Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OÖE009AS | ERKEN ÇOCUKLUKTA RİTİM, DANS VE ORFF EĞİTİMİ | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Dersin temel amacı; Öğretmen adaylarını beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere sahip, ritim, dans gibi sanatsal öğelere duyarlı, değer ve önem veren yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmektir.
Bölüm öğretim üyeleri
1 | Ritim ve dans kavramlarının çocuklara yönelik etkinlikler ve oyunlarla birleştirilmesi amacıyla teknik dans, ritim, beden perküsyonu, kareografi kavramlarını bilir. |
2 | Beden perküsyonu çalışılması ve kullanılarak yaratıcı dans çalışmaları yapar. |
3 | Öğretim sürecine dahil edilen Orff yöntemi ile yaratıcı ritim doğaçlamaları yapar. |
4 | Çocukların ses, tempo ve ritim algısını geliştirmek için uygun müzik etkinliklerini planlar ve uygular. |
5 | Müzikli öykü anlatımı ve yaratıcı hareket çalışmalarını kullanarak çocukların hayal gücünü ve özgünlüklerini destekler. |
Birinci Öğretim
Yoktur.
Yoktur.
Dersin içeriği Müziğe ilişkin temel kavramlardan ritimsel algının gelişimi, ses, tempo gelişimi, bu kavramların gelişim alanları ile ilişkisi; eğitim ortamı düzenleme, ritim-ses-tempo ve dans çalışmaları, yaratıcı hareket ve dans, müzikli öykü, Orff yaklaşımı ile çalma, söyleme, dinleme, dans-hareket, kendini ifade etme, kendi müziğini oluşturma ve Orff aletlerini kullanabilme; okul öncesi eğitim programına uygun müzik etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ritim ve dans kavramlarının, insanın doğası ile bağdaştırılarak tanımlanması. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
2 | Ritim kalıplarının incelenmesi ve farklı vuruşlardaki ritimler arasındaki geçişlerin çalışılması. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
3 | Çocuklara yönelik dans türlerinin belirlenerek, dansın temel bileşenlerinin çözümlenmesi. (Beden hareketlerinin anlamlarının incelenmesi) | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
4 | Beden perküsyonun tanımlanması (vücut uzuvları vasıtasıyla ses çıkartma) ve duyulan ritme/melodiye eller, ayaklar, bacaklar, karın, baş, yüz vs uzuvlar ile eşlik edebilme. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
5 | Çocuk şarkısı yazımına yönelik ritmik okuma yapılması, heceleme yöntemi ile sözlerin vuruşlar üzerine yerleştirilmesi. Adım atarak ritmik olarak şarkı söyleme egzersizleri yapılması. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
6 | Çocukların gelişim sürecine uygun olarak tahmin edebileceği ya da bildiği bir nesne ya da kavramın, doğaçlama yoluyla şiir haline getirilmesi. O anda yazılan şiirin, ritmik adımlamalarla tekrarlanması. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
7 | Çocuk etkinliklerine yönelik ritmik ya da müzikli kareografi oluşturmak için gruplar haline gelinerek, yaratıcı doğaçlama çalışmaları yapılması. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
8 | Beden perküsyonu doğaçlamaları kullanılarak, verilen bir konu üzerine grup çalışması yapılması ve yazılan şiirdeki sözlerin beden vasıtasıyla, dramatize edilerek anlatılması. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
9 | Okul öncesine yönelik yazılan şarkıların ritmik olarak çalışılması. Bu şarkıların ritim ve sözlerinin birbirine uygunluğunun değerlendirilmesi. Şarkı yazımında prozodi kavramının tanımlanması ve açıklanması. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
10 | Müzikli çocuk etkinlikleri oluşturma sürecinde çocuklara yönelik kareografinin nasıl hazırlanması gerektiğinin ve etkinlik planlamasının basamaklarının açıklanması. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
11 | Kareografi oluşturma sürecinde çocukların, öğretmenle ve birbirleriyle ilişkilerinin önemi. Etkinlik süreçlerinin kontrol altında olması ve stres yönetimi hakkında genel bilgiler verilmesi. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
12 | Farklı dans tekniklerinin çocuk şarkılarında uygulanabilmesine yönelik örneklendirmeler yapılması. Grup çalışmaları halinde çalışılan örneklerin çocuğun gelişim sürecine uygunluğunun değerlendirilmesi ve çocuğun yaşına indirgenmesi için yaratıcı doğaçlama çalışmaları yapılması. | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Yoktur. |
13 | Proje sunumları | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Proje hazırlığı |
14 | Proje sunumları | Anlatım, tartışma, soru cevap, beyin fırtınası. | Proje hazırlığı |
Kaynaklar Özkan, N.(2006). Ritm Eğitimi ve Dans. Ankara; Nobel Yayın Dağıtım. Uşaklıgil, I. Özdemir, M.A. Özdemir, S. Öztürk, A. Acay, S. Tercanlı, C.(2011).Müzikli Çocuk Oyunları. istanbul;Morpa Kültür Yayınları. Altıntaş, E. Çamur, D. (2005).Beden Dili Sözsüz İletişim. İstanbul;Mentis Yayınları. Tarkan, S. Durak, Y. (2012). Yeni Nesil Çocuk Şarkıları. Ankara;Müzik Eğitimi Yayınları. Shiobara, M. (1994). Music and Movement: The Effects of Movement on Musical Comprehension. British Journal of Music Education, 11 (113-27).
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Proje Sunma | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yoktur
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Okuma | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 101 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 1 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 2 | 3 | 1 | 1 | 4 | 1 | |||||||
ÖÇ 3 | 3 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | |||||||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 2 | 1 | 4 | 2 | |||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 2 |