| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| ARK757 | RESTORASYON VE KONSERVASYON YÖNTEMLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 3,00 |
Lisans
Bu dersin amacı, öğrencilerin arkeolojik kazılar sırasında ortaya çıkan eserlerin korunması sürecinde kullanılan temel restorasyon ve konservasyon yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, eserlerin farklı malzeme türlerine göre hangi koşullarda ve hangi tekniklerle korunması gerektiğini kavrayarak, uygulamalı süreçlere bilinçli ve etik bir yaklaşımla katılma yetkinliği kazanırlar.
Dr. Ögr. Üyesi Özge Altun
| 1 | Farklı malzeme türlerinin (taş, seramik, metal vb.) bozulma süreçlerini tanımlar. |
| 2 | Arkeolojik eserlerde uygulanabilecek temel konservasyon ve restorasyon tekniklerini açıklar. |
| 3 | Koruma ve restorasyon çalışmalarında etik ilkelerin önemini kavrar. |
| 4 | Eserlerin belgelenmesi, temizlenmesi, sağlamlaştırılması ve uygun koşullarda saklanması sürecine katkı sağlar. |
| 5 | Kazı alanlarında karşılaşılan koruma sorunlarını değerlendirir ve uygun çözüm önerileri sunar. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Bu ders, arkeolojik eserlerin malzeme türlerine göre bozulma süreçlerini, temel koruma ilkelerini ve restorasyon uygulamalarını tanıtır. Uygulamalı örneklerle birlikte eserlerin belgelenmesi, temizlik, sağlamlaştırma ve uygun saklama koşulları ele alınır.
| Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Derse giriş, temel kavramlar ve koruma-restorasyonun amacı | YOK | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | Lecture-Based Teaching, Question and Answer, Discussion, Reading Analysis |
| 2 | Tarihi çevre ve kültürel miras kavramı | YOK | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 3 | Tarihi çevre ve kültürel miras kavramı | YOK | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 4 | Malzeme türleri ve bozulma süreçlerine giriş | Malzeme türleri ve bozulma süreçlerine giriş kapsamında, farklı malzeme örnekleri üzerinde gözlem ve dokunsal tanıma etkinliği yapılarak temel özellikler ve bozulma belirtileri uygulamalı olarak incelenecektir. | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 5 | Malzeme türleri ve bozulma süreçlerine giriş | Malzeme türleri ve bozulma süreçlerine giriş kapsamında, farklı malzeme örnekleri üzerinde gözlem ve dokunsal tanıma etkinliği yapılarak temel özellikler ve bozulma belirtileri uygulamalı olarak incelenecektir. | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 6 | Taş Eserlerin Temizlenmesi ve Sağlamlaştırılması | Taş eserlerin temizlenmesi ve sağlamlaştırılması kapsamında, farklı kirlenme ve bozulma türlerine uygun temizlik teknikleri uygulamalı olarak gösterilecektir. | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 7 | Taş Eserlerin Temizlenmesi ve Sağlamlaştırılması | Taş eserlerin temizlenmesi ve sağlamlaştırılması kapsamında, farklı kirlenme ve bozulma türlerine uygun temizlik teknikleri uygulamalı olarak gösterilecektir. | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 8 | Seramik eserlerde bozulma | Seramik eserlerde bozulma kapsamında, malzeme yapısına bağlı fiziksel, kimyasal ve mekanik bozulma türleri tanıtılarak örnekler üzerinden uygulamalı gözlemler yapılacaktır. | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 9 | Seramik eserlerde koruma yöntemleri | YOK | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 10 | Organik malzeme (ahşap, deri, tekstil) korunması | YOK | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 11 | Temizlik teknikleri ve koruma malzemeleri | Temizlik teknikleri ve koruma malzemeleri kapsamında, farklı malzeme türlerine uygun mekanik ve kimyasal temizlik yöntemleri ile temel koruma malzemeleri tanıtılacaktır. | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 12 | Sağlamlaştırma (konsolidasyon) uygulamaları | YOK | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 13 | Etik ilkeler ve mesleki sorumluluklar | nYOK | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 14 | Genel Değerlendirme | YOK | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
1.Ahunbay, Z. (2004). Tarihi çevre koruma ve restorasyon. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları. 2.Küçükkaya, G. (2004). Taşların bozulma nedenleri. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi, Basım ve Yayın Merkezi. 3.Zakar, L., & Eyüpgiller, K. (2015). Mimari restorasyon: Koruma teknik ve yöntemleri. İstanbul: Birsen Yayınevi.
Restorasyon ve konservasyonun temel ilke ve yöntemleri kuramsal anlatımlar, örnek uygulamalar ve vaka analizleriyle incelenecektir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 |
| Quiz | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
YOK
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Quiz | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
| Gösterme | 14 | 1 | 14 |
| Bireysel Çalışma | 3 | 3 | 9 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 |
| Okuma | 3 | 2 | 6 |
| Quiz için Bireysel Çalışma | 2 | 3 | 6 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 70 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 4 | 1 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 |
| ÖÇ 2 | 5 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 1 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 5 | 2 | 2 |
| ÖÇ 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 2 | 5 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 3 | 5 |
| ÖÇ 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 |
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | 1 | 4 | 3 | 5 | 3 | 1 | 1 | 2 | 4 | 5 | 2 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |