Işık, Fahri. “Einwieder gefunderer Girlanden sarkophag in Milet”. İstanbuler Mitteulungen 36 (1986), 161–181. Işık, Fahri. “Zum Produktionbeginn von Halbfabrikaten kleinasiatischer Girlanden sarkophage”. Archaeologischer Anzeiger (1992), 121–145. Koch, Guntram. Roma İmparatorluk Dönemi Lahitleri. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2001. Koch, Guntram. Türkiye’deki Roma İmparatorluk Dönemi Lahitleri, Antalya: Biltur Basın Yayın, 2010. Koch,Guntram-Sichtermann, Hellmut. Römische Sarkophage. München: BeckPress, 1982. Strocka, Volker Michael. “Datierungskritierien kleinasiatischer Girlanden-sarkophage”. Archäologischer Anzeiger, (1996), 455 –473. Toynbee, Jocelyn. “A Roman Sarcophagus at Pawlowsk and Its Fellows”. The Journal of Roman Studies, 17 (1927), 14-27. Turak, Özgür. Roma Dönemi Pamphylia Lahitleri ve Atölye Sorunu. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Arkeoloji Ana Bilim Dalı, İstanbul, 2011.
Anadolu’da Lahit Üretim Atölyeleri dersi kapsamında, bölgesel üretim merkezleri, üslup farklılıkları ve ikonografik özellikler arkeolojik veriler ve örnek analizler üzerinden incelenecektir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 |
| Quiz | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
YOK
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Quiz | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 3 | 15 |
| Okuma | 3 | 2 | 6 |
| Quiz için Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 78 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 |
| ÖÇ 2 | 3 | 5 | 4 | 2 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 |
| ÖÇ 3 | 3 | 4 | 1 | 3 | 3 | 5 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 4 | 5 | 4 | 4 |
| ÖÇ 4 | 2 | 5 | 2 | 4 | 5 | 2 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 |
| ÖÇ 5 | 3 | 5 | 2 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 5 |