Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADSL-017 | BİLİM TARİHİ I | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
“Bilim” sözcüğünün ne anlama geldiğini anlamak için iki farklı alanda bilgi sahibi olmak gerekir. Bunlardan ilki dünya ve evren hakkındaki bilgileri kapsarken diğeri bu bilgileri elde etmek için kullanılan metotları kapsamaktadır. Başka bir ifade ile bilim ya da bizim daha çok üzerinde durduğumuz fen “bilimsel bilgi” ve “bilimsel metot” olmak üzere iki farklı ama aynı zamanda iç içe alandan oluşmaktadır. Bu ders bu iki alan ya da kavram ile ilgilenirken her ikisine de eşit mesafede durmaktadır. Hakkında bilgi sahibi olduğumuz dünya önceki bildiklerimizle şekillenmektedir ve bilme denemelerimizi ise dünya hakkındaki fikir ve inanışlarımız belirlemektedir. Bu ders dünya hakkında ne öğrendiğimiz ve nasıl öğrendiğimiz hakkında tarihsel bir tarama şeklindedir. Bu tarama tarih öncesi çağlardan başlayıp modern zamanlara kadar olan kısmı içermektedir. Bunu yapmadaki en büyük amacımız bilimsel bilgi ve onu ortaya koyma yöntemleri hakkında tarihsel bir bakış açısına sahip olmanızı sağlamak ve dünyayı anlamlandırmanın nasıl bir süreçten geçtiğini göstermektir. Bu süreçte bilimsel bilginin ve metotların doğası ve bilimsel bilgi ile teknoloji arasındaki, çoğu zaman iş birliğini andıran, yakın ilişkiye de göz atma fırsatı bulacağız.
Dr. Tarık AKAN
1 | Öğrenci bilimin sistematik gelişimini öğrenir. |
2 | Öğrenci ilkçağlardan günümüze kadar olan süreçte bilimin önemini öğrenir. |
3 | Öğrenci seçtiği bilimsel bir konuda sunum yapabilme becerisine sahip olur. |
4 | Günümüz bilimini geçmişte yapılmış bilimsel çalışmalar ile karşılaştırarak yorumlayabilir. |
5 | Pozitif bilimlerdeki gelişmeleri farklı açılardan değerlendirebilir. |
Birinci Öğretim
Yoktur.
Yoktur.
Bilim, felsefe, bilimsel yöntem; Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim; İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe; Mezopotamya’da bilim; Rönesans Avrupası’nda bilim ve felsefe; aydınlanma çağında bilim ve felsefe; bilimlerin sınıflandırılması; bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri; bilim ve paradigmalar; Viyana ve Frankfurt düşünce okulları; yirminci ve yirmi birinci yüzyıllarda bilim eleştirileri.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin Tanıtımı, Bilimin Önemi, Cosmos 1 | ||
2 | İlk Uygarlıklar ve Eski Çağda Bilim, Cosmos 2 | ||
3 | Antik Yunan Dünyasında Bilim, Cosmos 3 | ||
4 | Orta Çağ Hristiyan Dünyasında Bilim, Cosmos 4 | ||
5 | İslam Dünyasında Bilim, Cosmos 5 | ||
6 | İslam Dünyasında Bilim, Cosmos 6 | ||
7 | Rönesans Döneminde Bilim, Cosmos 7 | ||
8 | XVI. - XVIII. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 8 | ||
9 | XVI. - XVIII. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 9 | ||
10 | XIX. ve XX. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 10 | ||
11 | XIX. ve XX. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 11 | ||
12 | XIX. ve XX. Yüzyıllarda Bilim, Cosmos 12 | ||
13 | Cumhuriyet Döneminde Bilim, Cosmos 13 | ||
14 | Cumhuriyet Döneminde Bilim, |
Bilim felsefesine Giriş, (4. Basımdan Çeviri, 2017). Karel Lambert - Gordon G. Brıttan, Nobel Akademik Yayıncılık Bilim Felsefesi (10.baskı, 2018). Ömer Demir Sentez Yayıncılık Bilim Tarihi ve Felsefesi (2.baskı, 2020). Hüseyin Gazi Topdemir, Yavuz Unat, Pegem Akademi, Ankara Bilim Felsefesi (23.baskı, 2021). Cemal Yıldırım Remzi Kitabevi Bilim Tarihi (20.baskı, 2016). Cemal Yıldırım Remzi Kitabevi Bilim Tarihi (6. Baskı - 2013). Hüseyin Gazi Topdemir ve Yavuz Unat, Pegem Akademi, Ankara Bilim ve Teknoloji Tarihi (2010). Mehmet Doğan, Anı Yayıncılık, Ankara Bilim Tarihine Giriş (6. Baskı - 2010). Sevim Tekeli, Esin Kahya, Melek Dorsay vd. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara Osmanlılarda Bilim ve Teknoloji –Makaleler Colin A. Ronan, Bilim Tarihi, Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, TÜBİTAK Yayınları, 2003 Bilim Tarihi, Kronolojik Zaman Çizelgeli Alfa Yayınları 2014
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Quiz | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Proje Hazırlama | 1 | 25 |
Proje Sunma | 1 | 25 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yoktur.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 2 | 1 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 13 | 1 | 13 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 4 | 2 | 8 |
Toplam İş Yükü (saat) | 56 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||||||||
ÖÇ 2 | ||||||||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||||||||
ÖÇ 5 |