Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOS745 | MODERN MANTIK | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Ders, öncellikle klasik mantığa ait temel konuları (kavramlar mantığı, önermeler mantığı ve çıkarım mantığı) katılımcılara sunmayı hedeflemektedir. Öte yandan gündelik dilde çıkarımların belirlenmesi, mantıksal bir yanlışlık içerip içermediklerinin belirlenmesi ve geçerliliklerinin denetlenmesi üzerinde ağırlıklı olarak durulacaktır. Bu yönüyle ders aynı zamanda bir biçimsel olmayan mantık ya da kanıtlama felsefesi dersidir.
Dr. Öğr. Üyesi Fikret YILMAZ
1 | Klasik mantığın temel kavramlarını tanımlayabilecek ve örneklendirebilecektir. |
2 | Akıl yürütme türlerini açıklayabilecektir. |
3 | Mantık ilkelerini açıklayabilecektir. |
4 | Kavram türlerini sınıflandırabilecektir. |
5 | Önerme türlerini açıklayabilecek ve ayırt edebilecektir. |
6 | Doğrudan ve dolaylı çıkarımları denetleyebilecektir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Klasik mantığın temel kavramları; Akıl yürütme türleri; Mantık ilkeleri; Kavram türleri; Önerme türleri ve karşılıklı ilişkileri; Doğrudan ve dolaylı çıkarımlar; Geçerli kıyas kipleri; Geçerli kıyas kiplerini birinci konumdaki geçerli kıyas kiplerine indirgeme; Kiplik içeren kıyaslar; İçeriğe ilişkin mantıksal yanlışlıları ve safsata türleri; Mantığın uygulamaları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Aristoteles Öncesi Mantık: Formüle edilmeden kullanılan bazı çıkarım kuralları | ||
2 | Mantığın Tanımı; Akıl Yürütme Türleri (Tümevarım, Tümdengelim, Analoji); Geçerlilik; Mantık İlkeleri (Özdeşlik, Çelişmezlik ve Üçüncü Halin Olmazlığı); Mantık İlkelerinin Ontolojik ve Epistemolojik Yorumu; Mantık İlkelerinin Kaynağı Sorunu | ||
3 | Kavramlar (Terimler Mantığı): Kavram Tanımı; Kavram Türleri: Somut ve Soyut Kavramlar, Genel ve Tekil Kavramlar, Kollektif ve Distribütif Kavramlar, Açık ve Seçik Kavramlar, Olumlu ve Olumsuz Kavramlar | ||
4 | Cins, Tür ve Ayırım; İçlem ve Kaplam; Birinci ve İkinci Tözler; Beş Tümel | ||
5 | Cins, Tür ve Ayırım; İçlem ve Kaplam; Birinci ve İkinci Tözler; Beş Tümel | ||
6 | Tanım; Bölme; Sınıflandırma | ||
7 | Ara sınav | ||
8 | Önermeler Mantığı: Önerme Nedir? Önermenin Anlamı ve Doğruluğu; Önerme Türleri (Basit ve Bileşik Önermeler; Nicelik, Nitelik, Kiplik ve Bağıntı Yönünden Önerme Türleri) | ||
9 | Çıkarım Mantığı: Karşıolum Çıkarımları, Eşdeğerlik Çıkarımları | ||
10 | Dolaylı Çıkarımlar (Tasım): Kategorik Tasım: Zincirleme Tasım, Entimem | ||
11 | Dolaylı Çıkarımlar: Kategorik Olmayan Tasım: Hipotetik Tasım, Disjunktif Tasım, İkilem | ||
12 | Dolaylı Çıkarımlar: Kategorik Olmayan Tasım: Hipotetik Tasım, Disjunktif Tasım, İkilem | ||
13 | Darwin: İnsan Kavramı Üzerine Bir Tartışma | ||
14 | Tekrar |
Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Quiz | 3 | 60 |
Tartışma | 1 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 1 | 15 | 15 |
Bireysel Çalışma | 3 | 5 | 15 |
Okuma | 1 | 15 | 15 |
Ev Ödevi | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat) | 100 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 3 | |||||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 3 | 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 |