GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SNE002AS ÇOCUK EDEBİYATI Seçmeli Ders Grubu 4 7 4,00

Lisans


Türkçe


Öğretmen adaylarının çocuklar için üretilmiş metinlerin temel niteliklerini ayırt edebilmelerini sağlamak. Çocuk edebiyatı konusunda bilinç yaratmak. Çocuk kitaplarının çocuğun dilsel, toplumsal, bilişsel özelliklerini nasıl etkilediğini göstermek. Çocuklar için üretilen edebiyat kitapları arasında nitelik ayırımı yapabilmek. Çocuk edebiyatının türlerini ve özelliklerini tanıtmak


Doç. Dr. Özgür BABAYİĞİT


1 Çocuk ve çocukluk kavramlarını tanır.
2 Çocuk edebiyatı kavramının ortaya çıkısını ve gelişimini kavrar.
3 Dünya’da ve Türkiye’de çocuk edebiyatının tarihsel gelişimini açıklar.
4 Çocuk yayınlarında bulunması gereken özellikleri kavrar.
5 Çocuklar için hazırlanan metinlerin taşıması gereken tasarım, içerik ve eğitsel özellikleri değerlendirir.
6 Çocuklara okuma alışkanlığı ve kitap sevgisi kazandırmada çocuk edebiyatı ürünlerinin önemini kavrar.
7 Çocuklara yönelik edebî türleri Türkçe öğretim sürecinde kullanır.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatı tarihi, çocuk edebiyatı ve okuma alışkanlığı/kültürü; çocuk edebiyatı ürünlerinin taşıması gereken nitelikler (tasarım, içerik ve eğitsel); yazınsal çocuk edebiyatı türleri (şiir, öykü, roman vb.), bilgilendirici-öğretici çocuk edebiyatı türleri; çocuk klasikleri; çocuklara seslenen diğer yazınsal türler (destan, masal, efsane) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine katkıları; çocuk edebiyatı ürünlerinin yaş gruplarına göre seviyelendirilmesi; görsel medya ve çocuk (çocuklar için çizgi film/çizgi sinema/animasyon); çocuk edebiyatı ürünleri üzerine incelemeler.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Çocuk ve Çocukluk Kavramları
2 Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı Kavramları
3 Çocuk Edebiyatının Dünyadaki Gelişimi
4 Çocuk Edebiyatının Ülkemizdeki Gelişimi
5 Çocuk Kitaplarının Taşıması Gereken Özellikler
6 Okuyucu Zümreleri Açısından Çocuk Edebiyatı
7 Çocuk Edebiyatı Türleri/Çocuk Edebiyatında Halk Edebiyatı Türleri (Düz Yazı) (Masal, Destan, Söylence, Fabl, Bilmece)
8 Çocuk Edebiyatı Türleri/Çocuk Edebiyatında Halk Edebiyatı Türleri (Şiir) (Halk Türküleri, Maniler, Ninniler)
9 Masal Değerlendirmesi (Eser İnceleme)
10 Çocuk Edebiyatı Türleri (Çocuk Öykü ve Romanı, Çizgi Roman)
11 Çocuk Edebiyatı Türleri (Çocuk Şiiri)
12 Çocuk Edebiyatı Türleri (Biyografi, Gezi Gözlem Yazıları, Deneme, Sohbet, Anı)
13 Çocuk Gazete ve Dergileri
14 Çocuk Hikaye/Romanı Değerlendirmesi (Eser İnceleme)

Yalçın, Alemdar-Aytaş Gıyasettin (2002). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları. Nas, R. (2014). Örneklerle çocuk edebiyatı. Bursa: Ezgi. Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: TUDEM. Şirin, M. R. (2000). 99 Soruda çocuk edebiyatı. İstanbul: Çocuk Vakfı. Gürel, Z., Temizyürek F., Şahbaz N. K. (2007). Çocuk Edebiyatı Ankara: Öncü Basımevi.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Quiz 2 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 1 1 1
Tartışma 10 1 10
Soru-Yanıt 10 1 10
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 1 10 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 5 5 25
Quiz için Bireysel Çalışma 1 10 10
Ev Ödevi 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 93

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5 3 3 4 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 3 3
ÖÇ 5 4 3 3
ÖÇ 6 5 4
ÖÇ 7 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek