| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| ARK745 | BİLİŞSEL ARKEOLOJİ | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, geçmiş toplumların düşünsel dünyalarını, sembolik sistemlerini ve zihinsel süreçlerini arkeolojik veriler üzerinden anlamaya yönelik teorik ve yöntemsel bir altyapı kazandırmaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Özge ALTUN
| 1 | Bilişsel arkeolojinin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve yöntemlerini açıklar. |
| 2 | Materyal kültür üzerinden geçmiş toplumların düşünsel yapısını analiz eder. |
| 3 | Bilişsel bilim, felsefe ve arkeoloji arasındaki kuramsal ilişkileri değerlendirir. |
| 4 | Arkeolojik verilerle semboller, ritüeller ve zihinsel temsiller arasında bağlantı kurar. |
| 5 | Bilişsel arkeoloji kuramlarını kullanarak eleştirel yorumlama becerisi geliştirir. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Öğrencilere materyal kültürün ötesinde insan zihnine ulaşma yolları öğretilir; semboller, ritüeller, mitoloji, sanat ve mekânsal algı gibi kavramlar bilişsel yaklaşımlar çerçevesinde tanıtılır. Bilişsel Arkeoloji kuramları incelenir ve eleştirel değerlendirme yapılması hedeflenir.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilişsel Arkeolojiye Giriş: Kavramlar ve Kapsam | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | YOK |
| 2 | Zihin ve Arkeoloji: Kuramsal Temeller | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 3 | Arkeolojik Kayıtta Zihinsel İpuçlar | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 4 | Sembolik Düşüncenin Arkeolojisi | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 5 | Ritüeller, İnanç Sistemleri ve Zihinsel Temsiller | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 6 | Ritüeller, İnanç Sistemleri ve Zihinsel Temsiller | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 7 | Mitoloji ve Bilişsel Okumalar | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 8 | Mitoloji ve Bilişsel Okumalar | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 9 | Mitoloji ve Bilişsel Okumalar | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 10 | Materyal Kültür ve Zihin Etkileşimi | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 11 | Malafouris ve Nesneyle Etkileşim Kuramı | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 12 | Mekânsal Algı ve Bilişsel Haritalar | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 13 | Güncel Yorumlar: Nöroarkeoloji ve Bilişsel Yorumlama Yöntemler | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
| 14 | Genel Değerlendirme | Ders Anlatımı, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma Analizi | İlgili Kaynaklar |
1. de Beaune, S. A., Coolidge, F. L., & Wynn, T. (Eds.). (2009). Cognitive archaeology and human evolution. Cambridge University Press. https://www.cambridge.org/9780521746113 2. Kohl, P. L. (1985). Symbolic cognitive archaeology: A new loss of innocence. Dialectical Anthropology, 9(1/4), 105–117. https://www.jstor.org/stable/2979012 3. Malafouris, L. (2016). On human becoming and incompleteness: A material engagement approach to the study of embodiment in evolution and culture. In G. Etzelmüller & C. Tewes (Eds.), Embodiment in evolution and culture (pp. 289–294). Mohr Siebeck. https://www.jstor.org/stable/j.ctt2250vc6.21 4.Pain, R. (2023). Cognitive archaeology meets cultural evolutionary psychology. In T. Wynn, F. L. Coolidge, & S. A. de Beaune (Eds.), The Oxford Handbook of Cognitive Archaeology (pp. 1149–1156). Oxford University Press.
Ders kapsamında bilişsel arkeolojinin temel yaklaşımları tartışmalar, metin okumaları ve örnek analizler aracılığıyla ele alınacak; görsel materyallerle desteklenen çözümlemeler yapılacaktır.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 |
| Quiz | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
YOK
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Quiz | 3 | 2 | 6 |
| Gösterme | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 2 | 8 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 3 | 15 |
| Okuma | 4 | 2 | 8 |
| Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 76 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 |
| ÖÇ 2 | 2 | 2 | 1 | 4 | 2 | 4 | 1 | 4 | 5 | 3 | 4 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 3 |
| ÖÇ 3 | 5 | 4 | 1 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 5 | 2 | 1 | 5 | 5 | 2 | 4 |
| ÖÇ 4 | 3 | 1 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 3 | 5 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 |
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | 1 | 1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 | 2 | 2 | 5 | 1 | 1 | 5 | 3 | 1 | 5 |