GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
OÖE403AZ OKULA UYUM VE ERKEN OKURYAZARLIK EĞİTİMİ Ders 4 7 4,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı; öğretmen adaylarına, çocukların temel eğitime geçiş sürecini kolaylaştırmak ve onları bir üst eğitim kademesine hazırlamak için gerekli teorik bilgiyi ve uygulama becerisini kazandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda; temel eğitimde çocukların sahip olması gereken zihinsel, sosyal, duygusal ve psikomotor becerilerle ilgili farkındalık kazandırılacak ve bu becerilerin desteklenmesine yönelik uygulamalar yapma fırsatı sunulacaktır. Ayrıca öğretmen adaylarının doğumdan itibaren başlayan okur-yazarlık becerisinin gelişimini ve bu süreçte çocukların nasıl desteklenmesi gerektiğini öğrenmeleri de amaçlanmaktadır. Ailelere okuryazarlık becerilerini desteklemek için neler yapmaları gerektiği konusunda rehberlik etmek de dersin amaçları arasındadır. Okula uyum ve erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde öğretmenin ve ailenin rol ve sorumluluklarına dikkat çekerek öğretmen adaylarının çok yönlü bilgi, beceri ve deneyim kazanmaları hedeflenmektedir.


Dr. Öğr. Üye. Aysel KORKMAZ


1 Okula hazırbulunuşluk/okul olgunluğu kavramlarını tanımlar, okula hazırbulunuşluğu etkileyen sosyal, duygusal, bilişsel, psikomotor faktörleri bilir ve açıklar
2 Çocukların okula hazırbulunuşluklarını değerlendirir, temel eğitime hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir, okula uyum sürecinde ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini planlar ve yürütürler.
3 Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili bilgi edinirler. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili teorileri öğrenirler.
4 Çocukların okur-yazarlık becerilerini destekleyecek eğitim ortamını ve materyalleri hazırlayarak etkinlikler düzenlerler. Ailelere bu konuda rehberlik ederler.
5 Okuma yazmaya hazırlık ile ilgili yapılmış araştırmaları bilimsel açıdan değerlendirir ve eleştirirler.

Birinci Öğretim


YOK


YOK


Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama, uygulama ve bu etkinlikleri değerlendirme, okula uyum sürecinde aile, okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, okur-yazarlık ortamı ve materyalleri. Okuma yazma becerilerinin gelişiminde ailenin önemi. Erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma ve ders içeriğinin incelenmesi, beklentilerin paylaşılması ve kurallar. Anlatım Tartışma YOK
2 Okula uyum: tanım, okula uyum ve erken okuryazarlıkla ilgili kavramlar Anlatım Tartışma Soru-Yanıt YOK
3 Okula uyumu etkileyen etmenler. Anlatım Tartışma Soru-Yanıt YOK
4 Okula uyum sürecinde ailenin rolü ve sorumlulukları. Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası YOK
5 Çocukların okula hazırbulunuşluklarında etkisi olan öz düzenlemenin gelişimi, desteklenmesi ve değerlendirilmesi. Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Brain Storming YOK
6 Okula geçişte en sık görülen zorluklar Anlatım Tartışma Beyin Fırtınası YOK
7 Okula hazırbulunuşluğun değerlendirilmesi ve ilgili araştırmaların incelenmesi. Anlatım Tartışma Soru-Yanıt YOK
8 Erken okuryazarlık: tanım, kuramsal çerçeve Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası YOK
9 Erken okuryazarlık ilgili kavramlar ve becerilerinin gelişiminde ailenin, öğretmenin ve ortamın önemi Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası YOK
10 Erken okuryazarlığın bileşenleri Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası YOK
11 Yazı Yazma becerilerinin gelişimi Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası YOK
12 Okuma yazma becerilerinin gelişiminde ailenin önemi. Ev ve okulda okur-yazarlık ortamı ve materyalleri. Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası Örnek Olay İncelemesi YOK
13 Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. Uygulama-Alıştırma YOK
14 Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. Uygulama-Alıştırma YOK

1. Directions in Psychological Science, 14 (5), 255-259. 2. Dockett, S. & Perry, B. (2016). Okula geçiş- Algılar, Beklentiler, Deneyimler (Çev. N. Semra Erkan). Ankara: Nobel Yayıncılık. 3. Erdoğan, T. (Ed.). (2013). İlkokula (İlköğretime) Hazırlık ve İlkokul (İlköğretim) Programları. Eğiten Kitap: Ankara. 4. Ertürk Kara, G. H., Güler Yıldız, T. ve Fındık, E. (2018). Erken Çocukluk Döneminde Öz Düzenleme İzleme, Değerlendirme ve Destekleme Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. 5. Gülay-Ogelmen, H. (2019). Yaşamın ilk yıllarında okula uyum. Eğiten Kitap: Ankara 6. Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Okuma-Yazmaya Hazırlık Modülü. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Okuma%20Yazmaya%20Haz%C4%B1rl%C4%B1k.pdf 7. Milli Eğitim Bakanlığı & UNICEF, (2016). Okul Öncesi Eğitimi Okula Uyum Programı. https://www.onceokuloncesi.com/secoload/uploads/188608/2017-09-10/23-36/Okula_Uyum_Programi_Okul_oncesi_.pdf 8. Parpucu, N. Ve Dinç, B. (2018). Okul Öncesi Eğitimde Bir Erken Okuryazarlık Becerisi Fonolojik Farkındalık Kuramdan Etkinlik Uygulamaları. Anı Yayıncılık: Ankara. 9. Polat, Ö. (2019). Adım adım ilkokula başlamak: Okula uyum ve erken okuryazarlık eğitimi. Anı Yayıncılık 10. Oktay, A. (Ed.). (2019). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Pegem Akademi Yayınları, Ankara. 11. Yeşil-Dağlı, Ü. (2012). Çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden velileri ilkokula hazırbulunuşluk ile ilgili görüşleri, EKEV Akademi Dergisi, 16(52), 231-243.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Takım/Grup Çalışması 1 25
Ev Ödevi 3 15
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

YOK


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 3 42
Alan Çalışması 1 1 1
Rapor Hazırlama 5 2 10
Rapor Sunma 1 1 1
Proje Hazırlama 1 3 3
Proje Sunma 1 2 2
Bireysel Çalışma 2 10 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 94

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 4 4
ÖÇ 2 5 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 4 4
ÖÇ 3 5 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 4 4
ÖÇ 4 5 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 4 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek