GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SNE205AZ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİ Ders 2 3 6,00

Lisans


Türkçe


Bu derste, öğretmen adaylarının başta okuma-yazmayı öğrenecek çocukların gelişim özellikleri olmak üzere ilkokuma-yazma öğretim yöntemleri ve bu yöntemlerden mevcut yöntemin içeriği ve sürecinin tüm aşamalarını uygulamaya geçirebilecek bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Özgür BABAYİĞİT


1 İlk okuma-yazma öğretim yönteminin aşamalarını bilme.
2 İlk okuma-yazmaya hazırlık çalışmaları bilgisi ve hazırlık amaçlı çalışmalar geliştirebilme.
3 Harfi okuma-yazma ile hece oluşturma amaçlı alternatif etkinlik/materyal geliştirebilme.
4 İlk okuma-yazma öğretiminde yaşanan güçlükleri bilebilme ve çözüm üretebilme.
5 İlkokul birinci sınıfta ilk okuma yazma öğretimi ders kitabını kullanabilme.

Birinci Öğretim


Yoktur.


Yoktur.


Okuma ve önemi, dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma, yazma öğrenme alanları ve aralarındaki ilişki, Türkçenin özellikleri ve ilkokuma-yazma öğretimine etkisi; okuma ve yazma öğretim yaklaşımları, ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, ilkokuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen), ilkokuma ve yazma öğretiminde başarısızlık ve nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler (araçların özellikleri, seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses esaslı yöntem (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses esaslı yöntemin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları, kelime hazinesinin geliştirilmesi, ilkokuma ve yazmanın değerlendirilmesi, ilk okuma yazma öğretimi ve teknoloji kullanımı.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Okuma ve önemi, dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma, yazma öğrenme alanları ve aralarındaki ilişki. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yoktur.
2 Türkçenin özellikleri ve ilkokuma-yazma öğretimine etkisi. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yoktur.
3 Okuma ve yazma öğretim yaklaşımları, ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, ilkokuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özellikleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası. Yoktur.
4 İlk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen), ilkokuma ve yazma öğretiminde başarısızlık ve nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler (araçların özellikleri, seçimi, oluşturulması ve kullanımı. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yoktur.
5 İlkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları). Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Bahri Karaçay. Okuyan Beyin. Bilim ve Teknik. Eylül 2011. makale okunacaktır. Makale linki: https://blog.metu.edu.tr/korkuyu/files/2020/12/Okuyan-Beyin-Bahri-Karacay.pdf
6 İlkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları). Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Bahri Karaçay. Okuyan Beyin. Bilim ve Teknik. Eylül 2011. makale okunacaktır. Makale linki: https://blog.metu.edu.tr/korkuyu/files/2020/12/Okuyan-Beyin-Bahri-Karacay.pdf
7 İlkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları). Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yoktur.
8 İlkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları). Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası. Yoktur.
9 Ses esaslı ilk okuma yazma öğretimi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması). Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası. Yoktur.
10 Ses esaslı ilk okuma yazma öğretimi yöntemi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması). Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası. Yoktur.
11 Ses esaslı ilk okuma yazma öğretimi yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası. Yoktur.
12 Kelime hazinesinin geliştirilmesi. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası. Yoktur.
13 İlk okuma ve yazmanın değerlendirilmesi. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası. İlk okuma yazma başarısı hangi ölçme araçlarıyla ölçülüp değerlendirilebilir? Araştırınız.
14 İlk okuma yazma öğretimi ve teknoloji kullanımı. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası. Yoktur.

Editörler: Fatma Susar Krımızı, Emre Ünal. İlk Okuma Yazma Öğretimi. Anı Yayıncılık. 3. Baskı. 2019. Prof. Dr. Hayati AKYOL. Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. 19. baskı. Pegem Akademi. 2021. Editörler: Emine Kolaç, Sibel Dal. İlk Okuma Yazma Öğretimi. Nobel Akademik Yayıncılık. 2022



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 90
Uygulama/Pratik 1 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yoktur.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 3 3 9
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 6 6
Okuma 14 6 84
Toplam İş Yükü (saat) 145

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 3 4 3
ÖÇ 2 3 4 3
ÖÇ 3 3 4 3 2
ÖÇ 4 3 4 4 5 5 5
ÖÇ 5 3 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek