Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OÖE403AZ | OKULA UYUM VE ERKEN OKURYAZARLIK EĞİTİMİ | Ders | 4 | 7 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı; öğretmen adaylarına, çocukların temel eğitime geçiş sürecini kolaylaştırmak ve onları bir üst eğitim kademesine hazırlamak için gerekli teorik bilgiyi ve uygulama becerisini kazandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda; temel eğitimde çocukların sahip olması gereken zihinsel, sosyal, duygusal ve psikomotor becerilerle ilgili farkındalık kazandırılacak ve bu becerilerin desteklenmesine yönelik uygulamalar yapma fırsatı sunulacaktır. Ayrıca öğretmen adaylarının doğumdan itibaren başlayan okur-yazarlık becerisinin gelişimini ve bu süreçte çocukların nasıl desteklenmesi gerektiğini öğrenmeleri de amaçlanmaktadır. Ailelere okuryazarlık becerilerini desteklemek için neler yapmaları gerektiği konusunda rehberlik etmek de dersin amaçları arasındadır. Okula uyum ve erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde öğretmenin ve ailenin rol ve sorumluluklarına dikkat çekerek öğretmen adaylarının çok yönlü bilgi, beceri ve deneyim kazanmaları hedeflenmektedir.
Dr. Öğr. Üye. Aysel KORKMAZ
1 | Okula hazırbulunuşluk/okul olgunluğu kavramlarını tanımlar, okula hazırbulunuşluğu etkileyen sosyal, duygusal, bilişsel, psikomotor faktörleri bilir ve açıklar |
2 | Çocukların okula hazırbulunuşluklarını değerlendirir, temel eğitime hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir, okula uyum sürecinde ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini planlar ve yürütürler. |
3 | Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili bilgi edinirler. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili teorileri öğrenirler. |
4 | Çocukların okur-yazarlık becerilerini destekleyecek eğitim ortamını ve materyalleri hazırlayarak etkinlikler düzenlerler. Ailelere bu konuda rehberlik ederler. |
5 | Okuma yazmaya hazırlık ile ilgili yapılmış araştırmaları bilimsel açıdan değerlendirir ve eleştirirler. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama, uygulama ve bu etkinlikleri değerlendirme, okula uyum sürecinde aile, okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, okur-yazarlık ortamı ve materyalleri. Okuma yazma becerilerinin gelişiminde ailenin önemi. Erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin incelenmesi, beklentilerin paylaşılması ve kurallar. | Anlatım Tartışma | YOK |
2 | Okula uyum: tanım, okula uyum ve erken okuryazarlıkla ilgili kavramlar | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | YOK |
3 | Okula uyumu etkileyen etmenler. | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | YOK |
4 | Okula uyum sürecinde ailenin rolü ve sorumlulukları. | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası | YOK |
5 | Çocukların okula hazırbulunuşluklarında etkisi olan öz düzenlemenin gelişimi, desteklenmesi ve değerlendirilmesi. | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Brain Storming | YOK |
6 | Okula geçişte en sık görülen zorluklar | Anlatım Tartışma Beyin Fırtınası | YOK |
7 | Okula hazırbulunuşluğun değerlendirilmesi ve ilgili araştırmaların incelenmesi. | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | YOK |
8 | Erken okuryazarlık: tanım, kuramsal çerçeve | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası | YOK |
9 | Erken okuryazarlık ilgili kavramlar ve becerilerinin gelişiminde ailenin, öğretmenin ve ortamın önemi | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası | YOK |
10 | Erken okuryazarlığın bileşenleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası | YOK |
11 | Yazı Yazma becerilerinin gelişimi | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası | YOK |
12 | Okuma yazma becerilerinin gelişiminde ailenin önemi. Ev ve okulda okur-yazarlık ortamı ve materyalleri. | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Beyin Fırtınası Örnek Olay İncelemesi | YOK |
13 | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. | Uygulama-Alıştırma | YOK |
14 | Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme. | Uygulama-Alıştırma | YOK |
1. Directions in Psychological Science, 14 (5), 255-259. 2. Dockett, S. & Perry, B. (2016). Okula geçiş- Algılar, Beklentiler, Deneyimler (Çev. N. Semra Erkan). Ankara: Nobel Yayıncılık. 3. Erdoğan, T. (Ed.). (2013). İlkokula (İlköğretime) Hazırlık ve İlkokul (İlköğretim) Programları. Eğiten Kitap: Ankara. 4. Ertürk Kara, G. H., Güler Yıldız, T. ve Fındık, E. (2018). Erken Çocukluk Döneminde Öz Düzenleme İzleme, Değerlendirme ve Destekleme Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. 5. Gülay-Ogelmen, H. (2019). Yaşamın ilk yıllarında okula uyum. Eğiten Kitap: Ankara 6. Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Okuma-Yazmaya Hazırlık Modülü. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Okuma%20Yazmaya%20Haz%C4%B1rl%C4%B1k.pdf 7. Milli Eğitim Bakanlığı & UNICEF, (2016). Okul Öncesi Eğitimi Okula Uyum Programı. https://www.onceokuloncesi.com/secoload/uploads/188608/2017-09-10/23-36/Okula_Uyum_Programi_Okul_oncesi_.pdf 8. Parpucu, N. Ve Dinç, B. (2018). Okul Öncesi Eğitimde Bir Erken Okuryazarlık Becerisi Fonolojik Farkındalık Kuramdan Etkinlik Uygulamaları. Anı Yayıncılık: Ankara. 9. Polat, Ö. (2019). Adım adım ilkokula başlamak: Okula uyum ve erken okuryazarlık eğitimi. Anı Yayıncılık 10. Oktay, A. (Ed.). (2019). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Pegem Akademi Yayınları, Ankara. 11. Yeşil-Dağlı, Ü. (2012). Çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden velileri ilkokula hazırbulunuşluk ile ilgili görüşleri, EKEV Akademi Dergisi, 16(52), 231-243.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 25 |
Ev Ödevi | 3 | 15 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Alan Çalışması | 1 | 1 | 1 |
Rapor Hazırlama | 5 | 2 | 10 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
Proje Sunma | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 94 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |