GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ARK757 RESTORASYON VE KONSERVASYON YÖNTEMLERİ Seçmeli Ders Grubu 3 6 3,00

Lisans



Bu dersin amacı, öğrencilerin arkeolojik kazılar sırasında ortaya çıkan eserlerin korunması sürecinde kullanılan temel restorasyon ve konservasyon yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, eserlerin farklı malzeme türlerine göre hangi koşullarda ve hangi tekniklerle korunması gerektiğini kavrayarak, uygulamalı süreçlere bilinçli ve etik bir yaklaşımla katılma yetkinliği kazanırlar.


Dr. Ögr. Üyesi Özge Altun


1 Farklı malzeme türlerinin (taş, seramik, metal vb.) bozulma süreçlerini tanımlar.
2 Arkeolojik eserlerde uygulanabilecek temel konservasyon ve restorasyon tekniklerini açıklar.
3 Koruma ve restorasyon çalışmalarında etik ilkelerin önemini kavrar.
4 Eserlerin belgelenmesi, temizlenmesi, sağlamlaştırılması ve uygun koşullarda saklanması sürecine katkı sağlar.
5 Kazı alanlarında karşılaşılan koruma sorunlarını değerlendirir ve uygun çözüm önerileri sunar.

Birinci Öğretim


YOK


YOK


Bu ders, arkeolojik eserlerin malzeme türlerine göre bozulma süreçlerini, temel koruma ilkelerini ve restorasyon uygulamalarını tanıtır. Uygulamalı örneklerle birlikte eserlerin belgelenmesi, temizlik, sağlamlaştırma ve uygun saklama koşulları ele alınır.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse giriş, temel kavramlar ve koruma-restorasyonun amacı YOK Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi Lecture-Based Teaching, Question and Answer, Discussion, Reading Analysis
2 Tarihi çevre ve kültürel miras kavramı YOK Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
3 Tarihi çevre ve kültürel miras kavramı YOK Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
4 Malzeme türleri ve bozulma süreçlerine giriş Malzeme türleri ve bozulma süreçlerine giriş kapsamında, farklı malzeme örnekleri üzerinde gözlem ve dokunsal tanıma etkinliği yapılarak temel özellikler ve bozulma belirtileri uygulamalı olarak incelenecektir. Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
5 Malzeme türleri ve bozulma süreçlerine giriş Malzeme türleri ve bozulma süreçlerine giriş kapsamında, farklı malzeme örnekleri üzerinde gözlem ve dokunsal tanıma etkinliği yapılarak temel özellikler ve bozulma belirtileri uygulamalı olarak incelenecektir. Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
6 Taş Eserlerin Temizlenmesi ve Sağlamlaştırılması Taş eserlerin temizlenmesi ve sağlamlaştırılması kapsamında, farklı kirlenme ve bozulma türlerine uygun temizlik teknikleri uygulamalı olarak gösterilecektir. Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
7 Taş Eserlerin Temizlenmesi ve Sağlamlaştırılması Taş eserlerin temizlenmesi ve sağlamlaştırılması kapsamında, farklı kirlenme ve bozulma türlerine uygun temizlik teknikleri uygulamalı olarak gösterilecektir. Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
8 Seramik eserlerde bozulma Seramik eserlerde bozulma kapsamında, malzeme yapısına bağlı fiziksel, kimyasal ve mekanik bozulma türleri tanıtılarak örnekler üzerinden uygulamalı gözlemler yapılacaktır. Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
9 Seramik eserlerde koruma yöntemleri YOK Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
10 Organik malzeme (ahşap, deri, tekstil) korunması YOK Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
11 Temizlik teknikleri ve koruma malzemeleri Temizlik teknikleri ve koruma malzemeleri kapsamında, farklı malzeme türlerine uygun mekanik ve kimyasal temizlik yöntemleri ile temel koruma malzemeleri tanıtılacaktır. Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
12 Sağlamlaştırma (konsolidasyon) uygulamaları YOK Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
13 Etik ilkeler ve mesleki sorumluluklar nYOK Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar
14 Genel Değerlendirme YOK Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi İlgili Kaynaklar

1.Ahunbay, Z. (2004). Tarihi çevre koruma ve restorasyon. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları. 2.Küçükkaya, G. (2004). Taşların bozulma nedenleri. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi, Basım ve Yayın Merkezi. 3.Zakar, L., & Eyüpgiller, K. (2015). Mimari restorasyon: Koruma teknik ve yöntemleri. İstanbul: Birsen Yayınevi.


Restorasyon ve konservasyonun temel ilke ve yöntemleri kuramsal anlatımlar, örnek uygulamalar ve vaka analizleriyle incelenecektir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Quiz 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

YOK


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 1 1 1
Derse Katılım 14 1 14
Gösterme 14 1 14
Bireysel Çalışma 3 3 9
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 3 2 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 4 3 12
Okuma 3 2 6
Quiz için Bireysel Çalışma 2 3 6
Toplam İş Yükü (saat) 70

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19
ÖÇ 1 5 4 1 3 4 4 3 2 1 2 1 2 1 1 2 4 2 2 2
ÖÇ 2 5 4 2 2 3 4 4 1 3 1 2 3 3 2 3 4 5 2 2
ÖÇ 3 2 1 1 3 2 2 2 4 2 1 2 5 2 1 2 3 4 3 5
ÖÇ 4 4 3 3 4 4 2 3 1 1 1 4 4 2 4 4 2 4 2 3
ÖÇ 5 4 5 1 4 3 5 3 1 1 2 4 5 2 3 4 5 5 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek